2017-03-29, 23:59
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
+1

Så det går inte längre att köpa en begagnad B20 motor på skroten och slänga in?
Ibland när jag läser i dom här forumen så får jag intrycket av att vissa tror att bilindustrin har stått still sen 1980.
Allt går om man bara vill och har lust, men visst kostar det.
Här är ett exempel bland många. Dock ej V50 med Ford motor. http://www.krypet.net/motorbyte/
Citera
2017-03-30, 00:14
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-jorgen
Och vilken "svensk" motor skulle passa mot växellåda, kabelhärva, databox, osv?

Om du inte vet något, uttala dig inte då.
Bara att slänga ut skiten . Motor med låda finner du på i stort sett vilken skrot som helst.
Alternativet är att skrota bilen om motorn skulle vara slut, vilket det ännu inte är säkert att den är.
Men Ford motorer ? Nej aldrig i livet !

5 cylindriga motorer till S40 och V50 är svenska
Senast redigerad av locknloll 2017-03-30 kl. 00:28.
Citera
2017-03-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Allt går om man bara vill och har lust, men visst kostar det.
Här är ett exempel bland många. Dock ej V50 med Ford motor. http://www.krypet.net/motorbyte/

Misstänker att det är en barnlek till operation (om än komplicerad) i en tidig V70 jämfört med en V50 med tanke på hur överjävligt mycket elektronik och datorisering som tillkommit dom senaste 10 åren i bilarna.
Citera
2017-03-30, 00:40
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Misstänker att det är en barnlek till operation (om än komplicerad) i en tidig V70 jämfört med en V50 med tanke på hur överjävligt mycket elektronik och datorisering som tillkommit dom senaste 10 åren i bilarna.

Jo då, men någon har ju ändå fått dit det en gång.
Det som är ditsatt går också att plocka ur. Förr fanns det tom folk som var rädda för att plocka isär en simpel hemdator.
Men ska jag vara helt ärlig så kan det vara både billigare och enklare att hålla sej till den motortyp som sitter i.
Dock kvarstår mitt varnande finger för dessa förbannade fordmotorer. Och har förbannat svårt att förstå att Volvo sätter in sån skit i sina bilar, när man dessutom själva gör motorer som bevisligen håller längre.

Hade varit intressant att veta hur långt TS bil gått ??
Senast redigerad av locknloll 2017-03-30 kl. 00:56.
Citera
2017-03-30, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Bara att slänga ut skiten . Motor med låda finner du på i stort sett vilken skrot som helst.
Alternativet är att skrota bilen om motorn skulle vara slut, vilket det ännu inte är säkert att den är.
Men Ford motorer ? Nej aldrig i livet !

5 cylindriga motorer till S40 och V50 är svenska

Ja och sedan kabelhärva styrbox kanske pedalställ kylare etc etc, det låter enkelt till att börja med men sedan tillkommer en del man inte tänkte på från början. Sedan tilkommer ju också det lilla bekymmret med bilprovningen ifall de råkar märka att det inte är rätt motor i bilen.
Citera
2017-03-30, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Gullig du är gullet. Det är ju någon form av givare eller sensor som från början gett felmeddelandet. Puss på dig.
Jo visst men den sensorn indikerade ju misständning och nu går inte bilen igång pga uteblivet komp på ettans cylinder och det är inget som någon sensor kan påverka.
Citera
2017-03-30, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Jo visst men den sensorn indikerade ju misständning och nu går inte bilen igång pga uteblivet komp på ettans cylinder och det är inget som någon sensor kan påverka.

Ok, jag hade missat en mening 'bilen går uselt'. Annars kan motorlampan tändas utan att det är något egentligt fel. Som i mitt fall.

Men om bilen går uselt så är ju misständning en bra början.
Citera
2017-03-30, 05:22
Medlem
manheters avatar
Kul att läsa om alla hjärnkirurger som här uttalar sig om vad lösningen är.

Läs trådstarten igen.
Firman som skulle laga motorn som fungerade när bilen kördes med egen motor till verkstaden.

"Hej, var ute körde och plötsligt tänder sig motor lampan och bilen går uselt. Får iväg den till verkstaden, dom felsöker bilen och får upp någon typ tändnings felkod"

Där vill man byta tändstift och tändspolar av någon orsak.

Hur kan man ens lita på att de mätt rätt att kompressionen saknas i en cylinder?

Hur kan man ens lita på att detta inte är fejk?

Så här skriver Ölhävaren i tidigare tråd.

"Hej, kämpar med min bil en Volvo v50-06 1.8F 26000mil som drar olja typ 1 liter 50 mil. Brukar ha kört på rekommenderade Castrol Edge 0w-30 men den dricker den som öl. Provade byta till tjockare Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 men den spydde den ut direkt. Började ryka ganska mycket, verkar som den oljan är förbränd nu efter fyllt på med gamla igen."

Om det är sant så har TS redan svaret, motorn är slut. R.I.P.

