Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 23:56
  #4693
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Du vet att de pengar som kommer in i landet är från exportindustri. Den industrin fungerar precis lika bra i Polen om den är automatiserad.
Då flyttas ju "problemet" med automatiseringen till Polen bara.

Citat:
Så redan där riskerar vi att förlora all inkomst vi har. Hur ska vi motivera företagen att vara med på detta?
Marknaden tillhandahåller ett basutbud av varor gratis, så att medborgarna har en grundläggande ekonomisk plattform där de kan fokusera på att skapa värde som så småningom kommer företagen till del.

Citat:
Vad gäller vår inhemska köpkraft så är vi 9 000 000 personer. Tror nog att industrin klarar sig utan den när du kan lägga till tre nollor på den internationella marknaden.
Industrin och befolkningen lever i symbios. De kan såklart lämna, men jag förstår inte varför de skulle göra det bara för att vi bestämmer oss för att befria den grundläggande medborgerliga existensen från löjliga krav på motprestation i en tid när teknologin befriar oss från de traditionella lönearbetena.

Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Det är klart att om man delar ut val så är allt möjligt. Man kan också med samma logik hävda att folk köper fläskkött på gris i dagens mängder eftersom de inte erbjuds något gratis valfläsk. Det är orealistiskt och ohållbart att erbjuda folk valfläsk, precis som att dela ut medborgarlön.

Givetvis så har du val i dagens samhälle. Du kan ta livet av dig, du kan bli bushman, du kan bli tiggare/uteliggare.
Så kan man tycka. Jag personligen tycker dock att vi som samhälle (även om du säkert anser att detta inte existerar) kommit så långt i utvecklingen att vi kan, och borde, avskaffa den absoluta fattigdomen rätt upp och ner.

Det vore dumsnålt och onödigt att bara låta en desperat underklass utan något att förlora breda ut sig inpå knuten, och jag är ganska säker på att många andra svenskar tycker likadant.

Citat:
Det jag tycker är att man bör göra för att bredda valutbudet mer är att öka möjligheterna är att sänka markpriserna genom skatt på mark.
Absolut. Det ena behöver dock inte utesluta det andra.

Citat:
Problemet idag är en svartvit inställning till äganderätten, den borde vara lite mer gråskalig. Marken togs ursprungligen i ägande på något sätt. Vi borde ha ett lite mer offentligt synsätt på det här med mark.
+1

Citat:
Idag kan man sjukskriva sig om jobbet är en fara för ens hälsa. Säger man upp sig så åker man på en akassekarantän på 2 månader, men därefter får man utbetalningarna.
Det blir ju en tröskel som kan få någon som svävar i farozonen för hjärtinfarkt att tvingas stanna kvar på det livsfarliga jobbet.

Citat:
Visst kanske vi får fler artister, men rätt kassa artister som jobbar utan någon talang och de behövs nog inte av samhället.
Behövs de av sig själva så behövs de av samhället eftersom medborgarna utgör samhället.

Citat:
Samtidigt så försöker folk få medborgarlönen att räcka till allt som har blivit extremt dyrt pga inflation som delvist orsakats av folk undviker "tråkjobb". Lösningen blir ju extremt ineffektiv självhushållning a´la Detroit. Jag trodde du ville effektivisera ekonomin.
Eller så leder det till att tråkjobben automatiseras om de var nödvändiga, varpå produktiviteten ökar radikalt, eller att de bortrationaliseras om efterfrågan på det som tråkjobben producerade tryter.

Citat:
Ingen tvingar dig att jobba med något själsdödande. Du kan ju alltid dra dig tillbaka till urskogen och leka bushman. Eller så det väl bara att byta jobb eller yrkeskarriär. Har för mig att svenskarna i snitt byter yrke 3ggr i sitt liv. Antagligen håller folk på med det själsdödande eftersom de är nöjda med avtalet mellan dem och arbetsgivaren. Annars skulle de inte jobba.
Jag misstänker att man drar på sig utgifter och därmed fastnar i ekorrhjulet. Har man fru och barn blir detta ännu svårare att ta sig ur, och man biter helt enkelt ihop och kör på. Ända in i kistan.

