2017-03-30, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En västerländsk, kvinnlig politiker får i uppdrag av FN att utreda krigsförbrytelser. I området finns en stark hotbild mot alla vita, speciellt de som jobbar för FN.

I krigszonen åker hon då moppetaxi utan väpnat beskydd! Jag tror inte FN jobbar så.

Anhöriga lär i så fall stämma FN, även om hon skrivit på att hon känner riskerna

Jag har inte läst allt så jag kan ha missat något. Men det verkar fattas pusselbitar.

Någon tidigare anställd har sagt att man jobbade och reste så. Men han vill kanske hjälpa till och försvara hennes agerande?

Hon hade varit där länge och kanske började göra privata ärenden i strid med reglementet. Det är naturligt. Var mannen hennes pojkvän? Det blir ju så ibland med få vita i främmande miljö.

Fast det är ju gissningar från mig. Tragiskt, verkligen.

Det kan ha varit så att hon var på väg att möta en hemlig källa för att få information om massakern hon utredde.
Citera
2017-03-30, 02:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
Det kan ha varit så att hon var på väg att möta en hemlig källa för att få information om massakern hon utredde.
Det är ju svårt att veta. Men två blekansikten märks nog, med eller utan eskort.
Citera
2017-03-30, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Det är inte utan att man undrar vad du egentligen argumenterar för eller vem det är du argumenterar mot.

Ur utilitaristiskt perspektiv är det sannolikt värre att människor som frivilligt åker ner för att hjälpa människor i krigshärdar dödas än när människor dör av obotliga sjukdomar eller krigshandlingar i hembygden. Tragedin är förstås densamma, människovärdet likaså, men sistnämnda dödsfall är inte bara svårare att undvika, de blir ovanligare ju fler människor som följer Zaidas exempel och vanligare ju fler av hennes sort som istället väljer att inte försöka hjälpa andra.

Din argumentation är också ett argumentationsfel. Engelsmännen kallar det two wrongs make a right. Det är, käre Sancho, helt ologiskt att med logik försöka relativisera brutala dödsfall med att andra minnsan också dör.

Det är precis det här jag är ute efter. Var får du det ifrån att hon var nere för att hjälpa människor? Min argumentation går ut på att hon var nere i egenskap av en självisk pseudoexpert för att lyfta höga kvalificerade bidrag och göra nåt exotiskt för sitt personliga självförverkligande.

Jag har inte sett något som helst tecken på hjälpande från hennes sida, och då har jag läst hennes senaste rapport. Det är en bild jag baserar på fakta. Du baserar bilden av en person som ville hjälpa på simpla antaganden.

När det gäller logiken så anser jag att den grova och smaklösa inställningen till Zaidas död tar avstamp i det hon representerade. Du har alltså helt enkelt missförstått mig.
Citera
2017-03-30, 02:40
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnordman
Jag förstår fortfarande inte vad som är det minsta oempatiskt med att uttrycka kritik kring Zaida Catalans politiska ideologi och gärning? Är hon i och med sin tragiska död saligförklarad något slags helgon man ej får kritisera på något sätt?

I mitt tycke var hon mer eller mindre att räkna som en sektmedlem, och detta är i allra högsta grad relevant när man diskuterar hennes sorgliga öde. Hoppas såklart att andra svenska tjejer ska undvika att falla i samma fälla som stackars Zaida!

Du tycker att det är ett irrelevant sidospår var en mördare kommer ifrån? Intressant. Den enorma överrepresentation av grova våldsbrott som utomeuropeiska invandrare gör sig skyldiga till är inte av någon relevans för dig? Säg det till alla svenskar som fått se sina bostadsområden förslummade, och sig själva och sina barn utsatta för rån, överfall, våldtäkter och mord.

Du verkar också haka upp dig något väldigt på vilka beskrivande begrepp jag använder. Sorry ordpolisen - fortsätt gärna att i alla fall bemöta mig i sak istället för att komma med ad hominem-argument.

Och ja "slagträet" allas lika värde träffar mig, mina "gelikar" och i stort sett hela svenska folket på det sättet i princip varje dag och det är precis så det är avsett av etablissemanget (Får man använda det ordet förresten? är det också förbjudet av Flashbacks lilla ordpolis?). Inse att det är du och din definition av "allas lika värde"-begreppet som är i en försvinnande litet minoritet.

Vore begreppet allas lika värde så som du beskriver det skulle det vara en i Sverige totalt överflödig diskussion! Så till vida har vi alla "lika värde" och den diskussionen borde varit lämnat därhän för väldigt länge sedan.

Väl rutet.

