2017-03-26, 13:19
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Redeyes rapport om base case på 120 kr läggs lägligt ut på kvällen. Stämmer som det står på Placera hade det varit en negativ nyhet hade pressen först släppt analysen på måndag för att manipulera ytterligare ett kursfall. #FING forever
"Manipulera ytterligare kursfall"

Undra hur många det är som fått se sin portfölj rasa med det synsättet?

Bankerna ligger mellan 25-40kr i riktkurs och ni stirrar på någon som ej kan utföra en korrekt DCF?

Jag har faktiskt ingen aning om vad som kommer ske framöver, träffade det tekniska 30ish stödet men om det håller på sikt är en annan femma. Stigande trendkanalen sprack vilket höjer riskerna för ytterligare nedgångsfas.

Vad som skulle kunna ge ny smäll på aktiekursen är:
- Fallande marginaler som fortsatt är höga, blir det hård konkurrens finns det mycket att tänja på.
- Nya segment dröjer eller failar.
- Nya skandaler.
- Osäkra storägare som man ej kan lita på, kan pressa aktien kraftigt om de tröttnar på bolaget.

Vad som kan stärka aktien:
- Uppköp.
- Nya segment drar igång på allvar och snart.
- Inga fler missar/skandaler.

Hög risk fortsatt och tänker man på att 2 tråkiga kvartal väntar så är det inte orealistiskt att mer nedgång väntar pga avsaknaden av köpintresse på marknaden, enda anledningen vi stiger nu är väl pga att blankarna täcker.
2017-03-26, 13:51
Medlem
Kolla på tweetsen från Värdebrevet. Han hade gått igenom Fingerprints redovisning och det var väl nåt som inte kändes 100% bra där. Även Benson i SvD börsplus har varit inne på samma sak.
2017-03-26, 15:17
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Intresant artickel angående möjlig redovisningsmanipulation i Fingerprint.

http://www.vardepappret.se/m-score-en-modell-for-att-hitta-redovisningsmanipulation/

Inte för att jag fattar hur m-score funkar eller kanske inte ens litar på såna hokuspokusprogram! Men det ligger i linje med 1.hårdblankning 2.sparkad finanschef och VD 3. Kommer inte ihåg, men var det inte en juristchef som slutade självmant för ett år sedan?
2017-03-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Inte för att jag fattar hur m-score funkar eller kanske inte ens litar på såna hokuspokusprogram! Men det ligger i linje med 1.hårdblankning 2.sparkad finanschef och VD 3. Kommer inte ihåg, men var det inte en juristchef som slutade självmant för ett år sedan?

Lägg till

4. Mattias Eriksson som var inhyrd IR-chef slutade
5. Två erfarna techinvesterare ställer ej upp för omval till styrelsen, Tesla-svensken Peter Karlsson och en kvinna, glömt namnet. Ersätts med två av Johan Carlströms vänner.
2017-03-26, 19:15
Medlem
jack.danielss avatar
Nu börjar foliehattarna på placeraforumet stoppa in egna siffror i m-score formeln i syfte att minska det katastrofala värdet FPC fick när proffsen stoppade in siffror i formeln.....haha! Tror nog att en del är rejält baktunga i fing? Åkte själv på en stjärnsmäll i aktien, men man måste våga ta en förlust ibland, även om det svider!
2017-03-26, 20:10
Avslutad
M-score formeln går delvis att tillämpa även på Goodix. Årsredovisningen för 2016 finns inte ute ännu men siffrorna för från q1-q3 2016 finns ute. Dessa siffror kan ställas i relation till årsredovisningen 2015.

Sen är det bara att mata in siffrorna i kalkylatorn.
https://apps.kelley.iu.edu/Beneish/MScore/mscore/MScoreInput

Följande resultat fick jag fram. Enligt detta verkar Goodix vara en "Likely Manipulator".
https://pbs.twimg.com/media/C73PS2YXwAAT8IR.jpg:large

Ska vi tro att det är så att de två största bolagen inom biometri för mobiltelefoner har fuskat med sin redovisning eller är det något fel med modellen?
2017-03-26, 21:03
Avslutad
Enligt samma modell är även konkurrenten Synaptics en kandidat för att ha fuskat med sin redovisning.

https://pbs.twimg.com/media/C73ZZBGXkAAdDEw.jpg:large
2017-03-27, 19:31
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Intresant artickel angående möjlig redovisningsmanipulation i Fingerprint.

http://www.vardepappret.se/m-score-en-modell-for-att-hitta-redovisningsmanipulation/

Mycket intressant artikel. Tack!

Att det finns tydliga indikatorer på att FPC har fuskat med redovisningen gör mig inte ett dugg förvånad. Tvärtom - JC har varit brottsmisstänkt vid minst två tillfällen av EBM. Människor är inte skyldiga förrän de är dömda, absolut. Men jag vill ändå säga: ingen rök utan eld.
2017-03-27, 21:37
Medlem
sigurts avatar
Hur högt var Fingerprints börsvärde när det var som högst?
2017-03-27, 22:19
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Hur högt var Fingerprints börsvärde när det var som högst?

Drygt 42 miljarder kronor.

Dagens market cap: 11,5 miljarder kronor.
2017-03-29, 01:00
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Jag har en fråga angående aktier och skatter (gäller även FPC). Av vad jag har nu förstått är att man an få avdrag på skatt vid förlust om man har dem på ett Aktie-Fond konto. Är det bra och lagligt att isåfall ha mina värdepapper på ett ISK för att sedan efter en uppgång flytta dem till ett Aktie konto, för alla vet att det kommer komma en dipp efter en uppgång för att sedan flytta tillbaka till ISK vid botten av dippen och invänta nästa uppgång osv?

Om du tror att priset kommer gå ned finns det ju ingen anledning att fortsätta äga aktien. Sälj den istället i så fall.
2017-03-30, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Jag har en fråga angående aktier och skatter (gäller även FPC). Av vad jag har nu förstått är att man an få avdrag på skatt vid förlust om man har dem på ett Aktie-Fond konto. Är det bra och lagligt att isåfall ha mina värdepapper på ett ISK för att sedan efter en uppgång flytta dem till ett Aktie konto, för alla vet att det kommer komma en dipp efter en uppgång för att sedan flytta tillbaka till ISK vid botten av dippen och invänta nästa uppgång osv?
Det är lagligt, men känns däremot väldigt konstigt.

Glöm inte att om du flyttar tillgångarna från ditt ISK och sedan sätter in dem igen så kommer din schablonskatt att öka eftersom värdet av de inflyttade papprena räknas som en insättning och ingår i ditt kapitalunderlag som påverkar skattesatsen. Satsa hellre på aktier som du tror på och undvik dubbel beskattning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in