Det är antagligen därför många ser så miserabla ut.

Citat:
Vad är det för fel på vårat ekonomiska system i grunden? FRB? Vilken valuta är det du diskuterar? Bitcoins? Varför inte kronor?
Pja, att det bygger på en fiatvaluta, centralbank, skatt och skuldsättning.

Citat:
Ja vad bra! Det kunde man ju inte innan. Bra, då har vi löst ett problem som inte fanns.

Skämt å sido, jag gillar idén. Idag kan ju ett grannskap av arbetslösa gå ihop för att hjälpa varandra och det är inget fel i det. Men hur vanligt är det? Och varför är detta något att sträva mot? Är det inte ofta bättre att amatörerna tar hjälp av skickligt yrkesfolk? Det behöver inte vara lika dyrt som det är idag.
Om man periodvis lever på medborgarlönen istället för lönearbete (kanske med något personligt projekt eller liknande) så har man kanske inte den köpkraft som krävs för att anlita en mänsklig yrkesman, och väljer därför att knalla ner till grannskapets förråd och hämta den gemensamt finansierade verktygslådan istället.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-03-24 kl. 00:23.
Citera
2017-03-24, 08:07
  #4694
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Marknaden tillhandahåller ett basutbud av varor gratis, så att medborgarna har en grundläggande ekonomisk plattform där de kan fokusera på att skapa värde som så småningom kommer företagen till del.

Industrin och befolkningen lever i symbios. De kan såklart lämna, men jag förstår inte varför de skulle göra det bara för att vi bestämmer oss för att befria den grundläggande medborgerliga existensen från löjliga krav på motprestation i en tid när teknologin befriar oss från de traditionella lönearbetena.

Jaha, du är igång igen. Det måste bli ganska tråkigt att bara vänta och vänta och vänta på att "någon annan" ska investera för att det där ska hända. Det är hög tid att du själv personligen investerar i de där företagen som ska tillhandahålla basvaror gratis, så att du kan säkerställa att det blir gjort på det sätt som du tänker dig.

När ska du börja sätta av pengar för detta syfte?
Citera
2017-03-24, 18:50
  #4695
Medlem
KonungHonungs avatar
Steve Wozniak, medgrundare av Apple, uttalar sig positivt om medborgarlön.

https://www.youtube.com/watch?v=-AlVbeeLSeY
Citera
2017-03-24, 19:55
  #4696
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Steve Wozniak, medgrundare av Apple, uttalar sig positivt om medborgarlön.

https://www.youtube.com/watch?v=-AlVbeeLSeY

Jag noterar att han inte uttalar sig positivt om att personligen vara med och finansiera införandet av medborgarlön. Dessutom, med start vid 1.55 så uttrycker han betydligt mer skepsis än du gör vad gäller maskiners kapacitet att helt autonomt utföra uppgifter. Exempelvis frågar han om en maskin kommer att kunna gå in i ditt hem, hitta köket, hitta kaffebryggaren och brygga kaffe åt dig. Inte alls en särskilt avancerad uppgift i grund och botten, men Woz är helt klart mycket mer skeptisk än du förefaller vara när det gäller maskiners kapacitet att göra sådant.
Citera
2017-03-25, 14:29
  #4697
Medlem
Patrik Engellau:

Citat:
I Den protestantiska etiken och kapitalismens anda skrev Max Weber om den mentalitet som uppfyllde de tidiga, religiösa kapitalisterna:
Att slösa bort sin tid är den första och i princip den dödligaste av alla synder… Att förlora tid genom umgänge, småprat, lyx, till och med genom mer sömn än nödvändigt förtjänar moralisk fördömelse… Även de rika måste arbeta för att få äta, för även om de inte behöver arbeta för att försörja sig finns Guds bud som de, liksom de fattiga, måste lyda.

