2017-03-27, 15:08
Medlem
Bor i ett hus som byggdes på 50-talet (lägenhet). Skulle byta golv i hall då det var en ful plastmatta där.

Kort och gott: under plastmattan var något slags svart lim/tjära. Nu har jag precis läst att det mycket väl kan vara asbest i detta. Farsan avfärdar att det är någon fara (som han alltid gör), men jag tycker det låter riskabelt. Har då redan dammsugit golvet med vanlig dammsugare m.m. Fick inte bort det mesta av det svarta limmet + lite ludd udner plastmattan utan det har fått sitta kvar och så lade vi golv ovanpå.

Vi är alltså redan mitt i golvläggningen nu (håller på och lägger foam över golvet för att sedan lägga trägolv), och jag googlade för att jag kände mig lite orolig.

Känns ju sådär... Hur oroad bör jag vara?
Citera
2017-03-27, 15:10
Medlem
Asbest är väl en ingrediens i gammal betong? Någon?
Citera
2017-03-27, 15:17
Medlem
Angerods avatar
Svårt att säga men det finns helt klart risk att det är asbest. Risken ligger ju i att andas in dammet så det låter ju som att skadan till största delen är skedd redan. Då vet jag inte riktigt om du lika gärna kan hoppas på det bästa och lägga klart golvet..

Men jag personligen skulle omgående ta ditt någon som kan kontrollera och ev. Sanera. Obehaglig skit det där..
Citera
2017-03-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Asbest är väl en ingrediens i gammal betong? Någon?
Finns på många fler ställen. I beting fungerade de långa mineralfibrerna som armering.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest

Citat:
Asbest har även använts som i asfaltlim sannolikt för att minska den alkalina påverkan från betongen på golvmattan. Det har även använts som armering i äldre golvplattor och PVC-mattor men sällan i linoleummattor.

Så länge det är ett engångsjobb är det ingen större risk och inget att yvas över. Problemet med asbest var ju som med alla andra saker - upprepad exponering. Det var främst arbetare som jobbade med det på heltid som drabbades. Inte en person som tar ner en fasadplatta vart 20.e år.
Senast redigerad av martinator 2017-03-27 kl. 15:21.
Citera
2017-03-27, 16:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelHeller
Bor i ett hus som byggdes på 50-talet (lägenhet). Skulle byta golv i hall då det var en ful plastmatta där.

Kort och gott: under plastmattan var något slags svart lim/tjära. Nu har jag precis läst att det mycket väl kan vara asbest i detta. Farsan avfärdar att det är någon fara (som han alltid gör), men jag tycker det låter riskabelt. Har då redan dammsugit golvet med vanlig dammsugare m.m. Fick inte bort det mesta av det svarta limmet + lite ludd udner plastmattan utan det har fått sitta kvar och så lade vi golv ovanpå.

Vi är alltså redan mitt i golvläggningen nu (håller på och lägger foam över golvet för att sedan lägga trägolv), och jag googlade för att jag kände mig lite orolig.

Lite att läsa här:

(FB) Svartlim
Citera
2017-03-27, 17:06
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så länge det är ett engångsjobb är det ingen större risk och inget att yvas över. Problemet med asbest var ju som med alla andra saker - upprepad exponering. Det var främst arbetare som jobbade med det på heltid som drabbades. Inte en person som tar ner en fasadplatta vart 20.e år.
Eftersom han har dammsugit i skiten så är ju hela lägenheten exponerad och asbestfibrerna tar flera månader på sig innan de lägger sig, går man runt så lägger det sig inte.
Citera
2017-03-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Eftersom han har dammsugit i skiten så är ju hela lägenheten exponerad och asbestfibrerna tar flera månader på sig innan de lägger sig, går man runt så lägger det sig inte.

Det känns ju inte alls kul

Ville inte ens byta det förbannade golvet...
Senast redigerad av MikaelHeller 2017-03-27 kl. 17:41.
Citera
2017-03-27, 17:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det känns ju inte alls kul

Ville inte ens byta det förbannade golvet...
Om du har en bit kvar av den misstänkta massan, kanske i dammsugarpåsen så kan du ju skicka det på analys men det är egentligen så dags nu.

Det finns risk att det var asbest men risken att du ska bli sjuk av det vid enstaka exponering är ju inte särskilt stor. Det är ju främst folk som jobbat med asbest dagligdags som löpt stor risk att drabbas.

Du kan väl våttorka lite här och där för att få bort eventuellt damm och ta ut textilier som kan ha utsatts för dammet och piska ur dem ordentligt utomhus.
Citera
2017-03-27, 17:59
Medlem
nezzoms avatar
Om limmet är svart så innehåller det asbest är det brunt inte.
70 tals mattor med filtludd på baksidan innehåller ofta asbest,inte alla dock
Hårda rigida gamla fyrkantplattor ca 30gånger30 format innehåller asbest och såklart 60-70tals fix bakom keramik likaså. Jobbar inom golvbranschen så har väl skaplig koll på detta.
Det är inte farligt om limmet är kvar,problemet uppstår när man river gamla golv och slipar då är det bättre
att lägga det nya golvet ovanpå och inte riva,slipa i gammal asbest.
Citera
2017-03-27, 18:11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Förmodligen Svartlim som innehåller asbest och det skall saneras. Ev kan också gamla linolium mattor innehålla asbest.

http://www.umea.se/umeakommun/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/materialsorteringvidrivningochrenovering/material/svartlim.4.3343915a13c39d421192f8a.html
Citera
2017-03-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Om limmet är svart så innehåller det asbest är det brunt inte.
70 tals mattor med filtludd på baksidan innehåller ofta asbest,inte alla dock
Hårda rigida gamla fyrkantplattor ca 30gånger30 format innehåller asbest och såklart 60-70tals fix bakom keramik likaså. Jobbar inom golvbranschen så har väl skaplig koll på detta.
Det är inte farligt om limmet är kvar,problemet uppstår när man river gamla golv och slipar då är det bättre
att lägga det nya golvet ovanpå och inte riva,slipa i gammal asbest.

Det var en plastmatta som låg över hela golvet. Ljusblå. Alltså ej plattor/skivor. "Det är inte farligt om limmet är kvar". Vi drog ju alltså bara bort mattan och lät limytan ligga kvar. Bättre så?

Tänker skicka in en bit på prov. Farsan är ju ärligt talat rätt dum i huvudet han tycker inte ens vi ska försegla skiten när vi åker till återvinningsstation med det. Så andra ska exponeras för hans idioti? Fuck that.
Citera
2017-03-27, 18:45
Moderator
pudelluss avatar
Golvasbest och asbest i lim är lurigt. Rätt stor risk att det kan vara ibland asbest, ibland inte.

(FB) Asbest under plastmatta?
(FB) Asbest i golvet på arbetsplatsen, golvet är skadat. Ska jag kontakta arbetstillsynen?
(FB) Asbest?
(FB) Varit i kontakt med Asbest.
(FB) Asbest i gammalt plastgolv
(FB) Asbest?
(FB) Imorgon ska vi riva ut golvet i stugan, ASBEST?! Hjälp (BILD)
(FB) Ang asbest=(
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in