Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Yougovs marsmätning utförd mellan 17-20 mars, 1503 personer deltog i undersökningen
L 6,5% (+2,3)
Mycket intressant tyckte jag att L har ökat i YouGov, om än lite. En av de frågor jag funderat ett tag på har varit, varför går missnöjda öppna gränser-väljare från M till C och inte L? Både C och L har tagit avstånd från AKB:s utspel/dialog med SD, båda har i övrigt varit relativt tysta senaste tiden, båda partiledarna har förtroende bland folket. De som lämnar ett rödgrönt parti för ett alliansparti men inte vill gå för djupt blått, har endast C som alternativ (även om man kan ifrågasätta detta hopp ideologiskt). En annan orsak kan vara att risken för ett M-SD-L-samarbete upplevs större än ett med C (även detta är ju lite ideologiskt snurrigt). Men, för de som påstås ha lämnat M för C - varför inte L?
Det var någon användare som menade att L tappat vad de håller på med, och förklaringen har nog delvis legat i detta. Nu tycks Björklund ha varvat upp lite igen och det verkar ha lyckats knycka lite väljare. Men det jag tyckte var mest spännande är att om man tittar på YouGovs könsfördelning per parti har L nästan dubblerat antalet kvinnliga röster - 4.0% i februari jämfört med 7.4% i mars (även en liten ökning av manliga). Kan det vara kvinnliga väljare som vill ha hårdare tag (dvs. C passar inte riktigt dem), utan att ta steget över till SD? Dessa utspel låg dessutom rätt nära mätperioden. Kommer L att öka ytterligare nästa månad, och då även tydligare hos de övriga instituten?
Kan dessa kvinnliga väljare råka hamna hos SD i ett senare skede om L inte inger förtroende nog? Min gissning är att nästa större SD-ryck kommer att vara kvinnorna som kliver ur garderoben (eller frigör sig från värdegrundsträsket), och då ligger ett hårdare-tag-fast-öppna-gränser-typ-parti risigt till, för hårdare tag och öppna gränser är en självmotsägelse. Samtidigt har jag svårt att se hur L ska kunna visa att de menar allvar. De kan inte ha mycket förtroende kvar för en någorlunda insatt väljare. Hur länge har de tjatat om ordning och reda? Är det tredje mandatperioden gillt som gäller för det mytomspunna språkprovet?