2017-03-23, 13:39
Medlem
Mohaves avatar
Nu börjar det bli ganska förvirrat här i tråden.

Vi som inte är kommunister tror på att marknadsekonomi är det hittills bästa förslaget för att organisera en samhälle.

Samtidigt behöver den regleras. Detta är inte planekonomi a la Sovjetunionen. Det finns många sätt att göra detta. Läs en grundkurs i nationalekonomi!
2017-03-23, 14:22
Medlem
Nettokostnad för att bygga lägenheter i våra större orter är/var 2015, 27 676 SEK per m2 för hyresrätter och 39 844 SEK per m2 för bostadsrätter. Det är exklusive kostnad för mark, vid t ex markanvisningar från kommunen. Den kostnaden tillkommer.

Om vi tar ett exempel från 2016, Göteborgs kommun, Serneke vann markanvisningen och betalade ca 260 MSEK för rätten att utveckla tomten, ca 25 000 m2 BTA planeras uppföras, varav ca 5500 blir kommersiella ytor.

”Lorensbergs gröna manege”
Serneke
BTA: 25 000 m2
Uppfyllt
accepterat
ja
ja
ja
Pris: 260 520 000
Pris per BTA Hyresrätt: 15000
Pris per BTA Bostadsrätt: 22200

Mark+byggkostnader(enligt ovan) för BRF= 62 044 SEK per m2
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-03-23 kl. 14:26.
2017-03-23, 19:05
Medlem
Svenskfientliga Dagens Nyheter skriver idag om blåsta bolånetorskar i frigolitlådor med ekparkett och kakel i badrummet. Skiten ska inte hålla mer än 15-20 år innan hela helvetet måste renoveras:

https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/forskare-dagens-industriella-bostadsbyggande-ar-en-tickande-bomb

Fy fan vilka framtidsutsikter för svensk medelklass:Tänk er ett normalränteläge som innebär en månadskostnad på en tusenlapp per lånade hundratusen och söndercurlade 90-talister i mögliga härken till kåkjävlar.
2017-03-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nu är ju prisuppgången varken måttlig, drastisk eller av senare snitt, utan har skett långsamt under en längre period. Vi tar en titt på citatet jag klistrade in, men du uppenbarligen inte brydde dig om att läsa:

Kan det inte vara så att den information du har är gammal och inaktuell? Om den ens har stämt någon gång? Kan detta faktum kanske gälla all den information du klistrar in i tråden parti och minut? Håller dina källor om vi "synar" dem?
Ja, min info var inte dagsfärsk och det var därför jag pekade på möjligheten om en drastisk uppgång, vilket din text motsa. Men nu när jag tittare efter så är det just ägarlägenheter som har gått upp och det är de senaste tre åren det skett. Fritidshus har rasat och ligger lägre nu än efter nedgången vid finanskrisen. Andra bostäder verkar mest röra sig sidledes.

En kommentar jag sett är att det beror på stigande urbanisering in till Köpenhamn. Vilket då drivit upp priserna på just ägarlägenheter. Det blev för låg prisskillnad mot övriga landet och då flyttade folk in till storstan. (Sedan har jag hört att folk flyttat från Skåne till Köpenhamn också).
2017-03-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad är det för rättvisa? Jag tycker det låter som den värsta stölden någonsin, att ge sig på dom som levt i sämre standard och inte begått enorma utsvävningar ska få betala för dom som gjort så. Det är ren ondska.
Men det har väl framkommit väldigt tydligt tidigare att rättvisa för dig är när staten plundrar andra och ger stödgodset till dig. Allt annat är orättvisa i dina ögon.

Citat:
Jag kommer inte va kvar i landet när det sker.
Är det ett löfte
Men du borde väl vara lite mer försiktig att ställa ut sådana. Dina tidigare försök till emigration har inte fallit så väl ut.

Citat:
Bygglönerna för arbetarna har ökat 20% enligt alpha på 6 mån, byggfacket maffian fick igenom ett guldavtal denna avtalsperiod, det är alltid arbetarnas fel enligt alpha.
Nej. Det är du som gnäller på byggjobbarnas löner.
Jag bara pekar på att bostadspriserna stiger. Och det gör för för att produktionskostnaden stiger.
Och de stiger för att lönekostnaderna stiger.

Av samma skäl har också flerfamiljshus stigit och fritidshus stigt. De uppvisar samma ökning som villor.

