Citat:
Ursprungligen postat av
Horbock.i.Fjugesta
Men hon var väl i Kasaï? På den tid jag hade att göra med den provinsen bröt de mest diamanter där...
Jag ser det som mest troligt att staten ligger bakom (pga alla indicier) och att orsaken är att de tror att detta kan vända vända FN mot Kamwina Nsapu. Kabila är jäkligt pressad just nu och griper efter halmstrån
Jag håller med dig. Visst finns det säkert kopplingar på hög nivå i Kongo, men presidenten och regimen är pressade. Annars tror jag inte de ställt sig bakom denna video som jag tror är falsk. Jag tror regimen ligger bakom morden.
Man behöver inte mycket (ingen?) fantasi för att se detta som en thriller.
Presidenten sitter på övertid och kriget rasar i mörkaste Afrika. Guld och coltan till elektronik smugglas vilt. Sammanbrott hotar i ett av världens råvarurikaste länder.
FN ger i uppdrag åt två vanliga, hederliga ungdomar, varav en snygg tjej, att samla fakta om situationen. De kartlägger smuggelvägar och vapenleveranser. De ser kopplingar mellan regimen och FN.
Diamantleveranserna till Tel Aviv hotas. Judarna kämpar med att styra upp världspressen och sociala medier för att hålla uppe myndigheternas auktoritet och undvika politisk och ekonomisk kollaps i världen.
Addera lite romans, FN-soldater och färgstarka häxdoktorer.
Ungdomarna blir av med livhanken och en med huvudet.
Vem ligger bakom? Regimen och FN, gerillagrupper, häxdoktorer?
Vore läge att åka ner och göra research för en bok. Fast jag har alltid tyckt huvudet passar bäst på axlarna så det får nog lämnas till andra.
OK, det var den dramatiserade versionen, men det är inte ofta man ser händelser som liknar thrillers.