2017-03-22, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ni som får högt på LÄS och ELF(18-20/20), hur gör ni? Vad för metod använder ni? Läser ni frågorna först och sedan texten, eller vice versa? Eller en blandning av dessa som att läsa första stycket, sedan frågorna och sedan resten av texten?

Nu är det ju två långa texter och en kort text(på LÄS). Hur många minuter spenderar ni på per text?

Första provet jag skrev så läste jag frågorna först. När jag tränat i det sista har jag gjort tvärt om med betydligt bättre resultat. Jag får svårare att på ett snabbt sätt ta in texten när jag har frågeställningarna liggande i bakhuvudet. Rekommenderar därför att läsa och försöka förstå texten så bra som möjligt först. Ofta vet man då svaren direkt sedan.
Citera
2017-03-22, 09:12
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdkIdk
Läser först texten. Viktigt att man inte fastnar utan bara plöjer vidare. Sen är det bara att kolla frågorna och leta upp det i texten, eftersom jag läst den innan har jag oftast ett hum och kan hyfsat snabbt hitta svaret.

Vet dock många som går direkt på frågorna, skulle personligen säga att det kanske går snabbare men är mer riskabelt. Att läsa hela texterna kräver att man läst en del innan och har bra fart, annars blir det lätt brådis.

Sedan finns det ju övergripliga frågor som man måste besvara
Citera
2017-03-22, 11:56
Medlem
Jag brukar få 16-18/20 på läs och tar alltid frågorna först. De fel jag får är då jag velar mellan två svar som båda känns rätt.
Innan försökte jag alltid läsa igenom texten först och ta frågorna sen men glömde alltid bort alla detaljer så brukade få typ 10/20 på läs.
Citera
2017-03-22, 12:44
Medlem
Apoks avatar
Tjena

Jag har skrivit provet 4 gånger tidigare, har inte pluggat någon enstaka gång. Har skrivit 1.05, 1.2, 1.5 därefter 1.3. Jag har pluggat lite hittills till provet som kommer, tänkte bränna på nu det som är kvar fram tills provet. Är jag för optimistisk om jag satsar på 1.7-1.75? Tidigare har jag haft problem med MEK/Engelskan, vilket är ganska sjukt då jag är väldigt duktig på engelska men jag har för mig jag har stressat igenom den delen pga svenska delen innan, så tänkte börja med engelska denna gång.

Har fått 1.2 på Verbala som bäst och 1.8 på kvantitativa. Någon som har tips hur man snabbt pluggar upp svenskan? Det är väl bara att läsa utav helvete kommande veckan, samt gå igenom grekiska förled/efterled, latinska osv?

Värt att göra gamla prov?
Citera
2017-03-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5-
Hur realistiskt vore det att man skulle kunna höja sig (fick 1,2 på båda delar) till 1,5 om man började plugga nu?

Sätt dig och öva på gamla prov och försök förstå hur man löser uppgifter snabbare (kvantitativa), det finns böcker, sidor och youtube (jag har en kanal: https://www.youtube.com/dannejaha). Så ta den form som passar dig :-)

Håller med om att verbala blir svårare, ta de moment som du är bäst på först, så få du ta tidspressen på det du är sämre på och chansa i värsta fall.
Citera
2017-03-22, 17:05
Medlem
Hej, ett par frågor

Förstår inte riktigt hur man löser 3^3/2.. någon som kan förklara?

Har ni några bra specialknep för DTK? Avrundningen sitter där men det är ofta jag läser av fel från bilderna.. ofta får tar jag ut liite för lite eller liite för mycket vilket leder mig sen till fel svar.

Tips för läsförståelse? Försöket inte ljuda vad jag läser i huvudet men då snappar jag knappt upp något från texten istället. Är det bara o träna?
Citera
2017-03-22, 17:36
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Hej, ett par frågor

Har ni några bra specialknep för DTK? Avrundningen sitter där men det är ofta jag läser av fel från bilderna.. ofta får tar jag ut liite för lite eller liite för mycket vilket leder mig sen till fel svar.

Tips för läsförståelse? Försöket inte ljuda vad jag läser i huvudet men då snappar jag knappt upp något från texten istället. Är det bara o träna?

Är det (3^3)/2 eller 3^(3/2)?
Citera
2017-03-22, 17:36
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdkIdk
Läser först texten. Viktigt att man inte fastnar utan bara plöjer vidare. Sen är det bara att kolla frågorna och leta upp det i texten, eftersom jag läst den innan har jag oftast ett hum och kan hyfsat snabbt hitta svaret.

Vet dock många som går direkt på frågorna, skulle personligen säga att det kanske går snabbare men är mer riskabelt. Att läsa hela texterna kräver att man läst en del innan och har bra fart, annars blir det lätt brådis.

Tack. Och du med Ercie.
Citera
2017-03-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Är det (3^3)/2 eller 3^(3/2)?

3^(3/2)
Citera
2017-03-22, 17:47
Medlem
Citat:

3^(3/2) är samma sak som 3^(2/2)*3^(1/2). Eftersom 2/2 är 1 ger den första delen 3^1, dvs 3. Då blir det 3*3^(1/2). Om ett nummer upphöjds till (1/2) betyder det att det är roten ur nummret istället, dvs roten ur 3. Svaret är därför 3*sqrt(3), ~5,2.
Citera
2017-03-22, 17:48
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
3^(3/2)

3^(3/2)= 3^(2/2) * 3^(1/2) = 3 * rotenur3
Citera
2017-03-23, 09:07
Medlem
Citat:
Hej, ett par frågor

3^(3/2) = 3^(1,5) = sqrt(3)*3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in