Citat:
Alpha är en kommunist och parasit som däremot vill ha kartellbildningen kvar inom producentledet, det gynnar ju honom. Ett avskaffande av detta och låta små byggbolag bygga skulle halvera byggpriserna.
Tänka sig. Annars brukar du skälla mig för att vara nyliberal.
Det där med att vara sanningsenlig, konsekvent och rationell är inte din starka sida, om man säger så.

Små byggbolag bygger. Om dom inte gjorde det skulle dom inte finnas. Eller blev det för komplicerat nu.
2017-03-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej det är inte rättvisa på något sätt men Luktenavbajs är nog inte helt fel ute med sin prognos. När alla knappar lyser rött och paniken slår till med full kraft hos torskarna då kommer dom helt säkert ställa krav på att staten ska rädda vad som räddas kan av deras luftslott.
??

Den största nedgång vi haft var i början på 90-talet. Då skedde inte det. Folk fick klara sig bäst dom kunde.

Men jag har för mig att (S) införde nuvarande drängavdraget (ROT alltså) i mitten på 90-talet. För att hjälpa byggnads. De senare hade ju svårt att höja lönerna annars.

Och på den tiden så la sig staten i mer. När det inte hände då har jag svårt att se det hända nu.
Dessutom ser jag inte ens er bostadsbubbla.
2017-03-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Alpha påstår ju att statistiken är sann, det kostar mer att bygga idag, men varför håller nyproduktionen i bara 25 år? Kul att det kostar mer, samtidigt som kvaliteten är sämre. Kalkylerna stämmer nog inte när dessa lämnas in till statistiksbyrån!
Om du kan påvisa fel i datat så bör du genast vända dig till SCB.
Sedan ser jag dock inte något stöd för det i ditt text.

Men vad du verkar föreslå är allså att produktionskostnaden ska öka. Så att bostadspriserna ökar ännu mer.

Citat:
**Ingengjören Åke Etsmar **hör inte till de mer populära bland de stora byggbolagen. Redan vid ingången av 2000-talet varnade han för omfattande kvalitetsproblem i nyproducerade bostäder.
Resultatet syns idag i åtskilliga årsredovisningar från lokala föreningar. Läckande tak, fönster och fasader är inte ovanligt, i fastigheter som uppfördes drygt tio år sedan. Detta samtidigt som många av föreningarna näppeligen ammorterar, och utnyttjar avskrivningstider på flera hundra år.

– Många av de här husen är inte byggda för att stå mer än 25 år, säger Etsmar.
– Ingen vill prata om det här, för det sänker värdet på bostäderna. Men dagens bostäder byggs inte för att förvaltas, utan för att säljas dyrt. Det är genomgående överallt, säger Åke Etsmar.
Etsmar säger alltså att överbetalda byggjobbare gör ett uruselt jobb.

Citat:
Det är sämre kvalitet på dagens industriella bostadsbyggande än på 60-talet

...satsar på det som syns. Lägenheterna har stora fönster och balkonger, men bakom tapeterna döljer sig diverse kortsiktiga lösningar som på sikt innebär stora dolda kostnader.
Maximal profit här och nu, sälj så dyrt som möjligt till överbelånade aningslösa privatpersoner, och få sedan jobbet att renovera redan om 15-20 år.
----------
Maximal profit. Är det lönerna som du tänker på då?
För några stigande marginaler ser vi inte röken av.

Vi borde ha sett stigande marginaler sedan på 90-talet.

Citat:
Höjda kostnader är alltså ren bullshit. Kan det vara så att det inte blir stor vinst i redovisningen för att man tar investeringar för framtiden som kostnader så ser det ut som låg vinst.
Vill du säga att du kommer att starta ett byggföretag och bygga mycket billigare.
Det ser vi ju fram emot att höra med om.

Borde vara en smal sak.
2017-03-23, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
??

Den största nedgång vi haft var i början på 90-talet. Då skedde inte det. Folk fick klara sig bäst dom kunde.

Men jag har för mig att (S) införde nuvarande drängavdraget (ROT alltså) i mitten på 90-talet. För att hjälpa byggnads. De senare hade ju svårt att höja lönerna annars.

Och på den tiden så la sig staten i mer. När det inte hände då har jag svårt att se det hända nu.
Dessutom ser jag inte ens er bostadsbubbla.

2016-2017 planeras 2800 nya bostäder i Kalmar kommun, eller 43 stycken per 1000 invånare.

