2017-03-30, 00:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för länken!

Sharps pappa verkar inte ha bilden riktigt klar för sig, eller också är journalisten slarvig:

Under sitt arbete för den kristna organisationen jobbade Sharp, såvitt jag kunnat läsa mig till, vid Lake Kivu i östligaste Kongo. Platsen där han mördades ligger nånstans 80-100 mil mot sydväst från Lake Kivu.

Även om Sharp lyckades aldrig så bra med gerillor och generaler vid Kivu, så spelar det nog ingen roll alls för hans uppdrag i Kasai; Kongo är stort och det är som två skilda världar; annat armé-folk, andra gerillor. Troligtvis var han helt okänd i Kasai.
Du har rätt i det.

Ändå misstänker jag att Michael Sharp trodde på sin metod - dvs icke-våld och sin förmåga att kommunicera med olika beväpnade grupper. Detta bidrog säkert till att gruppen valde att åka in i området obeväpnade.
Citat:
Michael's deep understanding of how these rebels saw their country's past — the mythical version of that past that they used to justify their own violence — allowed him to emerge from the jungle each time unscathed. And it enabled him, and his Congolese colleagues, to connect with rebels in a way few others managed to do. After every trip, the team of church workers would be followed, days later, by rebels who had been persuaded to surrender and give up the fight. By his count, Michael's team persuaded at least 1,600 rebels to abandon the jungle and come home.

Michael entered rebel-held territory for the last time two weeks ago. He was no longer working for the church group, which had lost its funding. He had been appointed to the U.N. Security Council Group of Experts and was investigating a relatively new rebellion in the Kasai-Central province of the Democratic Republic of Congo. He did what he's always done — headed into the jungle, this time with his interpreter, his Swedish colleague, Zaida Catalan, and their motorbike drivers.
http://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/03/29/521962848/remembering-michael-sharp-he-risked-his-life-to-make-peace
Citera
2017-03-30, 00:56
Medlem
Holdingbreaths avatar
Att hon var troligtvis offer sexuellt våld är relevant.

Citat:
Internationell karriär
I december 2010 sade Catalán "Jag har kommit till vägs ände i partiet och vill gå vidare där jag kan utvecklas". Hon lämnade jobbet som jurist i Miljöpartiets riksdagsgrupp för att arbeta som expert på sexuellt våld för EU:s polisinsats EUPOL i Goma, Kongo och sade att det inte var säkert att hon skulle komma tillbaka till Miljöpartiet.[3]

De sista åren i sitt liv hade hon flera uppdrag som rådgivare i genusfrågor åt olika EU-missioner. Hon arbetade med EU:s polisinsats i Afghanistan, i Kongo Kinshasa och på Västbanken. I juli 2016 utsågs hon till expert i FN:s Group of Experts on the Democratic Republic of the Congo, utskickad av Chile.[4]
Citera
2017-03-30, 00:58
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skicka ner Dan Eliasson ..

I'm all for this.
Dan Eliasson har säkert löst Sveriges alla problem, han kommer med lätthet lösa alla problem i Kongo.

Dan-4-Kongo-4-Life.

Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Vad för typ av expert var Catalan? Var det en hitta-på-titel eller finns det någon riktig kompetens?

För mig känns Sharp och Catalan som moderna äventyrare med godhetsvansinne och "alla människor är goda" som motto. Som en vansinnig kombo av feministisk kärlek sittandes på höga hästar och en illavarslande tro på att kunna lösa alla världens problem med floskler.

Är väl samma typ av kompetens som alla andra politiker, Margot Wallström är en sån där "kompetens", hon var också ner där och härjade om våldtäkter osv. löste givetvis ingenting men hon var "expert".

Jag ser det som att de som sänt ner den här kvinnan sände henne till sin egen död, enbart idiotin att glida runt på mopeder/motorcyklar i krigsområden, det är ju så bränt så det finns inte.
FN borde få betydligt mer skit i den här härvan än vad de fått. Jävla pajasorganisation.

Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwag420
Folk som spekulerar om våldtäktsaspekten behöver inte göra det, bara onödigt. Självklart vet de flesta redan att hon blev brutalt gruppvåldtagen innan/under tiden hon mördades. Detta är någonting som inte behöver tas upp.

Alla aspekter av ett brott bör spekuleras i, Kongo är en ökänd plats för speciellt våldtäkter.
Wallström var ju nere där som sagt och talade om våldtäkterna.

Det är klart att det kan ha något med detta att göra, som jag fattade det så arbetade hon på något vis mot våldtäkter i Kongo men på ett riktigt korkat tillvägagångssätt som Sjupartister tenderar att göra. Ett tillvägagångssätt som troligtvis kan ha lett till ett våldtäktsmord.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2017-03-30 kl. 01:11.
Citera
2017-03-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Herregud, visst fattade hon att det var ett riskfyllt jobb, precis lika mycket som brandmän etc. förstår att det de gör är fullt med risker men gör sitt arbete ändå. Tack och lov att det finns sådana människor i den här världen, som är så hängivna och tror på vikten av sitt arbete.

Vi har ju redan gått igenom det här. Det är meningen att såna som hon ska ligga jävligt lågt, håva in höga inkomster och hålla precis den profilen som hon gjorde hela tiden, d.v.s. kraftigt överskatta sin egen betydelse på alla möjliga sätt, i media. Det är inte meningen att man tar några som helst risker.
Citera
2017-03-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkandfuckgood
Hon lydde under svetsminister Löfvens hand så den första typen av expert du nämner är rätt.