Zaidas ideologiska verklighetsraster kan säkert spelat in i hennes riskbedömningar. Svarta har genomsnittligt högre testosteronnivåer och är mer aggressiva i kombination med i genomsnitt lägre funktionsnivå på pannloben (läs konsekvenstänkande). Biologiska förutsättningar som gör skillnad (jämför hur Vietnameser behandlar besökande Amerikaner!). Sen gör ju inte saken bättre att landet befunnit sig i krig, kaos och korruption sedan första självständighetsdagen.

Tragiskt öde i vilket fall. Vila i frid Z.

Hellre levande realist än en död idealist...
Citera
2017-03-30, 02:44
Medlem
Otroligt nu alltså - tamtamtrummorna i PK-Medias djungeljournalistik kommer nog att virka ännu fler offerkoftor - börjar den gamla offerkoftan klia så tar man bara på sig en till för säkerhets skull, man kan aldrig få nog

Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Finns det ens några belägg för det där? Det finns ju flera "spår" i tråden, bl.a. att det var tjuvjägare som tog dem.

Ja, det vet vi ju inte, Men området är väl inget område för noshörningsjakt ändå ? Om det är djungel där Zaida & Sharp befann sig så är förekomsten av noshörningar lika med noll. Noshörningar trivs mest bara på savannerna, öppen mark, iallafall är det mycket lättare att jaga dem där än inne i djungeln. Tjuvjägare brukar aldrig lämna vittnen, det är för mycket pengar i ett enda noshörningshorn

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De skulle utreda övergrepp i Kasaiprovinsen där det varit oroligt sedan milisledaren Kamwina Nsapu dödades i augusti 2016. I februari skedde en sannolik massaker vilken regeringssoldater ska ha utfört:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yo6Ee/skrackfilmen-fran-kongo-manniskor-dodas-som-djur

Nyligen återfanns tre massgravar i området.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4312944/American-official-kidnapped-Congo.html

Så de var där för att utreda människorättsbrott och det fanns nog mer än en part i konflikten med intressen av att tysta dem.

Okej, ja de som har denna typen av jobb brukar ju föra dagbok, över händelser och planerade scheman och utflykter. Det kan ju finnas viktiga spår i dagboken och tex tfnerna om de nu hade tfner. Borde ju vara enkelt att leta rätt på samtalslistor och sms osv. De har liknande teknik som här.

Tror att Aftonbladet inkl PK-Media dröjer med att gå ut med att Zaida blev halshuggen, först så måste man lägga ut lite filmer om hemskheterna i Kongo. Sen en liten snyftartikel om blånegern som tror att det bor demoner i de vita kvinnorna, och de därför måste halshuggas.

Dock inte alltid möjligt att avgöra om hon levde när hon halshöggs. Krig och död och sanslösa grymheter har länge varit ett kännemärke för Afrika, och är antagligen bara ett naturtillstånd för dem som lever där.

Jag tycker dock att det är ett väldigt klumpigt "försvinnande" ifall det är initierat av regimen. Blir det en ny våg av massakrer den närmsta tiden så kan man ju anta att det finns ett samband. Annars inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnordman
I Sverige föds alla med samma juridiska rättigheter och födda 18 år gamla har också alla samma juridiskka rättigheter och skyldigheter - med kungafamiljen som enda undantag.

Ja fast Staten Sverige och vår skitmedia glömmer ju att man ska minst kräva att även bussrunkare, tafsare, tågskitare, koppartjuvar, åldringsrånare, blottare, mördare och våldtäktsbabianer och kaosblattar också ska uppfylla sina skyldigheter - Eftersom de skiter i allt sådant så finns det ingen annan utväg än att bygga fler fängelser

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Britten Ross Kemp reser till det allt annat än trygga och stabila Kongo:
https://www.youtube.com/watch?v=vSSgxLfQggQ

Ja den dokumentären är mycket bra, den ger en liten inblick i den förvirrade värld som Kongo utgör, De flesta journalister och korrespondenter håller ju till i den relativa tryggheten i eller nära Kinshasa, Ingen av dem ger sig ut i bushen frivilligt.

Även tex Kenya är ju tidvis rent åt helvete. - Det ser bokstavligen mörkt ut för Afrika nu
Alla människor är inte lika mycket värda, i synnerhet inte halshuggarnegrer ifrån Kongo
-- Ett blypiller i pannan är tydligen den enda normkritik som verkar fastna ?
Citera
2017-03-30, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Ja, det vet vi ju inte, Men området är väl inget område för noshörningsjakt ändå ? Om det är djungel där Zaida & Sharp befann sig så är förekomsten av noshörningar lika med noll. Noshörningar trivs mest bara på savannerna, öppen mark, iallafall är det mycket lättare att jaga dem där än inne i djungeln. Tjuvjägare brukar aldrig lämna vittnen, det är för mycket pengar i ett enda noshörningshorn

Korrekt, det ska ha gällt en transport eller ett byte, inte pågående jakt. Vill minnas att det fanns minst tre andra spår som var intressanta när vi inte ens visste att hon var död. Det där med att hon skulle spionera på hemliga massgravar såg jag som en av de sämre idéerna, ungefär som polisspåret i Arbetet.

