2017-03-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du skriver ut ditt försök till uträkning så kan du få svar på om du har gjort rätt eller fel.

Jag deriverade talet och fick h(t)=3t^2/9 - 3t + 6 men förstår inte om jag ska räkna ut:

h'(2) som blir 1,33 eller h'(t)=2 som blir 1,73 eller räknar ut något annat?
Citera
2017-03-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Att sin = motstående/hytpotenusan är endast något du kan använda i en rätvinklig triangel, men i uppgiften ingår även icke rätvinkliga trianglar.
Jaha okej, då antar jag att cos = närliggande/hypotenusan inte heller gäller för icke rätvinkliga trianglar?
Citera
2017-03-30, 20:37
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oturmedallt
Jaha okej, då antar jag att cos = närliggande/hypotenusan inte heller gäller för icke rätvinkliga trianglar?

Precis, det gäller inte heller. Fundera på vad hypotenusa/katet betyder i en icke rätvinklig triangel.
Citera
2017-03-30, 20:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
Jag deriverade talet och fick h(t)=3t^2/9 - 3t + 6 men förstår inte om jag ska räkna ut:

h'(2) som blir 1,33 eller h'(t)=2 som blir 1,73 eller räknar ut något annat?

På a-uppgiften ska du räkna ut vilket t som ger h'(t) = 2. Funktionen h motsvarar läget över marken (mäts i meter) och alltså motsvarar derivatan h' förändringen i läget per tidsenhet (dvs en hastighet som mäts i meter per sekund). Tiden motsvaras av variabeln t, och eftersom a-uppgiften efterfrågar en tidpunkt så är det alltså t som ska lösas ut. Eftersom hastigheten 2 m/s är angiven så är det h' som ska ha värdet 2. Detta är precis vad Nimportequi skrivit i tipsinlägget.

På b-uppgiften efterfrågas en högsta höjd. Eftersom h betecknar höjden så letar man alltså efter maximalt värde på h(t). Detta gör man på det sätt som Nimportequi beskrivit.
Citera
2017-03-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Precis, det gäller inte heller. Fundera på vad hypotenusa/katet betyder i en icke rätvinklig triangel.
Men om triangeln inte är rätvinklig så har den väl ingen s.k hypotenusa? Den längsta sidan/en annan ger deras längd samband...antagligen var det något annat jag skulle hajjat
Citera
2017-03-30, 20:53
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oturmedallt
Men om triangeln inte är rätvinklig så har den väl ingen s.k hypotenusa? Den längsta sidan/en annan ger deras längd samband...antagligen var det något annat jag skulle hajjat

Att det inte finns en hypotenusa var min poäng, eftersom vare sig hypotenusa eller katet existerar i en icke rätvinklig triangel så kan man omöjligt ha att sin = motstående/hypotenusa och cos = närliggande/hypotenusa i en sådan. Det är alltså ett förhållande som indirekt säger att triangeln måste vara rätvinklig för att det ens ska vara vettigt att använda.
Citera
2017-03-30, 20:59
Medlem
Citat:
På a-uppgiften ska du räkna ut vilket t som ger h'(t) = 2. Funktionen h motsvarar läget över marken (mäts i meter) och alltså motsvarar derivatan h' förändringen i läget per tidsenhet (dvs en hastighet som mäts i meter per sekund). Tiden motsvaras av variabeln t, och eftersom a-uppgiften efterfrågar en tidpunkt så är det alltså t som ska lösas ut. Eftersom hastigheten 2 m/s är angiven så är det h' som ska ha värdet 2. Detta är precis vad Nimportequi skrivit i tipsinlägget.

På b-uppgiften efterfrågas en högsta höjd. Eftersom h betecknar höjden så letar man alltså efter maximalt värde på h(t). Detta gör man på det sätt som Nimportequi beskrivit.

Okej så mitt svar i a) uppgiften 1,73, är det rätt eller fel? Det är det jag vill ha reda på, har suttit med det så länge nu och vill bara veta svaret så kan jag själv räkna ut hur jag kommer till det (om det inte redan är 1,73)

tack på förhand!
Citera
2017-03-30, 21:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Okej så mitt svar i a) uppgiften 1,73, är det rätt eller fel? Det är det jag vill ha reda på, har suttit med det så länge nu och vill bara veta svaret så kan jag själv räkna ut hur jag kommer till det (om det inte redan är 1,73)

tack på förhand!

Du har en andragradsekvation i t, som alltså kan ha två rötter. Du kan dubbelkolla rötterna med hjälp av WolframAlpha. Det ser alltså ut som att det finns ytterligare en tidpunkt i intervallet 0 till 10 då h'(t) = 2.
Citera
2017-03-30, 21:20
Medlem
Citat:
Du har en andragradsekvation i t, som alltså kan ha två rötter. Du kan dubbelkolla rötterna med hjälp av WolframAlpha. Det ser alltså ut som att det finns ytterligare en tidpunkt i intervallet 0 till 10 då h'(t) = 2.

jaha så vad är svaret på a)?

Har suttit med detta ett tag nu och dessa vägledningar hjälper mig inte just nu eftersom att jag är slut i huvudet och behöver endast ett svar så jag kan själv räkna hur jag kommer fram till det

Finns det någon som kan hjälpa mig med att skriva svaret?
Citera
2017-03-30, 21:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
jaha så vad är svaret på a)?

Har suttit med detta ett tag nu och dessa vägledningar hjälper mig inte just nu eftersom att jag är slut i huvudet och behöver endast ett svar så jag kan själv räkna hur jag kommer fram till det

Finns det någon som kan hjälpa mig med att skriva svaret?

Jag länkade ju dig till lösningen på WolframAlpha. Det finns alltså två tidpunkter i intervallet då hastigheten är 2 m/s, varav den ena ser ut att vara ungefär 1,73. Du bör dock förmodligen skriva det som det står på WolframAlpha med rottecken och allt, annars kan det nog bedömas som ett fel ifall det är ett sånt där prov där man ska mata in på en websida.
Citera
2017-03-30, 21:38
Medlem
Citat:
Jag länkade ju dig till lösningen på WolframAlpha. Det finns alltså två tidpunkter i intervallet då hastigheten är 2 m/s, varav den ena ser ut att vara ungefär 1,73. Du bör dock förmodligen skriva det som det står på WolframAlpha med rottecken och allt, annars kan det nog bedömas som ett fel ifall det är ett sånt där prov där man ska mata in på en websida.

Om vi säger som exempel att svaret skulle vara 1,73. Som svar på uppgiftens fråga: När rör sig örnen med hastigheten 2,0 m/s? Skriver jag att örnen rör sig med hastigheten 2,0 m/s efter 1,73 sekunder eller hur formulerar jag svaret?
Citera
2017-03-30, 21:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Om vi säger som exempel att svaret skulle vara 1,73. Som svar på uppgiftens fråga: När rör sig örnen med hastigheten 2,0 m/s? Skriver jag att örnen rör sig med hastigheten 2,0 m/s efter 1,73 sekunder eller hur formulerar jag svaret?

Ifall det är ett prov av typen "mata in på websida" så är det troligen inte så känsligt vilka ord du använder utan i så fall är det snarare en fråga om att räkna fram rätt svar.

Om du har en inlämningsuppgift och ska lämna in något handskrivet så är det en vettig formulering som du föreslår. Du bör dock som sagt även nämna den andra tidpunkten då örnen också har hastigheten 2,0 m/s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in