2017-04-29, 05:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Men hon var väl i Kasaï? På den tid jag hade att göra med den provinsen bröt de mest diamanter där...

Jag ser det som mest troligt att staten ligger bakom (pga alla indicier) och att orsaken är att de tror att detta kan vända vända FN mot Kamwina Nsapu. Kabila är jäkligt pressad just nu och griper efter halmstrån
Jag håller med dig. Visst finns det säkert kopplingar på hög nivå i Kongo, men presidenten och regimen är pressade. Annars tror jag inte de ställt sig bakom denna video som jag tror är falsk. Jag tror regimen ligger bakom morden.

Man behöver inte mycket (ingen?) fantasi för att se detta som en thriller.

Presidenten sitter på övertid och kriget rasar i mörkaste Afrika. Guld och coltan till elektronik smugglas vilt. Sammanbrott hotar i ett av världens råvarurikaste länder.

FN ger i uppdrag åt två vanliga, hederliga ungdomar, varav en snygg tjej, att samla fakta om situationen. De kartlägger smuggelvägar och vapenleveranser. De ser kopplingar mellan regimen och FN.

Diamantleveranserna till Tel Aviv hotas. Judarna kämpar med att styra upp världspressen och sociala medier för att hålla uppe myndigheternas auktoritet och undvika politisk och ekonomisk kollaps i världen.

Addera lite romans, FN-soldater och färgstarka häxdoktorer.

Ungdomarna blir av med livhanken och en med huvudet.

Vem ligger bakom? Regimen och FN, gerillagrupper, häxdoktorer?

Vore läge att åka ner och göra research för en bok. Fast jag har alltid tyckt huvudet passar bäst på axlarna så det får nog lämnas till andra.

OK, det var den dramatiserade versionen, men det är inte ofta man ser händelser som liknar thrillers.
Senast redigerad av wwr 2017-04-29 kl. 06:27.
Citera
2017-04-29, 10:23
Medlem
Gynekologstols avatar
Om någon vet var jag kan hitta filmen så vore jag mycket tacksam för en länk.
Citera
2017-04-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om någon vet var jag kan hitta filmen så vore jag mycket tacksam för en länk.

Leta i tråden, den är quotad många gånger.
Citera
2017-04-29, 10:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Leta i tråden, den är quotad många gånger.
De länkar som jag hittar är tyvärr döda. Jag frågar givetvis inte utan att ha letat först.

edit: Hittade videon nu. En klar besvikelse, jag hade hoppats på att hon skulle be rebellerna skona henne eftersom att de är på samma sida i kampen mot den vita mannen eller något i den stilen. Nu blev det bara ett antiklimax där man hör ett litet gällt skrik. Frågan är om hon ens förstod vad som skulle hända.
Senast redigerad av Gynekologstol 2017-04-29 kl. 10:51.
Citera
2017-04-29, 10:54
Medlem
Tycker personligen att alla konspirationsteorier med mera är helt överflödiga. Summa kardemumma är ändå trots allt att om man befinner sig i ett av världens största shitholes och leker helgon så får man skylla sig själv om man blir mördad.

Finns inget mer att säga för min del.
Citera
2017-04-29, 11:05
Medlem
Gaupes avatar
Fan vad många långsökta teorier som frodas här då. Märker att vissa fortfarande inte vill släppa alla smaskiga fantasier om gruppvåldtäkt och enorma negerkukar.
Sen kommer naturligtvis die Juden in i bilden också. Herregud.
Catalan & Sharp var på undercoveruppdrag för att kolla upp massakrer utförda av regimen, sen hittas de döda, och nu finns det video där de mördas av "rebeller" (enligt skurkregimen).
Tycker det verkar som att da case is closed faktiskt.
Citera
2017-04-29, 12:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Fan vad många långsökta teorier som frodas här då. Märker att vissa fortfarande inte vill släppa alla smaskiga fantasier om gruppvåldtäkt och enorma negerkukar.
Catalan & Sharp var på undercoveruppdrag för att kolla upp massakrer utförda av regimen, sen hittas de döda, och nu finns det video där de mördas av "rebeller" (enligt skurkregimen).
Jag skriver att om man vill göra detta till en thriller kan man säga att FN och regimen tillsammans dödat Z och S. I en thriller skulle världsekonomin stå inför ett sammanbrott om Kongo kollapsar och även världspolitiken om det kommer fram att FN ligger bakom morden.