Citat:
Okej, ja de som har denna typen av jobb brukar ju föra dagbok, över händelser och planerade scheman och utflykter. Det kan ju finnas viktiga spår i dagboken och tex tfnerna om de nu hade tfner. Borde ju vara enkelt att leta rätt på samtalslistor och sms osv. De har liknande teknik som här.

Jag tycker dock att det är ett väldigt klumpigt "försvinnande" ifall det är initierat av regimen. Blir det en ny våg av massakrer den närmsta tiden så kan man ju anta att det finns ett samband. Annars inte.

Nån i regeringen gick ut och fördömde resan och uttalade då att ingen från deras sida känt till den, samt beklagade att de inte fått någon chans att bereda dem skydd. Tror inte regeringen brydde sig ett skit om någon specifik fråga som Zaida kunde tänkas utreda, utan i så fall skulle det ha varit i demonstrativt syfte.
Citera
2017-03-30, 03:17
Medlem
wwrs avatar
Jag såg citat där hon uttryckte mycket progressiva åsikter om djurens rätt, kvinnofrågor och liknande.
Var det gamla citat?

Hade hon inte varit 7 år i Afrika? Kunde hon verkligen behålla de åsikterna då?
Citera
2017-03-30, 03:31
Medlem
Om någon undrar var man hittar Expertgruppens senaste rapport till UN(28 December 2016).

http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2016/1102

Gruppen bestod utav 6 personer.
http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2016/614

"Ms. Zaida Catalán, humanitarian issues (Chile)"

Står Chile bakom hennes namn så hon kanske hade dubbelt medborgarskap.
Senast redigerad av Azimut68 2017-03-30 kl. 03:34.
Citera
2017-03-30, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Om någon undrar var man hittar Expertgruppens senaste rapport till UN.

http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2016/1102

Gruppen bestod utav 6 personer.
http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2016/614

"Ms. Zaida Catalán, humanitarian issues (Chile)"

Står Chile bakom hennes namn så hon kanske hade dubbelt medborgarskap.

Mycket bra, tack! Det var alltså bara amerikanen och hon som blev mördade av dessa sex personer. Hon måste ha haft dubbelt medborgarskap, annars hade det inte stått så.

Edit: Nej, för fan, det där är fel rapport. Hennes rapport är på franska. Den är länkad i tråden redan. Här är senaste rapporten från henne och amerikanen: https://www.humanitarianresponse.info/system/files/documents/files/ocha_rapportmission_alertes_kasai_11012017.pdf
Senast redigerad av Ben-Benn 2017-03-30 kl. 03:41.
Citera
2017-03-30, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Mycket bra, tack! Det var alltså bara amerikanen och hon som blev mördade av dessa sex personer. Hon måste ha haft dubbelt medborgarskap, annars hade det inte stått så.

Edit: Nej, för fan, det där är fel rapport. Hennes rapport är på franska. Den är länkad i tråden redan.

Ok finns ingen senare på UN:s hemsida.
https://www.un.org/sc/suborg/en/sanctions/1533/work-and-mandate/expert-reports

Om du vet vilket inlägg hennes franska rapport togs upp i får du gärna länka till det.

EDIT: såg länken du editerade in efter mitt inlägg.

Tack
Senast redigerad av Azimut68 2017-03-30 kl. 03:45.
Citera
2017-03-30, 03:54
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: det har stått i en eller ett par utländska tidningar (kommer tyvärr inte ihåg vilka) att Sharp hade utvecklat ett arbetssätt som gick ut på att alltid färdas obeväpnad, utan eskort.

Hans tanke var tydligen att det skulle visa att han inte utgjorde något hot.

Såvitt jag förstår lyckades det där rätt bra och han fick sina överordnades välsignelse.

Problemet verkar ha varit att han huvudsakligen använde det arbetssättet när han jobbade med medling och förhandlingar. Att utreda massakrer på civila mitt i ett krigsområde är ju en helt annan sak. Minst en part kommer att bli utpekad som skyldig och den parten kommer förstås att vilja omintetgöra undersökningen på ett eller annat sätt.

Med tanke på hur tragiskt det nu har gått vill jag inte klandra någon. Men vi får verkligen hoppas att FN lär sig något av detta.

Misstaget var att göra det med en blond kvinna med sig.
Citera
2017-03-30, 04:13
Medlem
wwrs avatar
Finns det någon informtion om resan, när på dygnet och vart de skulle?
Är man säker på att det inte var en privat resa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in