Oerhört komplext? Ja, det var väl det han sa under kampanjen. Citat: "det där är komplexa grejer, inte säkert jag kan reda ut det.". Självklart är det ärlighet som räcker längst. Bra Donald!
Citat:
Nä, det var inte Trumps förslag. Han är nog tillräckligt klok att förstå att någon form av Universal Health Care är ett oerhört komplext projekt. Det visar inte minst svagheterna i Obamacare. Jag tog för skojs skull och jämförde konsumentpriser på olika mediciner - generika och märkes - mellan USA och Sverige. I Sveriges fall utan läkemedelsförsäkring naturligtvis. Där finns anmärkningsvärda skillnader där samma medicin i USA är flerdubblad, även på generika. När det gäller insulin så låg priserna nästan på en tiodubblad nivå. Här tror jag Trump har kommit på något då han tidigt tog diskussionen med läkemedelsföretagen. Jag tror att markanta prisskillnaderna beror på utebliven konkurrens p.g.a. ett uruselt system, och det här har Trump insett. Finns säkert fler saker som gör allt dyrare.
Nu har Trump manipulerat sig in i en position där han, om han är skicklig, kommer att kunna bryta in med egna förslag. Jag tror dock att ett fungerande system kommer bli så komplext så att det krävs ett nytänkande på många fronter. Bl.a. tror jag att vi kommer få se att hälsoförsäkringarna delas upp i olika områden som läkemedel, sjukvård, föräldraledighet och sjukledighet. Men för att få till det måste det gamla bort helt och hållet - även äldre privata alternativ - och det har nu Trump banat vägen för.
Nu har Trump manipulerat sig in i en position där han, om han är skicklig, kommer att kunna bryta in med egna förslag. Jag tror dock att ett fungerande system kommer bli så komplext så att det krävs ett nytänkande på många fronter. Bl.a. tror jag att vi kommer få se att hälsoförsäkringarna delas upp i olika områden som läkemedel, sjukvård, föräldraledighet och sjukledighet. Men för att få till det måste det gamla bort helt och hållet - även äldre privata alternativ - och det har nu Trump banat vägen för.