Fel. Hon var utsedd av FNs säkerhetskommission.

Sverige är underordnad FN. Fetglöm att svenska politiker varit inblandade i hennes utnämningar.
Citera
2017-03-30, 01:03
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
I'm all for this.
Dan Eliasson har säkert löst Sveriges alla problem, han kommer med lätthet lösa alla problem i Kongo.

Dan-4-Kongo-4-Life.

Är väl samma typ av kompetens som alla andra politiker, Margot Wallström är en sån där "kompetens", hon var också ner där och härjade om våldtäkter osv. löste givetvis ingenting men hon var "expert".

Jag ser det som att de som sänt ner den här kvinnan sände henne till sin egen död, enbart idiotin att glida runt på mopeder/motorcyklar i krigsområden, det är ju så bränt så det finns inte.
FN borde få betydligt mer skit i den här härvan än vad de fått. Jävla pajasorganisation.
Jag håller med. Dem har fått kritik för att dem inte tagit varningar från regeringen på allvar.
http://www.svt.se/nyheter/myndigheterna-i-kongo-kinshasa-kidnappad-svenska-hittad-dod
Citat:
Landets regering kritiserar FN-insatsen i landet för att den inte berättat om resan till det farliga området i förväg.
Citera
2017-03-30, 01:05
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fel. Hon var utsedd av FNs säkerhetskommission.

Sverige är underordnad FN. Fetglöm att svenska politiker varit inblandade i hennes utnämningar.
Fn står över Sverige, Löfven över Zaida. Enkel matematik.
Citera
2017-03-30, 01:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingenstans i det du hänvisar till gäller dock Afrika som detta fall handlar om Sverige, delvis EU och hänför sig framförallt till hennes tid som MP-politiker (2001, 2005, 2009).

De sistnämnda citaten är mer generella och jag har inte läst det manifesten som åberopas.

I princip kan jag inte se några direkta sakfel.

Att hon skulle driva dessa frågor om jämställdhet i Afrika kan jag inte se någon tillstymmelse till. Den plats hon dödades på gällde uppdraget att rapportera om undersökning av massgravar och rekrytering av "barnsoldater" i aktuellt område.

Citaten dryper av misandri. Testa att byta ut man eller män, mot negrer, blattar, eller kvinnor.

Det var riktigt tråkigt att få se hennes tankar i skrift, men efter att ha sett youtube-klippet med henne och Betnér är jag inte så förvånad.

Kanske var hon och Sharp lite lika i att de båda hade något att tro på?

Om deras jobb - avstånden från Kananga verkar inte vara enorma. De skulle ha kunnat hyra infödingar, givit dem mobilkameror och bett dem filma. En hel del information verkar också redan ha funnits. Varför inte fixa kontrakt med en om att han får några extra tusenlappar när han kommer tillbaka?

Det är svårt att ifrån Sverige se att Sharp och Catalan var smarta i det här fallet, även om det hade fungerat för Sharp många gånger tidigare.

Jag tror att det också kan vara en orsak till att riskerna ökar. Ifall man inte dör tänker man ju, ja, men då var det väl inte så farligt. Och så tar man större och större risker. Jämför med soldater i krig.
Citera
2017-03-30, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Läser man hur amerikanen jobbat tidigare i Rwanda är det nog mer han som styrt och att de nu gjort på samma sätt här. Ge sig in utan eskort för att tala på tu man hand med rebeller och civila. Det funkar kanske i vissa områden under vissa förutsättningar men just här är läget nu mer än brukligt blodigt och kaotiskt. Det kanske går helt ok 99 av 100 gånger och om nu arbetssättet är vanligt lär man på FN ge nya riktlinjer om detta snarast. Säkerheten är viktigast även om nu det möjligt ger bättre resultat att färdas utan eskort.

Känns jävligt huvudlöst att agera på det viset.
Citera
2017-03-30, 01:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinkandfuckgood
Jag håller med. Dem har fått kritik för att dem inte tagit varningar från regeringen på allvar.
http://www.svt.se/nyheter/myndigheterna-i-kongo-kinshasa-kidnappad-svenska-hittad-dod
Samtidigt skulle de utreda övergrepp som eventuellt begåtts av regimen, så att de underlät att informera kanske inte är så konstigt.
Citera
2017-03-30, 01:09
Medlem
macdress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Att hon var troligtvis offer sexuellt våld är relevant.

Läste någonstans att "Miss Zahida Catalan had been raped by a “cohort” of Rwandese soldiers wearing FARDC's uniforms before being"

Definition of cohort = A group of warriors or soldiers
FARDC = Armed Forces of the Democratic Republic of the Congo

Så hon blev alltså brutalt gruppvåldtagen av militären i princip. Och sedan halshuggen på det.
Jag tror inte dom var så himla försiktiga under våldtäkten heller om dom ändå tänkte döda henne.
Citera
2017-03-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Samtidigt skulle de utreda övergrepp som eventuellt begåtts av regimen, så att de underlät att informera kanske inte är så konstigt.

Finns det ens några belägg för det där? Det finns ju flera "spår" i tråden, bl.a. att det var tjuvjägare som tog dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in