2017-03-27, 12:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nej, det är väl inget nytt, men...

Om man ser sekvensen av händelser:
/.../
2016-07-13 (ca) Åklagare Thomas Bergström till ekuriren:
"– Det är högst osäkert om han (JJ) har med saken att göra."
/.../
– Vad baserade Thomas Bergström sitt uttalande om JJs inblandning på? Var det möjligen JM eller JB som gett JJ alibi? Kanske båda?

Det här torde gälla en annan 25-åring som tidigare dömts för narkotikabrott, skadegörelse och brott mot lagen om förbud betr. knivar och andra farliga föremål:
https://minfil.org/8dBaybb0be/NT_-_ASR_-_Eskilstuna_TR_B_1905-16_Aktbil_1-5.pdf

Den här 25-åringen misstänktes också för olaga hot och övergrepp i rättssak.

Flyktingpojkarna hördes av polisen den 14 juli (3 dgr efter misshandeln som ägt rum sön/mån 10-11 juli. Den ene ville då inte säga något innan han fått ett målsägandebiträde. - Förutom de aktuella killarna finns ytterligare två målsägare; det var fyra personer som hade vistats i lägenheten före intrånget av de maskerade männen men bara två som förts till sjukhus (som de fått lämna vid lunchtid 11/7).

Den 19 juli meddelade assistentåklagare LE (som då tagit över ärendet efter TB som gått på semester) att tid. nämnd 25-åring inte längre var misstänkt samt att det heller inte fanns några andra misstänkta. - Förhör ska ha pågått.

Vad som sedan händer och sker är oklart.

Den 18 aug hade TB sedan några dagar återinträtt i tjänst och låter som sin övertygelse meddela att det inte under de senaste veckorna har hållits några förhör. Han hoppas dock att det ska finnas en förhörsplan; i vart fall ska det finnas förhörsuppslag att följa upp. Sedan väntar man på blodprover som skickats in för analys men förväntar sig inget svar i brådrasket; i vart fall inte under aug månad.

Fem dagar senare utesluter inte TB att JJ och MR kan vara på tapeten men att han skulle vilja stärka upp det hela genom fler förhör. Han ställer sig frågande till varför MR, när han ändå tagits in för att förhöras om Arbogadådet, inte samtidigt hörts om misshandeln, något han säger sig ha föreslagit. Vidare säger han:
Citat:
Ursprungligen postat av TB
Jag vet inte vad som kan tänkas ligga bakom misshandeln. Nu utgår ju alla från att det här måste ha att göra med de ursprungliga sexbrottsmisstankarna, men det behöver ju inte alls vara så.
Citera
2017-03-27, 12:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det här torde gälla en annan 25-åring som tidigare dömts för narkotikabrott, skadegörelse och brott mot lagen om förbud betr. knivar och andra farliga föremål:
https://minfil.org/8dBaybb0be/NT_-_ASR_-_Eskilstuna_TR_B_1905-16_Aktbil_1-5.pdf

Den här 25-åringen misstänktes också för olaga hot och övergrepp i rättssak.

Flyktingpojkarna hördes av polisen den 14 juli (3 dgr efter misshandeln som ägt rum sön/mån 10-11 juli. Den ene ville då inte säga något innan han fått ett målsägandebiträde. - Förutom de aktuella killarna finns ytterligare två målsägare; det var fyra personer som hade vistats i lägenheten före intrånget av de maskerade männen men bara två som förts till sjukhus (som de fått lämna vid lunchtid 11/7).

Den 19 juli meddelade assistentåklagare LE (som då tagit över ärendet efter TB som gått på semester) att tid. nämnd 25-åring inte längre var misstänkt samt att det heller inte fanns några andra misstänkta. - Förhör ska ha pågått.

Vad som sedan händer och sker är oklart.

Den 18 aug hade TB sedan några dagar återinträtt i tjänst och låter som sin övertygelse meddela att det inte under de senaste veckorna har hållits några förhör. Han hoppas dock att det ska finnas en förhörsplan; i vart fall ska det finnas förhörsuppslag att följa upp. Sedan väntar man på blodprover som skickats in för analys men förväntar sig inget svar i brådrasket; i vart fall inte under aug månad.