Detta är naturligtvis att ta ut svängarna för en thriller.

Men vad är det jag blir kritiserad för??
Jag skrev om det heligaste - judarna.

Jag skrev ändå bara att de kontrollerade media, inte att de mördade eller gjorde något olagligt. Men den enda reaktion som kom på min text var på det jag skrev om judarna. Jag fick svar på tyska - Die Juden -antydande att jag skulle kunna vara nazist. (Vilket jag förstås inte är.)

Och de äger ju faktiskt våra tidningar.

Du och ni andra kan då i alla fall förstå varför många anser att judarna styr media.
Senast redigerad av wwr 2017-04-29 kl. 12:36.
Citera
2017-04-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe

Och vad är teorin om att filmen är fejk? är väl sjukare än att hon skulle gruppvåldtagits( speciellt då Kongo har enorma problem med krigsbrott såsom våldtäkter)
Senast redigerad av quezen 2017-04-29 kl. 12:45.
Citera
2017-04-29, 14:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag håller med dig. Visst finns det säkert kopplingar på hög nivå i Kongo, men presidenten och regimen är pressade. Annars tror jag inte de ställt sig bakom denna video som jag tror är falsk. Jag tror regimen ligger bakom morden.

Man behöver inte mycket (ingen?) fantasi för att se detta som en thriller.

Presidenten sitter på övertid och kriget rasar i mörkaste Afrika. Guld och coltan till elektronik smugglas vilt. Sammanbrott hotar i ett av världens råvarurikaste länder.

FN ger i uppdrag åt två vanliga, hederliga ungdomar, varav en snygg tjej, att samla fakta om situationen. De kartlägger smuggelvägar och vapenleveranser. De ser kopplingar mellan regimen och FN.

Diamantleveranserna till Tel Aviv hotas. Judarna kämpar med att styra upp världspressen och sociala medier för att hålla uppe myndigheternas auktoritet och undvika politisk och ekonomisk kollaps i världen.

Addera lite romans, FN-soldater och färgstarka häxdoktorer.

Ungdomarna blir av med livhanken och en med huvudet.

Vem ligger bakom? Regimen och FN, gerillagrupper, häxdoktorer?

Vore läge att åka ner och göra research för en bok. Fast jag har alltid tyckt huvudet passar bäst på axlarna så det får nog lämnas till andra.

OK, det var den dramatiserade versionen, men det är inte ofta man ser händelser som liknar thrillers.

"Ungdomar"?
Är det inte lite väl demagogiskt uttryckt? Hon var 36 år, då räknas man som vuxen med god marginal i de flesta sammanhang (man är väl rent av medelålders?). Hon hade en kvalificerad utbildning och även varit verksam i yrket en hyfsad tid. Det är nog bra att du avstår researcharbete. Och fy för de hemska judarna som äger all media som låter människor ha en världsbild om att högutbildade 36 åringar är "ungdomar" (även om de händelsevis i något avseende brustit i omdöme, en omdömeslös vuxen är inte ungdom). Eller vad?

Vill man vara riktigt petig kan man ju klaga på omdömeslösheten att glatt posera på bild när hon åker motorcykel utan hjälm. Även om det inte är lagkrav i det landet så kan man väl ha det av hänsyn till försäkringskostnader etc som uppdragsgivaren har. Men sådant är kanske inte så noga? Att hon själv acklimatiserar sig till en norm som utgår från att ett människoliv inte är mycket värt (varför det inte är hjälmtvång)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-29 kl. 15:02.
Citera
2017-04-29, 15:14
Avslutad
Jag tycker fortfarande det är MKT konstigt att Zaida och M Sharp åkte ut i bushen på detta viset utan något som helst skydd. Min tes är att de båda utan naivitet drevs av att hitta det stora scoopet (massgravarna) och helt enkelt lät sin nyfikenhet ta över deras förnuft. Många har skrivit och jag är den första att hålla med om att Zaida var en oerhört skärpt kvinna (säkert Sharp också) men hon är inte första exemplet på att viljan och den eggande känslan att vara först med att hitta stora nyheter går åt stöpet och får förödande konsekvenser.

