Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 08:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vissa idiotiska hemsidor har lagt till IPv6 fast de inte fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Oj vad allt har hamnat OT nu. Jag kör IPv6 publika addresser - vilket är väldigt trevligt då inte så många använder IPv6 och det går snabbare att surfa, har mindre buffring på YouTube m.m.

Dessutom jobbar jag med nätverk så en rätt stor fördel att kunna IPv6.

Nu är det så att det dock finns en hel del sidor som har AAAA records, men inte fungerar. Exempelvis Amerikanska staten.

Kan du ge någån mer specifik url? T.exempel www.state.gov har ju helt andra problem.


OT: hur gör man enkelt i Windows?
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
I Windows är det superlätt att temporärt stänga av IPv6 men gör man det i OSX måste man radera all IPv6 information och jag måste ange den igen, muppigt.
Citera
2017-03-26, 12:13
  #14
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Kan du ge någån mer specifik url? T.exempel www.state.gov har ju helt andra problem.
Har du IPv6? Om inte så är det ju inte relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av valaam
OT: hur gör man enkelt i Windows?

Man bockar ur "IPv6" på nätverkskortet och trycker apply. Vill man enabla det igen bockar man i IPv6 och klickar på Apply. Ingen config för IPv6 försvinner.

i OS måste välja Configure IPv6: Automatically - vilket gör att mina (Manually) inställningar försvinner.
Citera
2017-03-26, 12:21
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vissa idiotiska hemsidor har lagt till IPv6 fast de inte fungerar.

I Windows är det superlätt att temporärt stänga av IPv6 men gör man det i OSX måste man radera all IPv6 information och jag måste ange den igen, muppigt.

Finns det inget smart sätt att göra det? Det enda jag kan komma på är att skriva ett script som gör en enable där jag fyller i mina IP uppgifter och kan göra en enable / disable.

Kanske funkar det med scopev4 redirects i /etc/gai.conf? Googla lite på det och det bör funka i osx eftersom det är baserat på freebsd som delar rätt mycket kod med linux.
Citera
2017-03-26, 12:59
  #16
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kanske funkar det med scopev4 redirects i /etc/gai.conf? Googla lite på det och det bör funka i osx eftersom det är baserat på freebsd som delar rätt mycket kod med linux.


OSX har inte gai.conf, iaf inte vad jag kan se. Även om det hade haft det så vet jag inte riktigt hur det skulle fungera? Skulle jag behöva ändra varje gång jag vill enabla/disabla IPv6?

Tror enklast blir att köra detta:
Kod:
networksetup -setv6off
networksetup -setv6manual ip prefixlength router
Citera
2017-03-27, 15:15
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
OSX har inte gai.conf, iaf inte vad jag kan se. Även om det hade haft det så vet jag inte riktigt hur det skulle fungera? Skulle jag behöva ändra varje gång jag vill enabla/disabla IPv6?

Tror enklast blir att köra detta:
Kod:
networksetup -setv6off
networksetup -setv6manual ip prefixlength router

med gai.conf kan man sätta prioritet för specifika domäner eller ip-adresser, men det förutsätter ju att operativets nätkärna stöder det. Grejen är alltså att man genom att lägga in specifika domäner eller webadresser där kan välja om de skall anropas med ipv4 eller ipv6 i första hand.

Om de program du använder av /etc/hosts så kan du lägga in webadresser där med ipv4 eller ipv6-ip och de entrys som finns i /etc/hosts används före DNS-uppslag (detta är standard i osx). Möjligen måste du sätta single-request i /etc/nsswitch.conf för att datorn inte skall göra IPv6-fråga parallellt med ipv4 och använda första svaret.
Citera
2017-03-27, 17:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Har du IPv6? Om inte så är det ju inte relevant

Jag kommer in på www.state.gov med IPv6 aktiverat både med datorn hemma som har IPv6 via Hurricane Electric och med mobilen där jag har IPv6 hos Tele2/Comviq. Webbläsarna brukar väl förresten vara ganska snabba att byta till IPv4 om det fungerar bättre än IPv6. Men enligt SixOrNot-panelen i Firefox så användes IPv6.

Vilken operatör använder du? Kanske läge att felanmäla om det är problem.
Citera
2017-03-27, 18:17
  #19
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag kommer in på www.state.gov med IPv6 aktiverat både med datorn hemma som har IPv6 via Hurricane Electric och med mobilen där jag har IPv6 hos Tele2/Comviq. Webbläsarna brukar väl förresten vara ganska snabba att byta till IPv4 om det fungerar bättre än IPv6. Men enligt SixOrNot-panelen i Firefox så användes IPv6.

Vilken operatör använder du? Kanske läge att felanmäla om det är problem.

