2017-03-23, 19:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ekurien skriver lite om MRs liv i häktet. /.../
Ingen kontakt med yttervärlden, 1 h daglig "promenad" på en liten tårtbit; påfrestande och jobbigt. Mår dock något bättre efter erkännandet.

Viss mänsklig kontakt med yttervärlden i form av att han tillsammans med en tolk går igenom sida efter sida av den drygt 4000-sidiga förundersökningen där också vissa delar består av inspelade videoförhör som måste simultantolkas.

Försvararen LJ sitter på sitt kontor och lusläser även han varenda sida för att kunna vara förberedd inför den kommande rättegången. Han bedömer att han räknat från åtals väckande kommer att behöva två veckor för att hinna gå igenom allt med sin klient.

LJ tror att det med tanke på alla åtalspunkter kan bli aktuellt med en månadslång rättegång. Eftersom det är ett sådant ovanligt och märkligt ärende ser han fram emot intressanta domstolsförhandlingar. Om allt stämmer anser han det vara minst sagt uppseendeväckande.

LJ har inga kommentarer till att JJ:s advokat DL påstått att MR pekat ut JJ för drunkningsmordet.
Citera
2017-03-23, 19:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../Här har If:s utredare fel: JM är en bastant, fysiskt stark; närmast råstark, kvinna som mycket väl kan ha lockat ned AP till bryggan, innan hon vidtog vissa andra åtgärder. Avståndet mellan stranden och platsen där AP återfanns är inte långt; den når man om man drar en medvetslös person ett par meter på en brygga, puttar ned personen i en förtöjd båt, själv stiger ned i vattnet, lösgör båten och drar denna till lämpligt "vaddjup": drygt 1 m, välter ned personen i vattnet och ror sedan ut båten mot den lilla ön där den återfanns; simmar den korta sträckan tillbaka mot land. - Och hur stark och uppfinningsrik blir man inte av 8,5 milj..?
Ja, men ett sådant scenario rimmar illa (men är inte helt uteslutet beroende på bilturer och annat) med vad If:s utredare säger i Brottsjournalens intervju:
Vi visste ju också att det var ytterligare tre personer som ätit där på kvällen.”

Hur visste man det? – En sådan ”vetskap” bör härröra från AP själv, dvs AP bör ha varit i kontakt med någon under em/kvällen; förslagsvis sin nya kvinna.

Antaget AP meddelat att han skulle bli sen pga att man ville han skulle stanna kvar och äta en något försenad födelsedagsmiddag tillsammans med sina barn och deras mor, halvsyskon resp. ena syskonets sambo, skulle detta också kunna förklara hur han fått i sig en del alkohol. – Sedan har det hänt saker; frågan är då hur det fortsatta förloppet kan ha sett ut?

Huruvida det sedan blev någon middag måste anses vara en öppen fråga eftersom ingen mer än de inblandade själva sitter inne med sanningen. Det enda som möjligen skulle kunna ge en vägledning är om AP:s maginnehåll analyserats vid obduktionen.

Det synes då utkristallisera sig ett ganska stort antal olika scenarion; det ena konstigare än det andra, men varav skissartat kan nämnas:

1) JM:s barn har kört något ärende, för att sedan komma tillbaka och ställas inför fullbordat faktum: AP tog en överdos och dog knall och fall; mormor och morfar måste förskonas från detta.
2) Kvartetten hjälptes åt att fylla AP så att JM kunde sticka till honom lite bedövningsmedel, innan drunkningsolyckan i all hast arrangerades.
Senast redigerad av letsdoit 2017-03-23 kl. 19:50.
Citera
2017-03-23, 23:28
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recast-300
vet vi om han var en papperslös afghan som bott i Iran tidigare? Isåfall kan det vara problematiskt för då kan han ha ljugit sig runt med sin ålder från start.
Finns i tråden sen tidigare men är inte det lättaste att hitta.

MR är född i Teheran, Iran dvs inte i Afghanistan.
Han har även suttit fängslad i Iran för misshandel.
Hans riktiga ålder borde(?) därför gå att få fram.
Citera
2017-03-24, 06:01
Medlem
zemfiras avatar
När väcks åtal? Börjar bli otålig.
Citera
2017-03-24, 09:36
Medlem
lasternassummas avatar
Bakom betalvägg, på ekuriren.se:

42-åringens advokat: "Hon förnekar brott helt och hållet"

"Drunkningen i Arboga 2015 var en olyckshändelse. Det menar den 42-åriga mordmisstänkta Eskilstunakvinnan. Därför hade hon heller inget att dölja när det var häktningsförhandling mot henne om drunkningsmordet häromdagen och ville att förhandlingen skulle ske öppet, med insyn. Dessutom anser hon att hon är utsatt för en häxjakt. Det säger kvinnans advokat Amanda Hikes."

