2017-03-01, 16:36
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Vad är extra viktigt och ett plus på kanten att ta med i sitt CV?
Personliga brevet skall man ju kunna ändra när man söker olika jobb osv.
Men vad är bäst ish att ta med?
Voluntärerfarenheter.

Berätta om hur du har engagerat dig för äldre, hemlösa, flyktingar, utvecklingsstörda, eller vad det nu kan vara på din lediga tid utan motbetalning.

Lycka till!
Citera
2017-03-02, 09:41
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Voluntärerfarenheter.

Berätta om hur du har engagerat dig för äldre, hemlösa, flyktingar, utvecklingsstörda, eller vad det nu kan vara på din lediga tid utan motbetalning.

Lycka till!
Se där se där!
Citera
2017-03-08, 00:09
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Vad är extra viktigt och ett plus på kanten att ta med i sitt CV?
Personliga brevet skall man ju kunna ändra när man söker olika jobb osv.
Men vad är bäst ish att ta med?

Beratta ett skamt?

Sen ar det endast det personliga brevet som kan/bor andras till de olika jobben du soker. Har flertalet versioner av mitt egna CV beroende pa vad for tjanster jag soker. Det sager sig sjalv. Fokusera pa vissa bitar for vissa jobb, och andra for andra...
Citera
2017-03-08, 13:49
Medlem
Shoelaces avatar
Jag läste för något år sen en 2-årig YH utbildning inom systemutveckling som jag tvingades avbryta (av olika skäl) och saknar endast det sista momentet för examen (och ska vid nästa tillfälle läsa upp det för att kunna ta ut examen, 6 veckor lång kurs jag saknar) men undrar hur jag ska visa det här på CV:t?

Jag är övertygad om att jag har de kunskaper som de andra besitter som gick ut med examen och skulle kunna jobba inom området, men vill inte skriva att jag har en färdig utbildning då det vore att ljuga.

För er som inte vet så är de flesta YH-utbildningar på ganska låg nivå, jämförbart med gymnasienivå, men på något vänster ger de ändå jobb.
Citera
2017-03-27, 22:54
Medlem
WarrenLivermores avatar
Hej
Sitter nu med mitt personliga brev igen..! Är det någon som har tips på hur man kan få med att man är bra på att samverka med andra och nätverka utan att skriva det rakt ut?
Citera
2017-03-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Hej
Sitter nu med mitt personliga brev igen..! Är det någon som har tips på hur man kan få med att man är bra på att samverka med andra och nätverka utan att skriva det rakt ut?

Ser inget fel med att skriva ut det på det sättet du nämnde? Annars kan du skriva att du är utåtriktad och social, är väl lite same-same.
Citera
2017-03-28, 19:35
Medlem
WarrenLivermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klausse
Ser inget fel med att skriva ut det på det sättet du nämnde? Annars kan du skriva att du är utåtriktad och social, är väl lite same-same.
Krystat att skriva det rätt ut, ingen som har tips på hur man kan trycka in det i gamla erfarenheter eller liknande?
Citera
2017-03-28, 21:06
Medlem
WarrenLivermores avatar
Ytterligare en fråga.

Jag hade tänkt söka ett jobb som ligger ute på annons och företaget som söker personal använder sig av rekryteringsfirma. Hur vanligt är det att dessa ringer min nuvarande chef utan att kontakta mig? Gör dom detta?

Jag trivs bra på mitt nuvarande jobb och har en bra relation med min chef, men vet att jag kan få mer betalt och mindre stress på andra jobb. Vill verkligen inte att min nuvarande chef får reda på något innan jag får ett nytt jobb..
Citera
2017-04-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Ytterligare en fråga.

Jag hade tänkt söka ett jobb som ligger ute på annons och företaget som söker personal använder sig av rekryteringsfirma. Hur vanligt är det att dessa ringer min nuvarande chef utan att kontakta mig? Gör dom detta?
De kommer inte kontakta din arbetsgivare om du inte angivit någon som referens men det brukar bli aktuellt först i ett senare skede.
Citera
2017-04-11, 12:38
Medlem
Fladerlappens avatar
Så, Jag är sjukskriven just nu till 50% men är på väg tillbaka.
Har under sjukskrivnings perioden arbetstränat på företaget jag jobbar, fick sedan anställning på 25% vilket sedan ökat 50%. Kan dock inte gå upp i högre då företaget inte har råd med det.

Så, tanken är att kolla runt lite efter halvtidsjobb alternativt 75%(jo tjena att det går att hitta).

Har inget hål i mitt CV eftersom jag "jobbat" under sjukskrivningen, hur ska jag ta upp detta på CV:et?
Skriva att man vara sjukskrivning pga av bla bla eller att man arbetat 50% pga av att man vill satsa på att bli gycklare.

Är en Psykisk Sjukdom, inget allvarligt.. Märks inte förutom att jag blir låg(utanpå, inuti brinner det)
Citera
2017-04-12, 16:14
Medlem
Bredvid min arbetsplats ligger en matvaruaffär och utanför sitter för det mesta en tiggare. Ända sen innan vintern har det vart samma tjej i 30-årsåldern som suttit i ur och skur med en mugg. Då jag ofta rör mig runt hennes "arbetsplats" har vi blivit lite tjenis med varandra och jag har fattat tycke för henne. Här om dagen bad hon mig att lämna in en jobbansökan till min arbetsgivare. Visst kan jag det men jag inser snabbt att ansökan egentligen bara är ett utdrag ur hennes handlingsplan på arbetsförmedlingen. Jag låter henne förstå att jag vill göra i ordning en ordentlig ansökan innan jag ger den någonstans.

Jag inser förstås att hon högst troligt aldrig kommer att få ett jobb i Sverige men nu har jag bestämt mig för att ändå försöka, så jag börjar med att be om lite dyrbara råd här. Hur skulle ett sådant cv/brev kunna utformas för att ge henne en tillstymmelse till chans att få en intervju med det?

Hon är runt 30, pratar bulgariska, spanska och vääldigt begränsad svenska. Vad jag kan förstå har hon tidigare jobbat med parkarbete, renhållning och bärplockning även om hon saknar intyg.

Idéer? Vad ska jag framhäva och vad bör jag rent av undanhålla?
Citera
2017-04-13, 00:58
Medlem
TheSituations avatar
Många arbetsgivare använder sig ju av Vismas rekryteringstjänst. Jag har ett par frågor:
- Hur får arbetsgivarna CV:na presenterade?
- Hur presenteras det personliga brevet? Är det något man får klicka sig vidare till om CV:t är intressant eller hänger det med som i en ny sida till en PDF, låt säga?
- Går arbetsgivare in och kollar ansökningar innan ansökningstiden gått ut? Jag har noterat att det går att ändra sin ansökan fram till ansökningstiden löpt ut, får arbetsgivaren någon notis om det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in