Samtidigt växte befolkningen 2016 med 867 personer (ett rekordår för övrigt). 120 av dem var spädbarn som inte kommer efterfråga lägenheter på tjugo år.

Dessa människor bor bevisligen någonstans, antalet bostadslösa är lätt räknade. Det är inte svårt att få tag på bostad - om man inte är alltför kräsen.

Räknar man med samma utveckling nästa år blir det alltså ungefär tre nybyggda lägenheter per nyinflyttad. Och priserna bara går upp. Om detta inte är ett tecken på en bubbla i den sista maniska fasen så vete fan.

Men varsågod att fortsätta förneka. Kom gärna med platt-tv argumentet! Det är min favorit.
2017-03-23, 20:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Svenskfientliga Dagens Nyheter skriver idag om blåsta bolånetorskar i frigolitlådor med ekparkett och kakel i badrummet. Skiten ska inte hålla mer än 15-20 år innan hela helvetet måste renoveras:

https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/forskare-dagens-industriella-bostadsbyggande-ar-en-tickande-bomb

Fy fan vilka framtidsutsikter för svensk medelklass:Tänk er ett normalränteläge som innebär en månadskostnad på en tusenlapp per lånade hundratusen och söndercurlade 90-talister i mögliga härken till kåkjävlar.
Om nu den genomsnittlige bolånetorsken tar 125 år på sig för att amortera av sin bostad och bostäderna håller i 25 år så verkar det inte riktigt gå ihop. Antingen får han betala av bostaden 5 gånger snabbare så att han är skuldfri när det är dags att ta nya lån för att renovera bostaden, eller så får han ta 4 nya lån under tiden det tar att amortera av det ursprungliga lånet för renoveringarna.

Citat:
Sverige har de längsta amorteringstiderna i Europa, i snitt 125 år, enligt IMF
http://www.dn.se/ekonomi/har-betalas-bolanen-av-pa-drygt-20-ar/

Klarar hushållen en 5 gånger så hög amorteringstakt?

Ursäkta att jag inte unvisar länken till den svenskfientliga blaskan DN med sin svenskfientliga chefredaktör PW, men jag vet inte hur man gör och är alldeles för lat för att ta reda på det...
2017-03-23, 20:23
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Etsmar säger alltså att överbetalda byggjobbare gör ett uruselt jobb.
Nej, Etsmar säger att byggföretagen medvetet säljer modulhus av papier maché, gipsskivor och träreglar och låtsas att det är sekelskifteshus i jugendstil av tegel och exklusiv kalksten. Bolånetorskarna är nämligen för korkade för att se skillnad mellan papier maché och kalksten, så bluffen går hem.

Det är knappast byggjobbarna som ritar husen och bestämmer byggmaterial. Men det kanske du redan visste?
2017-03-23, 20:53
Medlem
Citat:
En kommentar jag sett är att det beror på stigande urbanisering in till Köpenhamn. Vilket då drivit upp priserna på just ägarlägenheter. Det blev för låg prisskillnad mot övriga landet och då flyttade folk in till storstan. (Sedan har jag hört att folk flyttat från Skåne till Köpenhamn också).

Köpenhamn hade ett ganska trögt år 2016.

De 10 största städerna i Norden

Yta - Befolkning - ökning 2016 - invånare per km2 - % ökning

Stockholm............ 3 998,68.....2 171 464 + 36 386.........543,05 + 1.7%
Copenhagen..........3 032,07.....2 036 717 + 20 432.........671,72 + 1.0%
Helsinki................ 2 970,15.....1 430 876 + 18 886.........481,75 + 1.3%
Oslo..................... 3 617,04.....1 353 056 + 17 991........374,08 + 1.3%
Göteborg.............. 2 487,33.......902 274 + 13 517.........362,75 + 1.5%

Malmö..................1 618,43.......642 642 + 10 769........397,08 + 1.7%
Aarhus..................2 338,20......508 352 + 6 557..........217,41 + 1.3%
Bergen..................2 707,88......403 093 + 2 939..........148,86 + 0.7%
Odense.................2 385,50.......378 691 + 2 195.........158,75 + 0.6%
Tampere................2 937,55......367 278 + 4 179..........125,03 + 1.1%
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-03-23 kl. 20:55.
2017-03-23, 21:37
Avslutad
Hur kan man få det till att Stockholm har över två miljoner invånare... 1,3 om man är verkligt inkluderande kanske.

Själva Stockholm är inte ens en miljonstad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in