2017-03-29, 17:12
Medlem
TilleyHats avatar
Riktigt ryslig och avskyvärd historia det här.
Citera
2017-03-29, 17:16
Medlem
Det hör väl till med brösttoner i sammanhanget men lite sund balans i uttalandena får det väl vara.

"Utrikesminister Margot Wallström (S) skriver på Twitter att de ansvariga måste ställas till svars."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24633428.ab

De ansvariga för själva mordet lär nog knappast hittas. Däremot kan man alltid fundera på de oansvariga politiker och tjänstemän som sände henne in i detta "mission impossible".

F.ö finns det väl bra många ouppklarade mord just nu i Sverige där ingen har ställts till svars. Att då i största allmänhet kräva att något ska bli uppklarat i ett främmande djungelland långt från Sverige är i mitt tycke att kräva för mycket.

Nåja, vi får väl tids nog se var det hela slutar.
Citera
2017-03-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det mest sannolika är nog att de - precis som många FN-observatörer och dyl - själva gjorde riskbedömningar -- och att tanken knappast var att de skulle röra sig med en stor militärkolonn så fort de stack näsan utanför dörren.

Det är liksom svårt att observera de där oegentligheterna som förekommer och skall granskas om man trumpetar som elefanter och annonserar sin ankomst när man skall granska...

Sannolikt svårt för många svenskar att förstå i sin skyddade verkstad.

Ja. Okunnigheten om det värdefulla och respekterade FN arbetet som utförs i många länder - och av många människor som utsätter sig för fara för att rädda oskyldig civilbefolkning från barbari - är oerhört stor. Det har visat sig med beklagansvärd tydlighet i många pinsamma inlägg här.

Faktaresistensen är uppenbart tydlig när man uttalar sig med självklar arrogans och nedlåtenhet om saker man inte har en aning om. Det man däremot gärna gödslar med är allt från kvinnohat, nedlåtenhet om FN arbete, förakt för fredsarbete i allmänhet, rasistiska tillmälen och kukstorlek. Som krydda på moset efterfrågar man live-bilder av eländet och det dessa FN medarbetare utsatts för.

Ett tydligt tecken på kunskapsföraktets konsekvenser. Vilken skribent som knackar ner dessa vidrigheter är över huvud taget anställningsbar i vårt alltmer kunskapskrävande samhälle.

Kan man undra.

Svensk polis och åklagare samarbetar med FN och utrikesdepartementet i utredningen. Nationella operativa avdelningen, Noa, hanterar utredningen som leds av en förundersökningsledare vid Internationella åklagarkammaren i Stockholm.

Förundersökningssekretess råder.
Citera
2017-03-29, 17:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det känns lite underligt att vänstern, alltså den utopistiska vänstern som Catalán tillhörde innan hon reste ner (hon kan ha förändrats av Afrika som sagt), försöker använda utvecklingen i Afrika som ett argument för sin sak.

Den afrikanska erfarenheten efter 1960 är snarare ett starkt stöd för ett konservativt sätt att se på världen.

* Utan Lag&Ordning urartar samhället till allas krig mot alla och (med Thomas Hobbes ord)
...continual fear, and danger of violent death: and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish and short.

* Nationen byggd på etnicitet som grundsten. Dessa konstgjorda koloniala gränser 1960 som till varje pris skulle behållas, kostade och kostar ett oerhört pris att behålla. Många multietniska nationer hade ändå blivit följden, eftersom etniciteterna bor inflikat i varandra, men så många blodiga konflikter hade kunnat undvikas.

Kongo skulle ha haft en tråkig historia efter 1960 i alla fall, men en mycket mindre tråkig, om man låtit Katanga och alla andra regioner med egen ekonomi och etnisk profil bryta sig loss.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-29 kl. 17:29.
Citera
2017-03-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taskig
Jag hade som sagt mest kontakt med henne när vi var 16-20 år. Om du har någon specifik fråga kan jag försöka minnas. Men inser man börjar bli gammal. Minns knappt hur hennes föräldrar såg ut

De hade i alla fall en lägenhet i stockholm som de åkte frekvent till. Så hon var ingen frånkopplad lantis som några i tråden har spekulerat om. Minns inte varför de hade den, men någon av hennes föräldrar måste kommit härifrån. Hon hade den som studentbostad sen, praktiskt!

Pappan jobbade på kärnkraftverket i Oscarshamn och hennes mamma hade hand om någon slags kursgård eller dylikt.

Har också för mig att hela familjen var vegetarianer.