Fem dagar senare utesluter inte TB att JJ och MR kan vara på tapeten men att han skulle vilja stärka upp det hela genom fler förhör. Han ställer sig frågande till varför MR, när han ändå tagits in för att förhöras om Arbogadådet, inte samtidigt hörts om misshandeln, något han säger sig ha föreslagit. Vidare säger han:
"TB:
Jag vet inte vad som kan tänkas ligga bakom misshandeln. Nu utgår ju alla från att det här måste ha att göra med de ursprungliga sexbrottsmisstankarna, men det behöver ju inte alls vara så."

Jag och kanske fler med mig har eventuellt rört ihop två "25-åringar" här. Jag tror att jag gjort det tidigare också...
Jag satt och letade lite, och hittade två "25-åringar" (som båda var 25 sommaren 2016) som kan ha varit inblandade:

Ism*il Sh*kri, M*hir (*=a.o.a), f. 19901230
Jaf*r Jaf*ri/Imr*n *li (*=a), f. 19910528, JBs sambo.

TBs uttalande "det behöver ju inte alls vara så" om det som förfaller uppenbart, verkar inte så väl genomtänkt, om han inte har någon bra grund för det uttalandet.

Jag har för mig att jag sett någonstans att den (för misshandeln) utpekade 25-åringen arbetat för JM. Vi vet ju att JJ tolkat åt JMs företag, men har IS också arbetat åt JM eller är påståendet felaktigt?

Citera
2017-03-27, 13:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Ny information för mig i Aftonbladet.
-MR har suttit fängslad 3-4 år i Turkiet, MR släktingar bor i Turkiet.
- MR plus 1 sökte upp de 2 flyktingkillarna som rapporterat sexet med JM och erbjöd 600000 för att vara tysta/radara sms/film
- Flyktingkillarna fick pengar rav JM efter sex
- 11 personer angrepp dem vid ett senare tillfäll de 2 flyktingkillarnaoch deras vänner på en fest som. De slogs med pistol. Film får lokalen där misshandels skett visas. Bloddroppar överallt. Händelsen polisanmäls och de bekräftas att 2 av 11 kändes ige JJ och MR. MR pga hans svullna fot och kroppsbyggnad, JJ pga sin dialekt och tatueringar.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-03-27 kl. 13:17.
Citera
2017-03-27, 13:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ny information för mig i Aftonbladets dokumentär.
- MJ älskling har suttit fängslad 3-4 år i Turkiet
- MJ släktingar bor i Turkiet.
- MJ plus 1 till sökte upp de två flyktingkillarn som rapporterat sexet med JM och erbjöd dem 600 000 för att vara tysta och radara sms/film
- Flyktingkillarna fick pengar rav JM efter sex
- 11 personer angrepp vid ett senare tillfäll de två flyktingkillarnaoch deras vänner på en fest som De slogs med pistol.
Film får lokalen där misshandels skett visas. Bloddroppar överallt. Händelsen polisanmäls och de bekräftas att 2 av 11 kändes igen JJ och MJ. Mj pga hans svullna fot och kroppsbyggnad, JJ pga sin dialekt och tatueringar.

Jag kanske är ute och cyklar men den afganska pojkvännen till JM, tillika 18-åringen, numera den häktade 19-åringen som erkänt mordet på Göran M. är det inte MR. Vem är MJ??
Citera
2017-03-27, 13:12
Medlem
Pandalina4s avatar
Ny information för mig i Aftonbladets dokumentär.

- MR älskling har suttit fängslad 3-4 år i Turkiet
- MR släktingar bor i Turkiet
- MR plus 1 till sökte upp de två flyktingkillarna som berättat i press att de tvingats till sex med JM och erbjöd dem 600 000 för att vara tysta och radera sms/film. Den 42-åriga mordmisstänkta Arbogakvinnan misstänks ha varit delaktig och gett instruktioner när två pojkar dödshotades..Det var två flyktingpojkar som haft sex med 42-åringen som skulle tystas, enligt misstankarna.Flyktingkillarna fick pengar av JM efter sex

- 11 personer angrepp vid ett senare tillfälle de 2 flyktingkillarna och deras vänner på en fest i Eskilstuna. De slogs bl. a med pistol. Film får lokalen där misshandels skett visas, bloddroppar överallt. Händelsen polisanmäls och de bekräftas av BO att 2 av 11 kändes igen: JJ och MJ.
MR pga hans svullna fot och kroppsbyggnad, JJ pga sin dialekt och tatueringar. Händelsen inkl ovan information finns i en inkommen polisanmälan.

