2017-03-27, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte många spår att gå efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Loney
Undrar hur mycket krut det lades på "polisspåret"?

Hur mycket kraft som lades ned på detta spår vet vi inte. Man hade inte många spår att gå efter och detta var ett av de få.

För att få reda på hur det förhöll sig måste man läsa polisutredningen.
Citera
2017-03-28, 15:04
Medlem
Polismannen i fråga var mycket våldsam samt aningen alkoliserad, han var också ganska fixerad vid vapen, om en full långhårig yngling (Benny) ringde på hemma hos A*ne och störde sent på kvällen så tror jag det kanske tog hus i helvetet.
Citera
2017-03-28, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Är det samma polis?

Citat:
Polismannen i fråga var mycket våldsam samt aningen alkoliserad, han var också ganska fixerad vid vapen, om en full långhårig yngling (Benny) ringde på hemma hos A*ne och störde sent på kvällen så tror jag det kanske tog hus i helvetet.

Vad jag har läst i media från den tiden så var det tre personer som hade sett Forsgren efter att han lämnade festen. En taxichaufför, en verkstadsarbetare (nämnd med namn) samt en polis. Han skall ha varit den sista som såg honom vad känt är.

Om det är den polismannen du tar upp i ditt inlägg vet jag inte? Detta som du omnämner om en polis har jag aldrig läst någonstans tidigare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-28 kl. 22:11.
Citera
2017-03-28, 22:08
Medlem
T-Paxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvdoi

Men en grej ja reagerade på var varför Benny frågade nån av kamraterna skulle följa med? Kan han ha bestämt möte med någon och kände sig rädd och ville ha sällskap?
Eller var de bara så att han skulle göra ett utvidgat självmord? Döda sin kamrat och sen sig själv? Fast då varför inte har man hittat några kvarlevor efter Benny

Nej, inget av detta stämmer. Kan inte säga mer eftersom jag inte vill outa mig själv.
Citera
2017-03-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad jag har läst i media från den tiden så var det tre personer som hade sett Forsgren efter att han lämnade festen. En taxichaufför, en verkstadsarbetare (nämnd med namn) samt en polis. Han skall ha varit den sista som såg honom vad känt är.

Om det är den polismannen du tar upp i ditt inlägg vet jag inte? Detta som du omnämner om en polis har jag aldrig läst någonstans tidigare.

Jag är uppväxt i vågbro och var ung när det här hände, vad jag vill minnas så knackade han på hemma hos A*ne den kvällen, att han sen skulle vara sedd på 2 andra ställen är inte helt säker, kan ha varit en annan person som taxichaffisen och metallarbetaren sett, däremot så är det säker att han var hemma hos A*ne.
Citera
2017-03-29, 12:29
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Jag är uppväxt i vågbro och var ung när det här hände, vad jag vill minnas så knackade han på hemma hos A*ne den kvällen, att han sen skulle vara sedd på 2 andra ställen är inte helt säker, kan ha varit en annan person som taxichaffisen och metallarbetaren sett, däremot så är det säker att han var hemma hos A*ne.

Det innebär alltså att A*ne berättat detta för någon?
Citera
2017-03-29, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nyhem i Norrala och Granvägen i Söderhamn.

Citat:

Om denne A*ne är samma polis som såg Forsgren komma gående när han tittade ut genom sitt fönster har inte framkommit.

Det som gör det du skriver intressant är att du bodde i Vågbro då han försvann. Ingenstans har jag dock läst att han skall ha varit inne hos A*ne under natten mot den 12/12 1976.

Måste fråga dig hur du fick reda på detta? I s f lär A*ne ha berättat om besöket för någon och sedan så spred sig den uppgiften i villsamhället.

Taxichauffören skall ha sett honom i Nyhem i Norrala och verkstadsarbetaren på Granvägen mellan Tallvägen och Norrmyravägen i Söderhamn. Det andra vittnet kom körande från Forsbacka i Norrala och såg honom första gången då han körde hustrun till Söderhamns sjukhus där hon arbetade. Andra gången efter att han lämnat henne där och var på väg hem till Forsbacka.