Det var alltså inte www.state.gov utan www.pay.gov - Jag har också HE tunnel.
Tyvärr byter ingen webbläsare (vad jag vet) till IPv4 så länge som det finns AAAA records.
Citera
2017-03-27, 18:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Det var alltså inte www.state.gov utan www.pay.gov - Jag har också HE tunnel.
Tyvärr byter ingen webbläsare (vad jag vet) till IPv4 så länge som det finns AAAA records.

Jo, alla de vanligaste webbläsarna verkar implementera Happy Eyeballs som innebär att de testar både IPv4 och IPv6.

https://en.wikipedia.org/wiki/Happy_Eyeballs

Också sidan www.pay.gov fungerar för mig med HE. Mysiskt att det inte fungerar för dig.
Citera
2017-03-27, 18:55
  #21
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jo, alla de vanligaste webbläsarna verkar implementera Happy Eyeballs som innebär att de testar både IPv4 och IPv6.

https://en.wikipedia.org/wiki/Happy_Eyeballs

Också sidan www.pay.gov fungerar för mig med HE. Mysiskt att det inte fungerar för dig.

Hur avgör den om den ska försöka fortsätta med IPv6? - Vilken browser kör du? Antar du kör OSX? Vilken GW går du ut på din HE tunnel?

Intressant, när jag testar med curl så får jag en 302, men jag får aldrig någon body.

Kod:
curl -6 -v www.pay.gov
* Rebuilt URL to: www.pay.gov/
*   Trying 2605:3100:fffd:100::15...
* Connected to www.pay.gov (2605:3100:fffd:100::15) port 80 (#0)
> GET / HTTP/1.1
> Host: www.pay.gov
> User-Agent: curl/7.43.0
> Accept: */*
> 
* HTTP 1.0, assume close after body
< HTTP/1.0 302 Found
< Location: https://www.pay.gov/
< Server: BigIP
* HTTP/1.0 connection set to keep alive!
< Connection: Keep-Alive
< Content-Length: 0
< 
* Connection #0 to host www.pay.gov left intact

Kör jag safari så fungerar det inte.
Kör jag chrome, nope fungerar inte heller.
Kör jag FF, nope

ERR_TIMED_OUT bara. Jag terminerar min HE tunnel i en Juniper FW, kanske är det där som det blir fel.
Citera
2017-03-27, 20:04
  #22
Medlem
Jag kör inte OS X så är det något fel på OS X så kan jag tyvärr inte hjälpa till. Glömde att nämna det.

Men enligt Wikipedia så ska det fungera med Happy Eyeball i OS X:
Citat:
OS X El Capitan implementation is biased towards ipv6 with a 25 ms headstart, previously from OS X Lion to OS X Yosemite it used the fastest connection with no protocol preference, according to David Schinazi. "[v6ops] Apple and IPv6 - Happy Eyeballs". Retrieved 2016-02-02.

Webbläsarna jag provat med är Chromium (Google) och Firefox, och ser även ut att fungera med curl. Att man inte får någon body för 302 är helt normalt. Klienten ska ju använda Location-headern. De gör förresten flera redirect i rad vilket är lite störigt och gör det långsamt, men det är samma med IPv4.

Jag använder Stockholm (216.66.80.90) som gateway för HE.

Ser nu att jag ibland får TLS-fel i curl, men det uppstår både med IPv4 och IPv6.

Kod:
* GnuTLS recv error (-110): The TLS connection was non-properly terminated.
* Closing connection 0
curl: (56) GnuTLS recv error (-110): The TLS connection was non-properly terminated.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-03-27 kl. 20:17.
Citera
2017-03-27, 20:07
  #23
Avstängd
Dekorimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, rejält under 4,2 miljarder enheter här hemma. Det kanske kan röra sig om 30.

Inte illa ändå. 😀
Citera
2017-03-27, 22:55
  #24
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vissa idiotiska hemsidor har lagt till IPv6 fast de inte fungerar.

I Windows är det superlätt att temporärt stänga av IPv6 men gör man det i OSX måste man radera all IPv6 information och jag måste ange den igen, muppigt.

Finns det inget smart sätt att göra det? Det enda jag kan komma på är att skriva ett script som gör en enable där jag fyller i mina IP uppgifter och kan göra en enable / disable.

Har aldrig använt IPv6, men borde du inte kunna göra två olika "nätverksplatser"?
En med IPv6-inställningar, och en där du raderat all info, och sedan växla mellan dem i äpple-menyn - Nätverksplats.
Vet inte om jag missuppfattar din fråga helt, men det är den här metoden jag har använt när jag behövt fasta ip-adress-inställningar på jobbet och sedan dhcp hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback