2010-11-11, 20:32
Medlem
Tjenare..

Har kommit i kontakt med Asbest i somras på mitt arbete i en lokal där jag drog väldigt mycket rör och hade min lilla verkstad, i ena ändan av rummet, nära in/utgången så var golvet rivet lite och innehåller Asbest, passerade den var dag i 5-7 veckor kanske, och var där och pilla någon gång för att se närmare

Så förra veckan fick jag reda på att det var Asbest utav skyddsombudsmannen och jag har ju trots allt rört det med händerna utan att ha tvättat även andats in en stor mängd antar jag, så är lite orolig ifall jag kommer få Asbestrelaterade lungsjukdom i framtiden, har läst lite här och där att man påverkas hela tiden väldigt lite men om 6-10 år lär det vara mycket värre, såklart är jag lite orolig och undrar ifall jag bör uppsöka en doktor som får ta en titt på lungorna eller om det krävs en mycket större mängd utav det, har sett en gubbe som har fula ärr på sidorna utav bröstkorgen för att han blev tvungen att operera sig för att han hade blivit utsatt för Asbest, ser hemskt ut!

Edit : Visste inte riktigt vart den skulle postas, men det handlar ju om min hälsa..
Citera
2010-11-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropikhoe
Tjenare..

Har kommit i kontakt med Asbest i somras på mitt arbete i en lokal där jag drog väldigt mycket rör och hade min lilla verkstad, i en..

Mig veterligen så är det gubbar som jobbat på asbestfabriker eller i miljöer med asbest i många många år som drabbas av tråkigheter. Tror inte du behöver oroa dig för den där korta vistelsen.

Eftersom du inte borrat i det, slagit sönder det eller liknande så lär det ha hållt sig på sin plats.
Citera
2010-11-11, 20:48
Medlem
Arzeniks avatar
Som ovan säger så behöver du inte oroa dig. Eftersom du inte borrat eller slagit sönder så sprider det sig inte .
Citera
2010-11-11, 20:48
Medlem
Det beror på hur "bra" immunförsvar man har vilka problem man får. Grejjen med asbest är att det du får in i lungorna stannar där, de försvinner inte.
Kroppen tar hand om det genom celler som kallas makrofager som typ "äter" upp skiten och bildar ett sk granulom, har man ett väldigt reaktivt immunförsvar eller har fått ner mkt asbest så blir det mkt granulom som i längden kan ställa till ganska stora problem. det är alltså väldigt svårt att säga hur mkt asbest en människa "tål".

Om du jobbat vitt ska du absolut ta dig till sjukhus så att du får papper på det, för framtida ersättningskrav mm om inte så ska du absolut inte gå till doktorn då de inte kan göra ngt egentligen. Då ska du istället hitta ett jobb som asbest röjjare fort som fan och sen gå till doktorn.
Citera
2010-11-11, 21:24
Medlem
Eftersom att jag har gått kurs i hur man hanterar asbest så kan jag säga dej att har du vistats i asbest dam så räcker de med ett andetag för att sporerna ska fastna om man har otur! Asbest ser inte ut som allt "annat" vanligt damm,asbest sporerna har taggar som gör att dom fsatnar i stort sett på en gång i lungorna. Så min vän har du trampat runt i denna miljö i ca 5v så lär du förmodligen utveckla lungcancer. Men Ink tiden e ca 20-25 år så du kan va lugn,många år kvar! Du får inte ens riva asbest på din hus fasad utan att medela grannar och berörande instans (miljö o hälsa)?? Så pass farligt är dammet i UTOMHUS miljö!

Edit roover hade ett bra inlägg,läs detta två ggr
Citera
2010-11-12, 09:08
Medlem
androchas avatar
Sen en utav dem andra sakerna som är farligt med Asbest är att skiten fastnar i allting (kläder och dyl) samt att när det väl är i luften tar det ett jävla tag för det att sjunka ner till marken igen. Så om du fortfarande jobbar på stället så ta på dig mask samt kläder du kan slänga efter. Inte tvätta med dina vanliga kläder.
Citera
2010-11-12, 11:08
Medlem
Rovert lyfter fram det viktiga, dock ska man vara väldigt medveten om att asbest kan ge upphov till Cancer då det retar kroppen.