Har 42-åringen gjort några medgivanden överhuvudtaget?

"— Nej, Hon förnekar brott helt och hållet, säger Amanda Hikes."

Jag tror inte att någon här är överraskad.

Jag har svårt att se att något annat än livstid kan bli aktuellt för JM.

I artikeln i ekuriren uppges att JM är misstänkt för stämpling till mord "i minst sju fall". Jag har för mig att det förekommit uppgifter om att det är åtta fall. "Minst sju" är ju iofs. bara en nedre gräns...

MR kan kanske slippa undan med några år (tre?) och vara ute om ett eller ett par år, om inte hans ålder kontrolleras och justeras upp före rättegången.
JJ då? I synnerhet om han börjar samarbeta med polisen så tror jag inte att han kommer i närheten av livstid, men hur förhärdad är han? Hur såg hans missbruk ut när han arresterades och häktades, om han hade ett? Hur mycket svårare är det att sitta häktad om man har ett missbruk?
Vilken roll spelade JB och DB vid mordet på Aki? Kommer dom att klara sig undan åtal? Var JB och JJ på något sätt inblandade i mordet på Göran, t.ex. som barnvakter?

När kan det bli rättegång? Jag tror som MRs advokat Lars Jähresten att det kan dröja till juni.
Det är ett komplicerat fall och det har växt flera gånger under utredningens gång. Utredningen av mordet på Aki ser ut lite att ha gått på sparlåga fram tills JJ greps och häktades.

Väg till bryggan?
Tills frågan avgörs definitivt är här en bild som tyder på att det går en väg till bryggan. "Baracken" som står nära bryggan har troligen körts ner till bryggan på vägen.

https://s18.postimg.org/k2oxm7bgp/v_gen_till_bryggan1b.png

Citera
2017-03-24, 12:29
Medlem
lasternassummas avatar
Sommarstugemorden: Åklagaren lovar advokaten större insyn i utredningen

"Enligt åklagarnas gemensamma beskrivning består utredningens kring makens drunkning, i augusti 2015, hittils av cirka 2 000 sidor.
Av dessa säger sig advokat Dick Levinson bara tagit del av några få:
– Hur ska jag kunna sköta min klients försvar när jag inget får veta, frågar han sig.
Men Jessica Wenna lovar bot och bättring:
– Vi ska inom kort skicka över mer material, lovar hon."

http://www.bblat.se/blaljus/brott/sommarstugemorden-aklagaren-lovar-advokaten-storre-insyn-i-utredningen

Dick Levinson är JJs försvarare och han har i media gett uttryck för att han fått för lite information om vad anklagelserna mot hans klient grundar sig på.

Citera
2017-03-24, 12:40
Medlem
Citat:
Sommarstugemorden: Åklagaren lovar advokaten större insyn i utredningen

"Enligt åklagarnas gemensamma beskrivning består utredningens kring makens drunkning, i augusti 2015, hittils av cirka 2 000 sidor.
Av dessa säger sig advokat Dick Levinson bara tagit del av några få:
– Hur ska jag kunna sköta min klients försvar när jag inget får veta, frågar han sig.
Men Jessica Wenna lovar bot och bättring:
– Vi ska inom kort skicka över mer material, lovar hon."

http://www.bblat.se/blaljus/brott/sommarstugemorden-aklagaren-lovar-advokaten-storre-insyn-i-utredningen

Dick Levinson är JJs försvarare och han har i media gett uttryck för att han fått för lite information om vad anklagelserna mot hans klient grundar sig på.

Artikeln uppger även att utredningen om mordet på GM är på 6 000 sidor...

Det växer och med rättegång i juni kan det väl hinna bli något tusental sidor till.
Citera
2017-03-24, 12:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Artikeln uppger även att utredningen om mordet på GM är på 6 000 sidor...

Det växer och med rättegång i juni kan det väl hinna bli något tusental sidor till.

Just nu ca 8 000 sidor tillsammans (Aki + GM).
Kan bli över 10 000...

Växte inte mord och mordförsök sommaren 2016 från 4 000 till 6 000 sidor på ganska kort tid?

Citera
2017-03-24, 17:28
Medlem
Citat:
Kan bli över 10 000...

Växte inte mord och mordförsök sommaren 2016 från 4 000 till 6 000 sidor på ganska kort tid?

