2017-03-24, 18:54
Medlem
studioxswes avatar
Vissa idiotiska hemsidor har lagt till IPv6 fast de inte fungerar.

I Windows är det superlätt att temporärt stänga av IPv6 men gör man det i OSX måste man radera all IPv6 information och jag måste ange den igen, muppigt.

Finns det inget smart sätt att göra det? Det enda jag kan komma på är att skriva ett script som gör en enable där jag fyller i mina IP uppgifter och kan göra en enable / disable.
Citera
2017-03-24, 19:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vissa idiotiska hemsidor har lagt till IPv6 fast de inte fungerar.

I Windows är det superlätt att temporärt stänga av IPv6 men gör man det i OSX måste man radera all IPv6 information och jag måste ange den igen, muppigt.

Finns det inget smart sätt att göra det? Det enda jag kan komma på är att skriva ett script som gör en enable där jag fyller i mina IP uppgifter och kan göra en enable / disable.

Stäng av IPv6 i routern så slipper du böket. Så har jag gjort. Funkar bra.
Citera
2017-03-24, 20:12
Medlem
sätt det på "endast lokal länk" i ipv6 inställningar under systeminställningar > gränssnitt. då kommer den inte prata ipv6 utanför ditt lan
Citera
2017-03-24, 20:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
sätt det på "endast lokal länk" i ipv6 inställningar under systeminställningar > gränssnitt. då kommer den inte prata ipv6 utanför ditt lan

Behöver man verkligen ipv6 i sitt privata LAN? Har inte behövt det själv än, vad jag vet...
(Har under 255 enheter här hemma..)
Citera
2017-03-24, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Behöver man verkligen ipv6 i sitt privata LAN? Har inte behövt det själv än, vad jag vet...

Du menar att du har under 4228 miljoner datorer hemma?
Citera
2017-03-25, 10:56
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Stäng av IPv6 i routern så slipper du böket. Så har jag gjort. Funkar bra.

Citat:

Kanske skrev lite klantig, jag använder alltså IPv6, har publika IPv6 adresser som jag använder så jag vill ju inte permanent stänga av IPv6
Citera
2017-03-25, 10:57
Medlem
studioxswes avatar
Citat:

Du kan ha rätt många tusen adresser hemma på IPv4
Citera
2017-03-25, 14:09
Medlem
Citat:

Det tror jag inte, men det beror på om du använder det eller inte. Men jag kan inte hitta hur man stänger av det helt i Guit. Jag är rätt kass på ipv6 fortfarande, men jag tror lokallänk adressen är ipv6 motsvarighet till en 169.254 adress. Så det bör inte göra något om den är igång.
Citera
2017-03-25, 16:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Du kan ha rätt många tusen adresser hemma på IPv4

Tja, därför behöver jag inte v6 här hemma. Stängt av det i routern. Än märker jag inga problem, men kanske i framtiden? -Då är det ju bara att aktivera! (Tar någon minut inklusive omstart).
Citera
2017-03-25, 16:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det tror jag inte, men det beror på om du använder det eller inte. Men jag kan inte hitta hur man stänger av det helt i Guit. Jag är rätt kass på ipv6 fortfarande, men jag tror lokallänk adressen är ipv6 motsvarighet till en 169.254 adress. Så det bör inte göra något om den är igång.

Med telia som isp så har det krånglat med ipv6. Kör på ipv4 så länge.
Citera
2017-03-25, 16:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Du menar att du har under 4228 miljoner datorer hemma?

Tja, rejält under 4,2 miljarder enheter här hemma. Det kanske kan röra sig om 30.
Citera
2017-03-25, 16:47
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Tja, därför behöver jag inte v6 här hemma. Stängt av det i routern. Än märker jag inga problem, men kanske i framtiden? -Då är det ju bara att aktivera! (Tar någon minut inklusive omstart).

Oj vad allt har hamnat OT nu. Jag kör IPv6 publika addresser - vilket är väldigt trevligt då inte så många använder IPv6 och det går snabbare att surfa, har mindre buffring på YouTube m.m.

Dessutom jobbar jag med nätverk så en rätt stor fördel att kunna IPv6.

Nu är det så att det dock finns en hel del sidor som har AAAA records, men inte fungerar. Exempelvis Amerikanska staten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in