Citat:
Ursprungligen postat av
pudellus
Intressant, märkligt att en sådan sak inte framgått i media.
Hur kall var den här natten? Jag ser att det i Gävle var ett dygn med under 20 minusgrader 1976, den 27 dec. Dec -76 var nederbördsrik och med mätbar nederbörd 23 av dygnen, enbart snö. Största snödjup 25 cm.
Januari -77 hade 22 nederbördsdygn, största snödjup 59 cm och i februari 71 cm.
Här finns det ett ganska stort utrymme för spekulationer (och frågan är om det ger något, utöver att fler då läser i trådarna i takt med att de aktualiseras). Varför ger sig någon ut ensam utan ytterplagg? Hur långt kommer man om det är 15 grader kallt? Får man gissa att det börjar bli riktigt svårt efter 1 km?
Ja, stämmer den här uppgiften så är det märkligt att det inte har framgått i media.
Exakt hur vädret var den 12 december 1976 vet inte. Vi vet dock att det var mycket kallt ute samt att det snöade efter att han hade försvunnit. Detta var ju andra veckan i december. Dessutom mitt i natten och det var kolsvart ute där det inte fanns någon belysning.
Om det var kallt i Gävle så kan vi utgå ifrån att det inte var "varmare" i Söderhamn.
Ja det är frågan? Varför skulle någon bege sig ut mitt i smällkalla natten utan ytterplagg? T. o. m. den beskrivningen som har framkommit i media så var han tunt klädd även med jackan. Han kan inte ha kommit långt iförd endast en skjorta. Ändå har hans kvarlevor aldrig hittats.
Skulle han ha lämnat festen så tunnklädd så kan jag bara se en enda trolig orsak till detta:
Han var ordentligt påverkad av alkohol.