Intressant familjebakgrund till ZC här.

Det jag undrar är om du vet varför familjen flyttade till Högsby?
Jag har själv släkt i den omnejden (fast inte i samma generation som ZC), just Högsby kommun har varit en avfolkningsbygd rätt länge, kommunen har tappat sådär halva befolkningen sedan 1940-talet (de gamla vanliga orsakerna med nedlagda/bortrationaliserade jordbruk, industrier etc.). Det är en trakt där alla skvallrar om alla, särskilt nyinflyttade om de inte har någon släkt kopplat dit eftersom det inte är så vanligt med sådan inflyttning (och för att det ibland inte finns så mycket annat att prata om i vissa stugor). Förutom ett antal naturromantiska tyskar var de flesta ditflyttade svenskar med någon sorts koppling till bygden. Jag talar nu om hur det såg ut 1980-2000, alltså ungefär då hon växte upp där.

Pappan var från Chile, mamman från Stockholm, ZC var född i Stockholm. Hade mamman någon koppling till Högsby? Eller hade pappan någon bror/släkting som hamnat där? Jag undrar varför man väljer att flytta till Högsby om man samtidigt behåller en bostad i Stockholm som man åker till frekvent. Den bostaden kan förstås ha varit uthyrningsobjekt för exv. chilenska släktingar eller ytterligare en inkomst i familjeekonomin. Men om de åkte till Stockholm ofta (40 mil från Högsby, ca 5hs körning oavsett om man väljer E22 eller rv 34 - Inget man gör över en helg, speciellt inte eftersom pappan hade drygt 1hs resa från arbetet på OKG och hem även om han kan ha valt olika sorters skifttider för att passa ihop med avresorna) låter det lite märkligt i mina öron att resa så ofta såvida det inte var uthyrt till släktingar eller välbekanta till familjen.
Likaså kan jag tycka det märkligt att höra utifrån youtubeklippen som finns med henne att hon inte behöll så mycket av sin småländska om hon bodde i Högsby till gymnasiet - Gustav Fridolin hörs fortfarande att han är från Vittsjö trots att han flyttade till Stockholm innan han började gymnasiet. Kanske var stockholmsbesöken och prestigen med den dialekten i hennes värld så stark (samtidigt som hon hade kluvna känslor för den småländska hembygden) att hon inte gärna ville tala "bonnig" småländska?

Kärnkraftverket OKG är en välbetald och stor arbetsplats oavsett vilket jobb man än har där (en städare tjänar multum mer än en genomsnittlig städare p.g.a. alla säkerhetskraven som finns på ett kärnkraftverk). Men om det var billig bostad familjen var ute efter finns/fanns det gott om alternativ som ligger betydligt närmre OKG, i princip längs med hela E22:an finns ett antal samhällen där boendet är väl så billigt. Det räcker med att komma precis utanför Oskarshamn och Figeholm där de flesta OKG-anställda bor för att få en långt billigare bostad och samtidigt komma närmre till Stockholm som de ofta åkte till. Från Högsby till Simpevarp/OKG är det 6-7 mil och tar nästan en timme att köra. Då tänker jag att det kan ha varit för att mammans jobb kan kanske ha legat i närheten eller åt andra hållet. Mammans kursgård var i 1980-talets Högsby antingen Solhöjdens sjukhem för järnvägsarbetare som drevs i samarbete med SJ (sjukhemmet stängdes kring 1994-1995), Kolsrums behandlingshem landstinget drev för alkoholister (osäker på när det stängdes) eller nykteristernas gård på Hornsö (drivs av NSF - Nykteristernas ScoutFörbund) som fortfarande finns kvar. Solhöjden och Kolsrum hade ett antal heltidsanställda p.g.a. att det var åretrunt-beläggning, Hornsö var/är mer säsongsanpassat och jag har svårt att tänka mig att NSF skulle ha haft någon heltidsanställd/arvoderad året om för att driva gården. Jag utesluter det inte, men så stor beläggning har inte Hornsögården haft åtminstone under de 20 år jag kunnat överblicka, gården hyrs mer ut till scoutläger under sommarhalvåret än till internat i november. Så om det var kursgård/hem kan även mamman ha pendlat långt utanför Högsby, Öland har exv. flera kursgårdar rätt nära brofästet som ligger ungefär 8-9 mil bort från Högsby och tar lite mer än en timmes körning. Det låter på mig som att båda föräldrarna hade långa arbetsresor i bil varje dag.