Citat:
Man kan också tänka sig ett samhälle där folk av pk-eliten uppmuntrats att betrakta sig som offer och efter några decenniers förförelse inser fördelarna med att ta på sig offerkoftan.

Man skulle kunna inplacera alla tänkbara samhällen på en skala där ena ändpunkten är ett ställe där alla medborgare omfattar religiösa kapitalisters värderingar och den andra ändpunkten en plats där det bara bor folk som definierar sig som offer.

Citat:
Om ett land över tiden förflyttar sig mot offeränden på skalan får politikerna gradvis mer att göra. (”Lagen är vanmäktig där seden är död”, skrev Viktor Rydberg enligt Peter Luthersson i boken Erfarenhetsunderskott.) Det blir allt större andelar offer som genom någon sorts magiskt pactum kommit överens med politikerna om att de senare ska omhänderta dem på bekostnad av återstående protestantkapitalistiskt sinnade medborgare.

Jag tror att det är precis den resan som Sverige gjort under det senaste halvseklet.

https://detgodasamhallet.com/2017/03...let/#more-6674
Citera
2017-03-26, 01:48
  #4698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Då flyttas ju "problemet" med automatiseringen till Polen bara.

Marknaden tillhandahåller ett basutbud av varor gratis, så att medborgarna har en grundläggande ekonomisk plattform där de kan fokusera på att skapa värde som så småningom kommer företagen till del.

Industrin och befolkningen lever i symbios. De kan såklart lämna, men jag förstår inte varför de skulle göra det bara för att vi bestämmer oss för att befria den grundläggande medborgerliga existensen från löjliga krav på motprestation i en tid när teknologin befriar oss från de traditionella lönearbetena.

Så kan man tycka. Jag personligen tycker dock att vi som samhälle (även om du säkert anser att detta inte existerar) kommit så långt i utvecklingen att vi kan, och borde, avskaffa den absoluta fattigdomen rätt upp och ner.
Ja, det flyttas. Men vad ska vi leva på då? Eller ska vi invadera Polen?

Om marknaden som genererar pengar flyttar till Polen. Hur ska vi då få deras gratisprodukter?

Hört talas om vinster? Något som driver aktieägarna. Redan i dag så flyttar företag till bla Polen,då det är billigare skatter där.

Ja det vore trevligt att avskaffa fattigdom. Tror du själv att de rika vill betala?
Ge nu fan i att stycka sönder mitt inlägg så slipper jag redigera skiten.
Citera
2017-03-26, 22:45
  #4699
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag noterar att han inte uttalar sig positivt om att personligen vara med och finansiera införandet av medborgarlön.
Du var svårflörtad du.

Är Elon Musks argumentation för medborgarlön tillräckligt övertygande?

https://www.youtube.com/watch?v=e6HPdNBicM8&t=4s

Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Ja, det flyttas. Men vad ska vi leva på då? Eller ska vi invadera Polen?

Om marknaden som genererar pengar flyttar till Polen. Hur ska vi då få deras gratisprodukter?

Hört talas om vinster? Något som driver aktieägarna. Redan i dag så flyttar företag till bla Polen,då det är billigare skatter där.

Ja det vore trevligt att avskaffa fattigdom. Tror du själv att de rika vill betala?
Ge nu fan i att stycka sönder mitt inlägg så slipper jag redigera skiten.
Pja, vi kan väl alltid göra det svenska företagsklimatet bättre genom att skära ner på byråkrati, sänka skatter och införa medborgarlön?

Sänkta skatter behöver liksom inte betyda mindre skatteintäkter.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-03-26 kl. 23:03.
Citera
2017-03-26, 23:13
  #4700
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Du var svårflörtad du.