Bodde polismannen A*ne i något av dessa områden? Är det långt mellan Nyhem i Norrala och Granvägen i Söderhamn?
Citera
2017-03-29, 18:40
Medlem
Benny var väl på fest i vågbro vad jag kan minnas, nyhem ligger åt ett håll och granvägen åt ett annat, A*ne bodde i vågbro, om Benny utgick från vågbro för att senare ses både i nyhem och på granvägen så betyder det att han har tagit en djävla promenad, tveksamt, det går heller inte att gena då lötån ligger imellan som knappast var frysen då, han måste isåfall ha gått runt. Det kanske var en stark hederskodex på den tiden bland polisen som gjorde så att han aldrig hittades.
Citera
2017-03-29, 21:45
Moderator
pudelluss avatar
Polismannen som såg Benny från sitt villafönster.
Citat:
Benny Forsgren försvann 1976 när han tillsammans med några kamrater var på hemväg från en fest. En polisman som tittade ut genom sitt villafönster var den siste som såg Forsgren i livet.
- Några minuter senare var han borta som om han gått upp i rök, minns en Söderhamnspolis som var med från början i sökandet.
http://www.dt.se/allmant/dalarna/mordgata-far-aldrig-nagot-svar
(011212)

Citat:
Benny var väl på fest i vågbro vad jag kan minnas, nyhem ligger åt ett håll och granvägen åt ett annat, A*ne bodde i vågbro, om Benny utgick från vågbro för att senare ses både i nyhem och på granvägen så betyder det att han har tagit en djävla promenad, tveksamt, det går heller inte att gena då lötån ligger imellan som knappast var frysen då, han måste isåfall ha gått runt. Det kanske var en stark hederskodex på den tiden bland polisen som gjorde så att han aldrig hittades.
Kan han ha trott att det var is som gick att gå på? Är det vass/sankmark i området?
Citera
2017-03-29, 21:53
Moderator
pudelluss avatar
Forsbacka ligger en ganska lång väg söder om Vågbro, vid Söderhamnsfjärden.
https://goo.gl/dV8PFm
Där bodde verkstadsarbetaren Melker Goude, som ska ha sett Benny två gånger på söndagskvällen.
(FB) Olöst försvinnande: Benny Forsgren, Söderhamn, 1976.
Åtminstone den ena av gångerna sågs Benny alltså av Goude vid Granvägen.

Varför Goude körde just via Granvägen verkar inte ha framkommit. En närmare väg mellan hemmet och hustruns arbetsplats på sjukhuset borde ha varit via Forsbackabron, som då tydligen var en enfilig träbro. (En ny betongbro byggdes ca 2011 enligt media/googling.)

Brobyggets planering 1968 fås en länk till om man googlar just Melker Goude. Bron måste ha varit klar senast 1971, då den nämnts i samband med tingshusmorden detta år.

Nyhem där taxichauffören bodde ligger närmare Vågbro och norr om Forsbacka.

Benny ska ha setts i Forsbacka natten mot söndagen.
(FB) Olöst försvinnande: Benny Forsgren, Söderhamn, 1976.
Vem såg honom där?
Citera
2017-03-29, 22:24
Medlem
Forsbackabron var fram tills 1980 en gång/cykelbro, militären hade ett övningsobjekt 1980 och gjorde den till en enkelfilig bilbro, 2011 revs den och byggdes åter upp som en dubbelfilig väg, därför tog Melker vägen över Vågbro och granvägen som blir närmast om man ska till sjukhuset.
Citera
2017-03-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Polismannen som såg Benny från sitt villafönster.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/mordgata-far-aldrig-nagot-svar
(011212)

Kan han ha trott att det var is som gick att gå på? Är det vass/sankmark i området?
Hmmm, kanske att det var så, men, att Benny gick från festen i Vågbro för att sen setts i Nyhem och sen gått till granvägen för att sen ha gått tillbaks till Vågbro och hem till polisen A*ne Wikl*ander och sen gått ner sig i lötån ser jag som uteslutet, han måste isåfall gått hela natten om han ska hinna med det. Om jag hörde till coldcasegruppen så skulle jag skicka en likhund till Långvind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in