Att hela familjen var vegetarianer stack säkert ut i 1980-talets Högsby (skvaller på bygden återigen - för att inte tala om behandlingen i skolmatsalen). Likaså att hon var halvchilenare med "lustigt" namn. Före 1990-talet var det ingen flyktingmottagning att prata om i kommunen och bland alla de andra barn som var ättlingar till hedenhösborna sticker sådant ut på Fröviskolan (kommunens enda högstadieskola, med årskurser 1-9. Bodde familjen i samhället gick hon där eller så bussades hon dit efter sexan). Sen kom en våg då även en del ungdomar på landet blev vegetarianer kring 1997-2002 - Galna Ko-sjukan, mul-och klövsjukan etc. militanta veganer brände ned Scans lastbilar i Linköping, släppte ut minkar och rävar (finns/fanns en del pälsgårdar i Oskarshamnstrakten som råkade ut för detta eller hotades, fick ladugården nedsprayade med budskap etc) och mera var i ropet då. Jag har själv en släkting fast från Västervikstrakten som drogs med i detta då (hon är själv nästan i ZC:s ålder), såna stämningar måste ha spridits även till Högsby. Det var väl ungefär då hon flyttade därifrån, hennes politiska uppvaknande präglades dock säkert av detta i viss mån. Många av de här militanta var dock inte organiserade inom partier eller ens uttalade sympatisörer (det var mer än slagsida åt V än MP isf) p.g.a. anarkistiska läggningar och att MP inte hade någon starkare lokal bas - Miljöpartiet/Grön Ungdom hade svårt att få genomslag lokalt i Kalmar län p.g.a. alla anställda vid kärnkraftverket och att det är industritunga kommuner, men från Högsby kan hon ha tagit sig till möten i Kalmar där jag antar att närmaste Grön Ungdom fanns (7 mil, lite mer än 1h med bussarna som gick då - Tåget fanns inte före 1996, men annars tar Kustpilen idag strax under timmen från Högsby).

Observera: Jag begär inte att du ska kunna besvara alla mina frågor, jag lägger ut texten för jag vet rätt mycket om Högsbytrakten och norra halvan av Kalmar län och hur det såg ut vid den här tiden hon växte upp där. Jag kan rentav ha sett familjen i samhället vid något tillfälle utan att ha vetat om det. Tyvärr blev det nu ett oerhört fasansfullt slut på hennes liv.
Citera
2017-03-29, 17:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det mest sannolika är nog att de - precis som många FN-observatörer och dyl - själva gjorde riskbedömningar -- och att tanken knappast var att de skulle röra sig med en stor militärkolonn så fort de stack näsan utanför dörren.

Det är liksom svårt att observera de där oegentligheterna som förekommer och skall granskas om man trumpetar som elefanter och annonserar sin ankomst när man skall granska...

Sannolikt svårt för många svenskar att förstå i sin skyddade verkstad.

Det är ju detta som är det stora problemet! Antingen har de gjort en ytterst dålig riskanalys, eller ingen alls. Eller, helt enkelt struntat i vad man kommit fram till - alla alternativen är självklart att förakta - nu ser vi även resultatet.

Inte alls svårt att vara någorlunda säker och samtidigt undersöka vad man kommit för att undersöka. För du tror väl inte ex. massgravar försvinner utan spår, enkom för att de som utfört dåden vet nu kommer FN för att undersöka? Har då aldrig hört att massgravar flyttats eller liknande... Därav finns alltså spåren kvar - militärkolonn eller inte!

Vad är det du för bevis du anser skulle försvinna, egentligen?
Citera
2017-03-29, 17:37
Medlem
Silvertrouts avatar
Vem säger att det är milisen som utförde morden? är det bekräftat?

Dem var där för att utreda en misstänkt massaker utförd av regeringsstyrkorna.

Dem kanske rörde sig i områden dem trodde var säkra också stötte dom på regeringsstyrkor
som helt enkelt mördade dem för att inte kunna avslöja massakern?

Jag har inte läst hela tråden så detta kanske redan diskuterats tidigare..
Citera
2017-03-29, 17:38
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men är inte FN-jobb för västerlänningar vanligen ganska säkra "smörjobb"? Jag frågar mig fortfarande om de inte även kan ha haft någon egen agenda av frivillig natur?

FN har ju tydligen gjort uttalanden, så de jobbade i alla fall för FN. Kommer anhöriga att försöka stämma skjortan av FN? De mördade kan ju ha skrivit på något om att de själva tar vissa risker, men att arbetsgivaren FN bara låter henne få huvudet kapat och säger "sorry, så'nt händer" är kanske mindre troligt?