Mer från tidigare inlägg
"Komp testet visade 17 bar.. ska vara 10. Tror i.o.s det testet kan vara missvisande då den stått ute i tolv minus grader. Sedan direkt in för komp test. Sedan har Etanol bilar normalt högre komp vad jag läst och som det verkar fel olja i. Men vad vet jag är bara lekman. Kan gå allt ifrån några mil till något år till så är läget om inte jag lyckas få upp oljefilmen sa dom. "
https://www.flashback.org/t2799306

YES, kom igen nu alla hjärnkirurger och presentera total felanalys

Trött vevstake och krokig vev som jag skrev om var givetvis fejk men passar rätt bra in här
(jo jag kan en hel del om motorer)
Citera
2017-03-30, 05:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölhävaren
Jag körde den direkt till verkstaden när felet uppstod, inget jag tänkte på då... Men inget jag tog notis av så kan ju inte varit så farligt. Borde reagerat menar jag..

Luktade lite från katalysatorn för en månad sedan upplevde jag. Sådan där skum ruttet ägg lukt, men det försvann. Gjorde ett oljebyte för två veckor sedan och efter det gick den bättre än någonsin tyckte jag. Kör på denna olja Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 ska ju vara en av dom rekommenderade.

Besiktad utan anmärkning för en månad sedan. Så händer detta..

Att det luktar "ruttet ägg" är normalt. Det är en bieffekt av katalysatorn, vid speciella körfall kan detta uppstå. Det handlar om speciella körfall och det är svaveldioxiden som luktar.

Bilens diagnossystem kan inte identifiera varför du får en misständning på en cylinder, den kan bara identifiera att en specifik cylinder misständer.

Lite enkelt kan man säga att tre saker behövs för en korrekt förbränning, bränsle, gnista och kompression.
Trasiga spolar är vanligast, injektorer väldigt ovanligt och tappad kompression är minst lika ovanligt eller ännu ovanligare.
Därav den felaktiga första diagnosen.

Varför du tappat kompression på en cylinder är inte helt lätt att svara på, men en tänkbar orsak om du inte har något mekaniskt missljud är en bränd avgasventil.
Citera
2017-03-30, 05:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manheter
Kul att läsa om alla hjärnkirurger som här uttalar sig om vad lösningen är.

Läs trådstarten igen.
Firman som skulle laga motorn som fungerade när bilen kördes med egen motor till verkstaden.

"Hej, var ute körde och plötsligt tänder sig motor lampan och bilen går uselt. Får iväg den till verkstaden, dom felsöker bilen och får upp någon typ tändnings felkod"

Där vill man byta tändstift och tändspolar av någon orsak.

Hur kan man ens lita på att de mätt rätt att kompressionen saknas i en cylinder?

Hur kan man ens lita på att detta inte är fejk?

Så här skriver Ölhävaren i tidigare tråd.

"Hej, kämpar med min bil en Volvo v50-06 1.8F 26000mil som drar olja typ 1 liter 50 mil. Brukar ha kört på rekommenderade Castrol Edge 0w-30 men den dricker den som öl. Provade byta till tjockare Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 men den spydde den ut direkt. Började ryka ganska mycket, verkar som den oljan är förbränd nu efter fyllt på med gamla igen."

Om det är sant så har TS redan svaret, motorn är slut. R.I.P.

Mer från tidigare inlägg
"Komp testet visade 17 bar.. ska vara 10. Tror i.o.s det testet kan vara missvisande då den stått ute i tolv minus grader. Sedan direkt in för komp test. Sedan har Etanol bilar normalt högre komp vad jag läst och som det verkar fel olja i. Men vad vet jag är bara lekman. Kan gå allt ifrån några mil till något år till så är läget om inte jag lyckas få upp oljefilmen sa dom. "
https://www.flashback.org/t2799306

YES, kom igen nu alla hjärnkirurger och presentera total felanalys

Trött vevstake och krokig vev som jag skrev om var givetvis fejk men passar rätt bra in här
(jo jag kan en hel del om motorer)

Krokig vevaxel? Skojar du med mig?
Citera
2017-03-30, 05:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Gullig du är gullet. Det är ju någon form av givare eller sensor som från början gett felmeddelandet. Puss på dig.

Identifiering av misständning sker antingen genom att man letar efter avvikelser från vevaxelgivaren eller genom jonströmsmätning över tändstiftet. Varje förbränning orsakar en acceleration av svänghjulet, med den vetskapen kan därför använda vevaxelgivaren för att identifiera en misständning.

Jonströmsmätning, vilket är ganska ovanligt, fungerar som så att man lägger en spänning (80 V eller mer ) över tändstiftet efter att gnistan gått.

Förbränningsgaserna bildar joner, dessa leder ström. Genom att mäta strömmen över stiftet kan man se identifiera både knack och misständning. Saab använde sig av detta, BMW hade det också på sin V10:a i M5 E60.

Generellt sätt är det knepigt att identifiera misständning med vevaxelgivare om motorn har fler cylindrar än 8.
Citera
2017-03-30, 05:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vettigaste svaret hittills i denna tråd.

Ett mycket vanligt fenomen som folk råkar ut för dagligen. Vissa motorer verkar känsligare än andra. Det vanligaste är att man bara ska flytta på bilen en kort sträcka. Kallstart, köra bilen nån meter och sen stänga av gör att det hinner flöda ner massa oförbränt bränsle i cylindrarna = oljefilmen sköljs bort och motorn tappar kompressionen. Nästa gång vill den inte starta längre. Man kan få nöta på starten en bra stund innan den startar. Är det riktigt kinkigt får man skruva bort tändstiften och hälla ner lite olja i cylindrarna.

Fenomenet finns, men det drabbar oftast alla cylindrar på en gång. Dessutom är det nog vanligare på äldre bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in