2017-03-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne_Jaha
Sätt dig och öva på gamla prov och försök förstå hur man löser uppgifter snabbare (kvantitativa), det finns böcker, sidor och youtube (jag har en kanal: https://www.youtube.com/dannejaha). Så ta den form som passar dig :-)

Håller med om att verbala blir svårare, ta de moment som du är bäst på först, så få du ta tidspressen på det du är sämre på och chansa i värsta fall.

Vad är dina bästa tips för det ändamålet?
Citera
2017-03-23, 13:28
Medlem
http://i.imgur.com/Ztbc5Hs.png

Har svårt för denna någon som kan förklara.

Vet att det är 60 grader i varje hörn på den liksidiga.

Fattar även att de 2 trianglarna bredvid den liksidiga har 30 grader i vardera hörn.

Fattar att topparnas vinkelsumma måste vara 360 grader samt att de 2 andra trianglarnas vinklar på toppen måste vara
>60 grader.

Vad är det jag missar ?
Citera
2017-03-23, 13:37
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuariantus

Fattar även att de 2 trianglarna bredvid den liksidiga har 30 grader i vardera hörn.

Fattar att topparnas vinkelsumma måste vara 360 grader samt att de 2 andra trianglarnas vinklar på toppen måste vara
>60 grader.

Vad är det jag missar ?

BE=BC vilket gör det till en likbent triangel, de övriga vinklarna blir då:

180- 30= 150/2= 75

E är alltså: 360-150 - 60 = 150 grader
Citera
2017-03-23, 13:44
Medlem
Citat:

>60 grader.

Vad är det jag missar ?

Två saker:
1. Det är en KVADRAT, i.e hörnen är 90 grader och varje sida är lika lång.
2. Det är en LIKSIDIG triangel innuti, i.e hörnen är 60 grader.
3. Det betyder alltså att de sido-trianglar du har på bilden till höger och vänster om den liksidiga triangeln har två sidor som är lika långa. De är alltså LIKBENTA.

Med den informationen kan du lösa ut alla andra vinklarna. Du hade förmodligen missat det där med sidotrianglarnas sidor och hur vinklarna då ser ut.

Hoppas det hjälpte.
Citera
2017-03-23, 15:59
Medlem
Ducadreams avatar
Under 1982 inträffade 134 753 arbetsskador i Sverige. Flest arbetsskador inträffade inom skogsbruket och gruvnäringen. Vilken var den kroppsdel som oftast skadade?

(1) Fotskador var den näst vanligaste skadan följt av ryggskador och därefter skador på händerna.

(2) Ryggskador var ovanligare än fingerskador men vanligare än skador på händerna.

Jag kände intuitivt att C är rätt, och det var rätt, men tänker jag rätt nu, jag känner att det kunde lika gärna ha varit E men jag vet inte:

Vi ser att man inte kan lösa med (1) och (2) vardera, men tillsammans:

Från vanligast till ovanligast

1. Fotskador
2. fingerskador
3. Ryggskador
4. Skador på händerna
Citera
2017-03-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Under 1982 inträffade 134 753 arbetsskador i Sverige. Flest arbetsskador inträffade inom skogsbruket och gruvnäringen. Vilken var den kroppsdel som oftast skadade?

(1) Fotskador var den näst vanligaste skadan följt av ryggskador och därefter skador på händerna.

(2) Ryggskador var ovanligare än fingerskador men vanligare än skador på händerna.

Jag kände intuitivt att C är rätt, och det var rätt, men tänker jag rätt nu, jag känner att det kunde lika gärna ha varit E men jag vet inte:

1. Fotskador
2. fingerskador
3. Ryggskador
4. Skador på händerna
Varför skulle det inte vara C? Står i (1) att fotskador var den näst vanligaste skadan, följt av ryggskador. Eftersom att fingerskador var vanligare än ryggskador så kan den endast vara på förstaplats.
Citera
2017-03-23, 16:21
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Varför skulle det inte vara C? Står i (1) att fotskador var den näst vanligaste skadan, följt av ryggskador. Eftersom att fingerskador var vanligare än ryggskador så kan den endast vara på förstaplats.

Det här är mer av ett språkproblem än något annat. Jag misstolkade " följt av" och misstolkade allt. Tack.
Citera
2017-03-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Två saker:
1. Det är en KVADRAT, i.e hörnen är 90 grader och varje sida är lika lång.
2. Det är en LIKSIDIG triangel innuti, i.e hörnen är 60 grader.
3. Det betyder alltså att de sido-trianglar du har på bilden till höger och vänster om den liksidiga triangeln har två sidor som är lika långa. De är alltså LIKBENTA.

Med den informationen kan du lösa ut alla andra vinklarna. Du hade förmodligen missat det där med sidotrianglarnas sidor och hur vinklarna då ser ut.

Hoppas det hjälpte.

Tack för hjälpen, uppskattar förklaringen.
Citera
2017-03-23, 19:36
Medlem
Citat:
BE=BC vilket gör det till en likbent triangel, de övriga vinklarna blir då:

180- 30= 150/2= 75

E är alltså: 360-150 - 60 = 150 grader

Tack för svaret, det hjälpte verkligen.
Citera
2017-03-23, 19:39
Medlem
Hej igen

Har svårt för denna uppgiften. Hur är det man ska tänka när man får en sådan uppgift. Vet inte riktigt hur jag ska angripa den på ett vettigt sätt.

Tack på förhand

Allt gott.

http://imgur.com/5OqdPfv
Citera
2017-03-23, 19:48
Medlem
Citat:

1. Fotskador
2. fingerskador
3. Ryggskador
4. Skador på händerna

Nu är jag lite osäker här men jag skulle tro att listan skall se ut såhär :

1. Fingerskador
2. Fotskador
3. Ryggskador
4. Skador på händerna

I första påståendet säger de att Fotskador är NÄST vanligast följt av Ryggskador och Skador på händer. Vi vet alltså fortfarande inte vad som är vanligast, så när vi får reda på att fingerskador är vanligare än ryggskador i det andra påståendet så är det ända alternativet som kan ta första platsen.

Alltså behöver vi både 1 och 2 för att veta vilken kroppsdel som tog mest stryk.

Hoppas det hjälper.

Altt gott
Citera
2017-03-23, 19:50
Medlem
Citat:
Hej igen

Har svårt för denna uppgiften. Hur är det man ska tänka när man får en sådan uppgift. Vet inte riktigt hur jag ska angripa den på ett vettigt sätt.

Tack på förhand

Allt gott.

http://imgur.com/5OqdPfv
Räkna först ut hur långt tid det skulle ta för endast en maskin att utföra uppgiften:
7*4 = 28 dagar

Om uppgiften ska utföras på fyra dagar så krävs det då: 28/4 = 7st.

Det krävs alltså ytterligare tre stycken. Rätt svar B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in