- JM har talat öppet om att hon dödat sin far med flyktingar på hennes boende. JM har frågat MR mycket om hans fängelsestraff, ålder och tidigare liv framför de andra flyktingarna på boendet.

- Ingen har förhörts av polis ang ovan uppgifter, detta framgår i intervju med förundersökningsledaren när han pressas. Han hävdar att de varit svårt att nå BO. Aftonbladet kontrar med att de dock lyckats nå BO i fallet med misshandeln.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-03-27 kl. 13:26.
Citera
2017-03-27, 13:14
Medlem
Solglittrets avatar
Nu kommer lite intressanta fakta från troligen väldigt säker källa som sms-at mig:

Föräldrarparet Möller hade tagit sig en liten festkväll 3 augusti - de hade druckit rejält och båda gick väldigt lulliga till sängs.

* det är därför modern Anki anhölls först - man trodde det var ett fyllebråck som gick överstyr mellan makarna
* det är därför det inte finns några klara vittnesuppgifter vem som kan ha gjort det - Anki var redlös, minns ej
* det är därför Aki inte vaknade när Göran dödades - hon sov i rus
* det är därför de glömde hala ner flaggan - de var för fulla.
Senast redigerad av Solglittret 2017-03-27 kl. 13:18.
Citera
2017-03-27, 13:17
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag kanske är ute och cyklar men den afganska pojkvännen till JM, tillika 18-åringen, numera den häktade 19-åringen som erkänt mordet på Göran M. är det inte MR. Vem är MJ??
Editerat nu skall givetvis vara MR.
Citera
2017-03-27, 13:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Editerat nu skall givetvis vara MR.

Tack

Historien är så osannolik med så många brottslingar(?) inblandade ändå, så om någon ny tjomme MJ med samma mordiska intresse skulle dyka upp, skulle man ju inte direkt bli förvånad...
Citera
2017-03-27, 13:24
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack

Historien är så osannolik med så många brottslingar(?) inblandade ändå, så om någon ny tjomme MJ med samma mordiska intresse skulle dyka upp, skulle man ju inte direkt bli förvånad...
- Man slutar aldrig förvånas. - Helt otroligt skandalöst att ingen polis och inga förhör har skett i ett ärende.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-03-27 kl. 13:27.
Citera
2017-03-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Trailer: Dåden i Arboga: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/212746
Det var ju intressant att höra JM:s röst
Citera
2017-03-27, 14:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Det var ju intressant att höra JM:s röst
Konstig inställning av en "oskyldig" person vars förälder blivit mördad.
Skulle tycka det var jättebra om polisen "fiskade" runt.
Citera
2017-03-27, 15:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
- Man slutar aldrig förvånas. - Helt otroligt skandalöst att ingen polis och inga förhör har skett i ett ärende.

Här finns lite intressanta uppgifter:

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/212744

Bl.a.:

"Tariq:"
"När det ringde på dörren trodde jag att det var Bashir som kom. Men så fick jag se elva maskerade män som trängde sig in. De anföll oss. Först slog dom mig med en pistol så att jag blev helt vimmelkantig. Sedan slog dom mig med allt möjligt. Jag försökte skydda huvudet med händerna. De frågade varför vi filmat och vad vi gjort med filmen. Sedan tog de våra mobiler. Jag kände igen två personer eftersom båda varit på flyktingboendet. 25-åringen var en ur personalen och 19-åringen hade vi bott tillsammans med. Jag kände igen 19-åringen på hans röst och kropp. Dessutom har han en svullen fot. Och jag kände igen 25-åringen på hans svenska dialekt och på hans tatueringar."

Trots att två gärningsmän pekats ut samma kväll så händer inte mycket i den utredningen.

Två veckor senare begår 19-åringen mordet på Göran.

Har
Ism*il Sh*kri, M*hir (*=a.o.a), f. 19901230
arbetat på JMs flyktingboende eller är det
Jaf*r Jaf*ri/Imr*n *li (*=a), f. 19910528, JBs sambo
som vi talar om som tillsammans med MR deltog i den brutala misshandeln.

Jag uppfattar det som att ingen av de två ännu hörts om misshandeln. Det har nu gått över åtta månader sedan den grova misshandeln och övergreppet i rättssak.

Återstår att se om det händer något nu, när Aftonbladet uppmärksammat att inget gjorts.
Åklagaren Thomas Bergström hänvisar i videon till att det är polisen som borde hört de misstänkta.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in