Det ska bli spännande att se hur den oberoende utredningen som krävs läggs fram.

Vila i frid Zaida. Mina tankar går till din familj.
Citera
2017-04-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Jag tycker fortfarande det är MKT konstigt att Zaida och M Sharp åkte ut i bushen på detta viset utan något som helst skydd. Min tes är att de båda utan naivitet drevs av att hitta det stora scoopet (massgravarna) och helt enkelt lät sin nyfikenhet ta över deras förnuft. Många har skrivit och jag är den första att hålla med om att Zaida var en oerhört skärpt kvinna (säkert Sharp också) men hon är inte första exemplet på att viljan och den eggande känslan att vara först med att hitta stora nyheter går åt stöpet och får förödande konsekvenser.

Det ska bli spännande att se hur den oberoende utredningen som krävs läggs fram.

Vila i frid Zaida. Mina tankar går till din familj.

Jag skiter i vad någon tycker och tänker,,, men min åsikt är att om du ska åka till krigsdrabbade zoner ska du fasiken beväpna dig själv med- annars har du inget där och göra. Vad i helvete gör en "miljöpartist" i ett krigsdrabbat område?

Samma personer är ju emot stränga straff, är för rehabilitering för de sjukaste männen i Sverige, och verkar leva i någon fantasivärld där ondska inte finns hos individer - utan bara strukturer i samhället som skapar det.

Och ja, du har säkerligen rätt- de blev nog grundlurade och föll för det. "Vi vill visa massgravar" och en afrikan kan ju inte ljuga, då kan man tolkas som "rasist" och det vill ingen åt vänstern, så du får ta varje afrikan på ordet - min teori.

Jag glömde att tillägga detta: nej vi ska inte hålla mördarna till svars, såsom Fridolin sade.
Dessa män var beväpnade och bor i ett annat land. Vad fan har vi eller FN där och göra?
Så krigsbrott och inblandning får bara ske om FN/Miljöpartister är delaktiga? Samma personer som förespråkar inblandning i Kongo är emot allt och alla inom USA - specifikt deras utrikespolitik när det berör mellanöstern och kanske nu Nordkorea.
Senast redigerad av quezen 2017-04-29 kl. 16:02.
Citera
2017-04-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Men hon var väl i Kasaï? På den tid jag hade att göra med den provinsen bröt de mest diamanter där...

Jag ser det som mest troligt att staten ligger bakom (pga alla indicier) och att orsaken är att de tror att detta kan vända vända FN mot Kamwina Nsapu. Kabila är jäkligt pressad just nu och griper efter halmstrån

Min uppfattning är att just den regionen nu genomgår en så kallad "goldrush". Det är nog även anledningen till varför staten rensar ut lokalbefolkning i den regionen.

Jag delar din uppfattning att staten ligger bakom men man bör ha i tankarna att individer inom staten bedriver illegal verksamhet i just den regionen. Militären som verkar där genomför privat "skattindrivning" och jag utgår ifrån att det är samma korruptionsupplägg som i vissa andra afrikanska länder där pengar skickas upp i hierarkin.

FN har ju onekligen koll på att rebellgrupperna får finansiering och vapen från alla möjliga håll och att militärens vapen verkar dyka upp i rebellers händer lite väl mycket (därav initiativet till vapenmärkning av militärens vapen).

Det verkar även som man redan vet att specifikt guld är den råvara som i högsta grad motiverar våldet att fortsätta. (Här blir jämförelsen med kokain i sydamerikanska gerillakonflikter synnerligen träffande).

Det är uppenbart att staten lejt dessa mördare att mörda de två FN observatörerna och göra det på sådant sätt att en rebellgrupp impliceras.

Frågan nu är väl motiv. Det kan vara så att utredarna kommit lite för nära "kärnverksamheten" eller så är det som du säger och att ledningen vill ha FN sympatier men med tanke på att FN redan verkar vara väldigt initierad i vad som försiggår skulle ett sådant speldrag verka synnerligen desperat då möjligheten till framgång är låg.

Min uppfattning är mer åt hållet : De vet att FN vet att de dödat individerna således en markering att backa från det lukrativa korruptionsupplägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in