Citat:
Fortfarande vill jag tro att Oliver North var en hederlig agent så som IvB först beskrev honom och min svärmor i USA var helt övertygad om. Tydligen gissade jag rätt då jag drog slutsatsen att North var den som i Stockholm uppträdde som Charles ITT Morgan och här förhörde sig om IvB kontakter och om han inte själv såsom erkänt god prickskytt kunde tänkas delta i MOP.Jag har givetvis mycket svårt att tro att just Eliasson skulle ha något med mordet att göra. Däremot kan han mycket väl efter mordet fått instruktioner att tillmötesgå amerikanska förfrågningar om att få använda sig av t.ex. Bofors-rutten, för att inte stöta sig med supermakten i väst.
Eller så vägrade även han.
Det intressanta i det här läget är att North var intresserad av Sverige och svenska hamnar i samband med Nir, som ju var intimt kopplad till Iran-Contra från start.
Däremot räcker inte det här enbart, för att korroborera Chip Tatums uppgifter överlag. Det behövs mer.
Eller så vägrade även han.
Det intressanta i det här läget är att North var intresserad av Sverige och svenska hamnar i samband med Nir, som ju var intimt kopplad till Iran-Contra från start.
Däremot räcker inte det här enbart, för att korroborera Chip Tatums uppgifter överlag. Det behövs mer.
IvB ville aldrig tro att detta bara var en test men ihop med en annan historia han hade berättat för Borgnäs med en vapengömma han fått höra om så var det för mig tydligt att också Säpo drev med honom. Från båda håll måste man ju exakt kartlägga IvB tidigare umgänge med VG och grannarna till mig som Säpo haft span på. Märkligast var ändå det vid husrannskan beslagtagna dokument om Contras som IvB måste ha fått som kvitto från North.
Plötsligt började IvB dra den ena vidriga historien efter andra mot den tidigare kompisen North. Ihop med historier som blivit allt värre och sedan också skedde direkta paralleller till för min dotter med man i Afrika så är det ännu tydligare något som SPF efterfölje är inblandat i och att även IvB står under livshot från samma håll om han inte uppfyller deras mörkerplan.