När det gäller FN, SIDA m.fl. som sysslar med biståndsarbete, så finns det en stor stab med tjänstemän som lever ett glidigt lyxliv. Att pengar rullar iväg utan att man har kunnat redovisa några resultat har inte sällan att göra med att tjänstemännen ägnar dagarna i ända att ligga i hotellets swimmingpool, sitta i hotellets lyxrestaurang m.m., utan att ens någonsin sätta sin fot utanför de luftkonditionerade utrymmena. Emellanåt tar de sedan emot personer som lovar att starta det ena och andra om de får bidrag, varefter de utan några som helst kontroller erhåller pengar för att aldrig synas till igen.

Jag behöver väl inte nämna vad som är problemet med att det inte sällan är just exakt dessa tjänstemän som sedan får som uppgift att bedöma om det krävs fortsatta insatser med andras skattepengar? Ja, överhuvudtaget problemet med att de som tjänar mest på en verksamhet även är de som ska bedöma nödvändigheten med den?

Det ska dock inte blandas ihop med all slags verksamhet under FN:s regi. Ett bra exempel är t.ex. FN-soldater, som knappast brukar leva ett oavbrutet glidarliv med hög lön och lyxiga levnadsförhållanden. Inte heller ska man ifråga om biståndsverksamhet blanda ihop sådana anställda med personer som utför verkligt arbete och inte sällan tar stora risker. En del är dessutom volontärer, var av många får varken betalt eller får ens sina levnadskostnader fixade, så i praktiken måste en del t.o.m. spara ihop egna pengar för att ha råd att åka ned och jobba för andra.
Citera
2017-03-29, 17:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Inte alls svårt att vara någorlunda säker och samtidigt undersöka vad man kommit för att undersöka. För du tror väl inte ex. massgravar försvinner utan spår, enkom för att de som utfört dåden vet nu kommer FN för att undersöka? Har då aldrig hört att massgravar flyttats eller liknande... Därav finns alltså spåren kvar - militärkolonn eller inte!

Monusco/FN hade sammanlagt 100 uruguyaner i Kananga. De hade varit där i två månader och kände inte till Kasai, eftersom de tidigare hade varit förlagda i östra Kongo.

Vi vet att på morgonen innan de åkte hade Sharp/Catalán träffat befälhavaren för FN-styrkan i Kananga. Kanske frågade de rentav om de kunde få eskort? I alla fall förstår jag fullt ut befälhavaren om han i så fall tvärvägrat eftersom han knappast kunde undvara en enda man när det var oroligheter inne i Kananga, de nätt och jämnt hade säkrat sin egen förläggning och inte kände till omgivningarna.

De kan alltså ha frågat, men när Monusco inte hade någon militärkolonn att undvara, så åkte de i alla fall. Sharp måste ha varit väl medveten om att Kasai inte var som (relativt sett) mera civiliserade Rwanda.

FN-gruppen de tillhörde hade också en "deadline" att komma med rapport till veckan därpå. I den rapport som nu släpptes var bara 10 av 17 påstådda massgravar bekräftade av FN. De andra 7 hade de inte haft tillfälle att besöka, enligt gruppens talesperson. Sharp/Catalán kan ha känt en press att kolla upp de 7 så att de kunde komma med i rapporten, och bestämde sig för att chansa och åka även om de (eller i alla fall Sharp) var medvetna om riskerna. Sharp verkar ha haft ett "soldiers mindset", uppgiften måste lösas även om den är farlig.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-29 kl. 17:50.
Citera
2017-03-29, 17:44
Medlem
Hon hade jobbat där i sju år och som det verkar utan att ha kommit till skada. Om de även tidigare rest omkring har de väl bedömt riskerna efter detta.
Vi vet inte varför detta hände nu, något intresse som vill röja dem ur vägen eller "bara" några stråtrövare som ville råna dem?
Citera
2017-03-29, 17:45
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Länka Facebook eller PM,a
Jag har informerat alla i klassen men blir förlöjligad...
Någon som vet om dem hittat HELA kroppen? Kan brotten grunda sig i kannibalism?
Citera
2017-03-29, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
bla bla bla

Ja, FN gör ett jättebra jobb i Afrika och mördarna kommer nog att hittas på nolltid. Som du själv skriver är ju Noa inblandat. Men kan man verkligen lita på sekretessen? Inte ens FBI kan ju förhindra läckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in