Troligen är det det din kära gubbvän har råkat ut för.
Citera
2010-11-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roovet
Det beror på hur "bra" immunförsvar man har vilka problem man får. Grejjen med asbest är att det du får in i lungorna stannar där, de försvinner inte.
Kroppen tar hand om det genom celler som kallas makrofager som typ "äter" upp skiten och bildar ett sk granulom, har man ett väldigt reaktivt immunförsvar eller har fått ner mkt asbest så blir det mkt granulom som i längden kan ställa till ganska stora problem. det är alltså väldigt svårt att säga hur mkt asbest en människa "tål".

Om du jobbat vitt ska du absolut ta dig till sjukhus så att du får papper på det, för framtida ersättningskrav mm om inte så ska du absolut inte gå till doktorn då de inte kan göra ngt egentligen. Då ska du istället hitta ett jobb som asbest röjjare fort som fan och sen gå till doktorn.

Citat:
Ursprungligen postat av gute10
Eftersom att jag har gått kurs i hur man hanterar asbest så kan jag säga dej att har du vistats i asbest dam så räcker de med ett andetag för att sporerna ska fastna om man har otur! Asbest ser inte ut som allt "annat" vanligt damm,asbest sporerna har taggar som gör att dom fsatnar i stort sett på en gång i lungorna. Så min vän har du trampat runt i denna miljö i ca 5v så lär du förmodligen utveckla lungcancer. Men Ink tiden e ca 20-25 år så du kan va lugn,många år kvar! Du får inte ens riva asbest på din hus fasad utan att medela grannar och berörande instans (miljö o hälsa)?? Så pass farligt är dammet i UTOMHUS miljö!

FAn nu blir jag nojig som satan!!! Blir nog att försöka få en tid och se ifall det är någon fara eller så, vill gärna passera 50..
Citera
2011-01-15, 01:55
Medlem
Är du rökare så ökar ju risken också så om du röker sluta. risken att utveckla mesoteliom eller lungcancer ökar dramatiskt om du är rökare och har blivit utsatt för asbestfiber, btw gute10. du ser ju inte om det är asbest i luften precis, du kan bara veta om det är asbest via luftprov eller genom att titta i ett mikroskåp.
vad var det för golv? kakelplatter typ eller? om det var kakelplatter så har du väl tur isånnafall för det är mer eller mindre omöjligt att utvinna asbest ur dom där, vi prövade med att vinkelslip och lite alla möjliga verktyg för att utvinna asbest ur kaklet men det gick inte alls så, men vad var det för golv?
Tycker nog inte du ska oroa dig allt för mycket
Citera
2011-01-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitasbest
Är du rökare så ökar ju risken också så om du röker sluta. risken att utveckla mesoteliom eller lungcancer ökar dramatiskt om du är rökare och har blivit utsatt för asbestfiber, btw gute10. du ser ju inte om det är asbest i luften precis, du kan bara veta om det är asbest via luftprov eller genom att titta i ett mikroskåp.
vad var det för golv? kakelplatter typ eller? om det var kakelplatter så har du väl tur isånnafall för det är mer eller mindre omöjligt att utvinna asbest ur dom där, vi prövade med att vinkelslip och lite alla möjliga verktyg för att utvinna asbest ur kaklet men det gick inte alls så, men vad var det för golv?
Tycker nog inte du ska oroa dig allt för mycket

Röker inte överhuvudtaget.

Var ett tag sen jag var där, men det var svart/grått golv och låg typ som lin, fast mörkare och var mer mellanrum mellan de.
Var inte kakel i alla fall, var större plattor runt 20x20, fanns runt 5 på en hög som de lyckades få upp innan som jag tog sönder
Citera
2011-01-20, 21:30
Medlem
Det är ingen fara. Asbest är bara farligt om man grejar med skiten.
Citera
2011-01-20, 22:34
Medlem
Haha ditt inbreed.

Verkar som dom lurade er rejält på "kursen"
Har man maximal otur kan som sagt kroppen reagera snett, men det är JÄVLIGT ENORMT liten risk att detta påverkat ts över huvud taget.

Tror inte du har någon koll på hur vanligt asbest var förr i tiden.

hade det varit som du sa skulle antagligen 99.9% av alla byggarbetare, mekaniker, vägarbetare, fastighetsskötare etc drabbats av lungcancer...

Du kan vara lugn TS, visst ska man va försiktig men detta är bara skitsnack.

MVH/

Citat:
Ursprungligen postat av gute10

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in