Vi får väl ha en from förhoppning om att en betydande del hamnar i "slasken".
I annat fall kan det nog bli både knepigt och dyrt beroende på hur FUP görs tillgängligt.
Citera
2017-03-24, 19:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4papper
Så om MR skyller allt på JJ så blir han trovärdig även om han drogat allsköns droger sedan prepubertal ålder enligt dig?
Jag tror inte juristyrket är något för dig, men fortsätt gärna underhålla tråden.

Älskar inlägget när du debatterar mot dig själv, har du rökt på?
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Jag har en sammantagen bild av att det finns hundra om inte flera hundra indicier både när det gäller mordet på Aki och mordet på Göran som entydigt pekar mot JM.
Läs gärna hela tråden och tidningsartiklar som länkas till för att få en samlad bild.
Väg in att vi inte har kännedom om de bevis som åklagarna har.
Lägg till att MR har berättat allt han vet om vad som hänt och hur det gått till.
Jag utgår från att det han berättat är samstämmigt med de indicier och övriga vittnesmål som finns. Förundersökningsprotokollet får visa om så är fallet, men hade det inte varit så, så hade JM troligen varit försatt på fri fot nu.

Försöker du bygga upp en bild av att alla anklagelser som riktas mot JM är följden av en konspiration?
Jag antar att det i så fall även gäller sexet med de 15 och 16-åriga pojkarna och hoten mot förhörsledare också?

Kan du inte, i så fall, utveckla lite vem eller vilka som kan tänkas ligga bakom den här omfattande konspirationen och hur "konspiratören" fått så många olika personer, inklusive vittnen och förhörsledare, att lämna samstämmiga uppgifter om JMs "råd och dåd"?

Väg gärna din historia mot den som alla samstämmiga indicier och vittnesmål målar upp och förklara för oss varför alla andra har fel och du har rätt.

Citera
2017-03-24, 20:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så om MR skyller allt på JJ så blir han trovärdig även om han drogat allsköns droger sedan prepubertal ålder enligt dig?
Jag tror inte juristyrket är något för dig, men fortsätt gärna underhålla tråden.
Nej, jag är nog mera bovlik än juristlik; det är mer lönsamt och därtill hälsobefrämjande: Lite brott har ingen dött av; bara man inte går till handgripligheter.

Om MR – och jag har i så fall inte riktigt förstått hans bevekelsegrunder – lämnat ut sin landsman och försökt sätta dit honom i drunkningsärendet, bör han ha mycket goda skäl för att inte hamna i min svarta bok. – Han var själv inte i Sverige den aktuella tiden och kan inte ha någon annan vinning av en sådan frispråkighet än att få JM att framstå i sämre dager och om möjligt få den egna skulden att krympa. – Men det tycker jag låter som en alltför ringa vinning. MR vet att JJ har barn och familj och att även han har en kämpig tid bakom sig. – Men låt oss inte gå händelserna i förväg: Vi vet inte riktigt vad MR har berättat – och vi vet inte varför JJ så enträget upprepar att MR söker hämnas på honom. – MR kan t.ex. vara förbannad på att JJ och JM i bästa samförstånd ljugit för honom, och att han med vetskap om sanningen aldrig hade gjort det han gjort. - JJ kan å sin sida ha förstått att JM duperat honom och ställt honom inför svåra val, men han kan samtidigt vara bakbunden av sin egen roll i dramat.

Det här är naturligtvis väldigt bra för JM: Nu vet hon iofs inte riktigt vad den ena och andra sagt, men annars ligger det nära till hands att hon spelar ut dessa två killar mot varandra, och att hon kommer att förklara det mesta med deras drogmissbruk, osv - samt att hon mitt i allt detta hela tiden kan ha haft en reservplan. – Det enda som då gäller är vilka bevis polisen kunnat skrapat ihop eftersom dessa i ett ord mot ord-läge kan komma att spela en avgörande roll.
Citat:
Älskar inlägget när du debatterar mot dig själv, har du rökt på?
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Jag debatterar och argumenterar nästan alltid mot mig själv - och tenderar att aldrig få rätt, men hoppas kunna skrota en och annan ingrodd fördom, korttänkt hypotes mm, för att om möjligt uppnå en något högre nivå på tänkandet. – Men en förutsättning är förstås att endast dödskallemärkta och K-vitaminberikade cigaretter nyttjas. – I det här fallet lär f.ö. inte en limpa förslå särskilt långt. - Fallet kan komma att bjuda på många överraskningar - så var beredd, och ladda gärna upp med lite hälsosamma argument.
Citera
2017-03-24, 20:21
Medlem
Citat:
Kan bli över 10 000...

Det kan tyckas så men många sidor handlar säkerligen om kartläggning av JM som person vilket är relevant för båda mordfallen. En bakgrundsbeskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in