Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-03-28, 21:29
Medlem
Är de mysiga skyltarna fortfarande kvar?:-)
Citera
2017-03-28, 22:15
Medlem
När påbörjades bygget samt planeringen av RB87?

Hann Stig Bergling röja den för ryssarna?
RB60 var ju redan röjd av Wennerström sen tidigare (och säkert av nån annan med).

Känner nån till om det finns några bilder från rb87 bygget el var det skyddsobjekt redan från första spadtaget? Byggdes alla annex samtidigt eller har dom poppat upp efter hand?
Citera
2017-03-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Är de mysiga skyltarna fortfarande kvar?:-)

De försvann tidigt i samband med avvecklingen. Det dök upp ett större bildgalleri på facebook i Melker Beckers grupp (Svenska hemligheter/hemliga svenska rum) från någon som arbetade med saneringen och rivningen. Bilder innifrån och utifrån, men det försvann illa kvickt.
Citera
2017-03-29, 00:03
Medlem
Tack för svar. Skyltarna måste alltså ha försvunnit de senaste halvåret. Give or take few months.
Citera
2017-03-29, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Tack för svar. Skyltarna måste alltså ha försvunnit de senaste halvåret. Give or take few months.

Är det någon som vet något om Skyddslagen? Gäller den till exempel retroaktivt? Eller går det bra att berätta allt man vet om L********j*** nu när det inte längre är ett skyddsobjekt? Kan man "beskriva objektet" sådant det en gång var utan att bryta mot lagen? Kan man visa bilder? Om lagen inte gäller retroaktivt, varför försvann då bilderna från Melker Beckers fgrupp?
Citera
2017-03-29, 18:02
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldes
Är det någon som vet något om Skyddslagen? Gäller den till exempel retroaktivt? Eller går det bra att berätta allt man vet om L********j*** nu när det inte längre är ett skyddsobjekt? Kan man "beskriva objektet" sådant det en gång var utan att bryta mot lagen? Kan man visa bilder? Om lagen inte gäller retroaktivt, varför försvann då bilderna från Melker Beckers fgrupp?

Svar till annat inlägg;
"Markägarna" skyltarna är bortplockade från samtiliga anläggningar, andra skyltar är nya som ex SO skyltar.

Nej, sekretessen gäller i regel än, dels då det som kan komma att visas på bilder beskriver hur andra anläggningar ännu aktiva kan se ut då de i regel är byggda likadant.
Information kan säkerhetsklassas i upp till 150år efter att det klassats som skyddsvärd information, bland annat så är "B-nummren" och dess innebörd skyddat 70år vilket är vanligast på betydande information med risk att röja systeranläggningar, system eller funktioner på annat.

Vänligen,
Citera
2017-03-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimson
De försvann tidigt i samband med avvecklingen. Det dök upp ett större bildgalleri på facebook i Melker Beckers grupp (Svenska hemligheter/hemliga svenska rum) från någon som arbetade med saneringen och rivningen. Bilder innifrån och utifrån, men det försvann illa kvickt.

Det lät ju intressant. Hur stort var det därinne?
Citera
2017-03-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Svar till annat inlägg;
"Markägarna" skyltarna är bortplockade från samtiliga anläggningar, andra skyltar är nya som ex SO skyltar.

Nej, sekretessen gäller i regel än, dels då det som kan komma att visas på bilder beskriver hur andra anläggningar ännu aktiva kan se ut då de i regel är byggda likadant.
Information kan säkerhetsklassas i upp till 150år efter att det klassats som skyddsvärd information, bland annat så är "B-nummren" och dess innebörd skyddat 70år vilket är vanligast på betydande information med risk att röja systeranläggningar, system eller funktioner på annat.

Vänligen,

Jo, jag förstår att handlingar kan vara hemliga. Men enligt Skyddslagen får man inte beskriva eller avbilda ett SO. Men ett berg som inte är SO får man väl beskriva och avbilda? Förstår ni vad jag menar? Jag talar inte om hemliga handlingar eller uppgifter, utan om information som jag själv skapar om ett berg som har varit, men inte är SO.

Om mod tycker att detta är en tjatig SO-diskussion kanske detta inlägg raderas, men jag är seriöst intresserad av trådens syn på saken.
Citera
2017-03-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldes
Jo, jag förstår att handlingar kan vara hemliga. Men enligt Skyddslagen får man inte beskriva eller avbilda ett SO. Men ett berg som inte är SO får man väl beskriva och avbilda? Förstår ni vad jag menar? Jag talar inte om hemliga handlingar eller uppgifter, utan om information som jag själv skapar om ett berg som har varit, men inte är SO.

Om mod tycker att detta är en tjatig SO-diskussion kanske detta inlägg raderas, men jag är seriöst intresserad av trådens syn på saken.
Är skyltarna borta bör ju vanliga regler gälla för fotografering mm.
Citera
2017-03-29, 20:21
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är skyltarna borta bör ju vanliga regler gälla för fotografering mm.

Svar på tidigare inlägg;
Bergutrymmet va ganska stort, större än man kanske tror, lite som BasCentralerna från Bas90 systemet. Annexen är väldigt moderna och håller hög teknisk klass, det gjorde även det utgångna annexet. Anledningen till plombering är kravet på den ständigt växande informationshanteringen samt utbyggnaden av fiber vilket gjorde att detta annex blev överflödigt samt att det låg sämst till av de 3.

Nytagna bilder från ett berg där det engång legat en anläggning, ja, självklart.
Gamla bilder på en anläggning som nu gått ur tiden skulle jag vara aktsam med att dela även om det är avvecklat.
Anledningen till detta är enligt mitt tidigare inlägg.
Något "fjantigt" kan man såklart tycka men vill man vara säker så.

Vänligen,
Citera
2017-03-29, 22:47
Medlem
Hur många personer skulle kunna bott därinne. Har letat lite efter bemanning av basc 90 men ej funnit svaret. Talar vi om 20 man eller 50-100?
Citera
2017-03-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Nytagna bilder från ett berg där det engång legat en anläggning, ja, självklart.
Gamla bilder på en anläggning som nu gått ur tiden skulle jag vara aktsam med att dela även om det är avvecklat.
Jo - gamla bilder är ju tagna när det var skyltat och alltså "licensierade" eller "limiterade" utifrån den lagstiftningen.

Nya bilder däremot är tagna utifrån nuvarande lagstiftning som baseras på nuvarande skyltning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in