Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Du har helt rätt i Brutto/Justerad:
Nej jag har inte nämnt att den går hand i hand med Justerat brutto men om vi ser till hur den har utvecklats så hamnar justerat brutto NU närmare sanningen.
140*0,27-70 = -32,2mln Bruttomarginal
140*0,36-70 = -19,6mln Justerad bruttomarginal
Resultatet blev: -18,8mln
Eller så ser man tydligt att Övriga kostnader ÖKAR över kvartalen, börja i slutet av citeringen:
Så ska vi räkna på kommande resultat efter din/min logik får vi dessa resultat för Q2:
350mln*0,27-80= 14,5mln
350mln*0,36-80= 46mln
JL sa också att marginalerna skulle förbättras från nu men även du kan se att diffen blir väldigt stor och ser man till övriga intäkters historik och ökning måste jag alla dar i veckan gå efter min logik även denna gång. Men visst ska vi vara på den säkra sidan bör vi kunna sätta en rätt säker marginal på 33% och då får vi:
350mln*0,33-80 = 35,5mln
Intervallet blir då 35,5-46mln. Jag tror även att du innerst inne(när du inte baissar) skulle lägga din gissning här också.
Jag står också fast vid att vi mycket möjligt kan se 300mln i vinst för iår, mycket beror på ifall vi fått Lenovo, Sony, LG eller Xiaomi för då kommer Q4 bli galen. Jag har tidigare varit övertygad om att Lenovo är våran och det ser ut att komma en i Höst:
https://twitter.com/YolandaLConyers
Hur man än räknar på caset så är 130kr billigt i dagsläget, vem vet kanske sitter jag här i December och säger att jag sålt pga någon anledning men det är NUET vi lever i.
Om jag förstått det hela rätt så säger du först att jag har rätt med bruttomarginalen kontra justerad bruttomarginal, sedan förnekar du ändå det faktum att jag har rätt p.g.a. en ospecad övrig intäkt på 13 miljoner kronor och menar på att den justerade bruttomarginalen stämmer "nu", alltså ett kvartal av de 8 senaste.
Utöver detta menar du även på att övriga intäkter (ospecad post) kommer att öka från och med nu och har ökat de senaste kvartalen. Nej, det är inte tydligt att övriga intäkter kommer att öka framöver. Med största sannolikhet är detta bara en engångsföreteelse och att det kommer bli en minskning till andra kvartalet.
Enligt prognosen idag så räknar analytikerna med omsättning på 200-250 miljoner dollar kommande åren. Ska vi följa bruttomarginal-trenden de senaste två åren så kan vi nog räkna med att marginalen ligger i snitt på runt 20-23% med 200 milj dollar omsättning under 2016 och 17-20% marginal med 250 milj dollar omsättning under 2017.
Med dollarkurs på dagens 8,23 så hamnar intäkterna på ca 330-380 milj kr innan rörelsens kostnader (som beräknas landa på ca 400 milj kr med ny personal?) för 2016, samt ca 350-410 milj kr intäkter för 2017 (med minst lika höga kostnader som 2016). Övriga intäkter/kostnader ej medräknade.
Då ser helt plötsligt inte företaget så bra ut längre. Med andra ord kommer förlusterna att fortsätta över tid trots ökad omsättning. Sen kan Zorb sitta på flashback efter att han och hans miljonär-släktingar tvingats sälja av med stora förluster och tycka vad han vill om att kursen borde ligga på 130 kr både nu och då.