Är Elon Musks argumentation för medborgarlön tillräckligt övertygande?

https://www.youtube.com/watch?v=e6HPdNBicM8&t=4s

Vid 0:36 säger han uttryckligen "these are not things that I think... that I wish would happen", så jag drar slutsatsen att han inte heller är intresserad av att finansiera det. Då uppstår frågan vem som är intresserad av att finansiera det. Kanske är det du?
Citera
2017-03-26, 23:52
  #4701
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Vid 0:36 säger han uttryckligen "these are not things that I think... that I wish would happen", så jag drar slutsatsen att han inte heller är intresserad av att finansiera det.
Jag tolkar det som att han inte vill att automatiseringen ska ta folks jobb (och i många fall identitet) ifrån dem mot deras vilja.

Citat:
Då uppstår frågan vem som är intresserad av att finansiera det. Kanske är det du?
Jag är gärna delaktig i ett samhälle där arbetsförmedlingen är nedlagd, och medborgarnas basinkomst är befriad från krav på motprestation.

Är du?
Citera
2017-03-27, 01:43
  #4702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Du var svårflörtad du.

Är Elon Musks argumentation för medborgarlön tillräckligt övertygande?

https://www.youtube.com/watch?v=e6HPdNBicM8&t=4s

Pja, vi kan väl alltid göra det svenska företagsklimatet bättre genom att skära ner på byråkrati, sänka skatter och införa medborgarlön?

Sänkta skatter behöver liksom inte betyda mindre skatteintäkter.
Tror du verkligen att det räcker i ett längre perspektiv?
Citera
2017-03-27, 01:59
  #4703
Medlem
Autobahn76s avatar
Den exponentiella tekniska utvecklingen kommer att resultera i ett enormt överflöd av varor, tjänster och information på sikt. Priser på det mesta kommer att rasa markant.
Allt annat än att ta vara på detta gyllene tillfälle (Dvs låta maskiner sköta slavarbetet och låta människor göra något kreativt istället) vore totalt vansinne.
En del av intäkterna till medborgarlönen får vi genom att taxera robotar och dess tillverkare/ägare.

Dessvärre tror jag dock att det kommer bli ruggigt segt att göra detta till en realitet, då politiker hysteriskt hittar på nya hitte-på-jobb för att hålla konsumtions/slavkarusselen igång.
Än värre, så verkar majoriteten av befolkningen fortfarande vara fast i det medeltida synsättet att människan måste lida för att leva..
Citat:
“We should do away with the absolutely specious notion that everybody has to earn a living. It is a fact today that one in ten thousand of us can make a technological breakthrough capable of supporting all the rest.

The youth of today are absolutely right in recognizing this nonsense of earning a living. We keep inventing jobs because of this false idea that everybody has to be employed at some kind of drudgery because, according to Malthusian Darwinian theory he must justify his right to exist.

So we have inspectors of inspectors and people making instruments for inspectors to inspect inspectors. The true business of people should be to go back to school and think about whatever it was they were thinking about before somebody came along and told them they had to earn a living".


- R. Buckminster Fuller


“Enormous amount of nonsense employment and busywork, bureaucratic and otherwise, has to be created in order to keep people working, because we believe as good Protestants that the devil finds work for idle hands to do.” People who aren’t forced into wage labor for the profit of others, or who don’t themselves seek to become profiteers, will be trouble for the state, or the church, or their family, friends, and neighbors. In such an ethos, the word “leisure” is a pejorative one."


- Alan Watts
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2017-03-27 kl. 02:57.
Citera
2017-03-27, 07:12
  #4704
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jag tolkar det som att han inte vill att automatiseringen ska ta folks jobb (och i många fall identitet) ifrån dem mot deras vilja.

Likväl så blir en ganska naturlig slutsats att han inte är intresserad av att finansiera införandet av basinkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jag är gärna delaktig i ett samhälle där arbetsförmedlingen är nedlagd, och medborgarnas basinkomst är befriad från krav på motprestation.

Frågan handlade naturligtvis om din vilja att betala för andras medborgarlön. Har du börjat sätta av pengar för detta ännu, så att du kan finansiera företagen som ska dela ut varor utan motprestation?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback