Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 20:06
Medlem
rainbowias avatar
På förra damrankingen (distans) var fördelningen (topp-1000) Fin 119, Swe 100, där förövrigt Magdalena Pajala var på plats 1006.
Nu Fin 108, Swe 101. Tronskifte på gång (ja, Pajala är iaf inne nu)?
2017-03-22, 20:12
Medlem
Man använder FIS-ranking (FIS-poäng) som rakning i masstaten senast i WC avslutningen när man gjorde start positionerna efter topp 30.. men de verkar som att de var en väldigt gammal ranking åxå..blir bara ännu mer galet när man inte uppdaterat den heller till finalerna om de nu var så som jag uppfatta så har du med andra ord åkt bra WC VM i Feb och Mars så hade du ingen nytta av de till WC finalen ändå
2017-03-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Man använder FIS-ranking (FIS-poäng) som rakning i masstaten senast i WC avslutningen när man gjorde start positionerna efter topp 30.. men de verkar som att de var en väldigt gammal ranking åxå..blir bara ännu mer galet när man inte uppdaterat den heller till finalerna om de nu var så som jag uppfatta så har du med andra ord åkt bra WC VM i Feb och Mars så hade du ingen nytta av de till WC finalen ändå

Så var det. Förra rankingen gällde för perioden 16 februari-22 mars. En månad åt gången i snitt ungefär under säsong, men det är nog inom rimlighetens gräns ändå.

På alpinsidan kör man däremot konsekvent en uppdatering var tredje vecka.
2017-03-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Så var det. Förra rankingen gällde för perioden 16 februari-22 mars. En månad åt gången i snitt ungefär under säsong, men det är nog inom rimlighetens gräns ändå.

På alpinsidan kör man däremot konsekvent en uppdatering var tredje vecka.

Jag tycker nog att ska man använda den som en start ordning i en WC final så ska man nog se till att uppdatera nu var ju heller inte Otepää in räknat ... bättre bara gå på distancupen tycker jag
2017-03-22, 21:28
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att ska man använda den som en start ordning i en WC final så ska man nog se till att uppdatera nu var ju heller inte Otepää in räknat ... bättre bara gå på distancupen tycker jag

Jag har ett ännu bättre alternativ, kör en intervall. :>

Går du efter distanscupen kommer istället någon duktig sprinter som ligger högt upp i minitourens sammandrag förfördelas. T.ex. Falla, Ingemarsdotter, Falk. Som ju har hyggliga tourchanser trots sin distansranking, bevisligen.
2017-03-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag har ett ännu bättre alternativ, kör en intervall. :>

Går du efter distanscupen kommer istället någon duktig sprinter som ligger högt upp i minitourens sammandrag förfördelas. T.ex. Falla, Ingemarsdotter, Falk. Som ju har hyggliga tourchanser trots sin distansranking, bevisligen.

Jag menade efter topp 30... att man då går efter distans cupen eftersom de åxå är en WC avslutning..
2017-03-22, 21:45
Medlem
Citat:
Jag menade efter topp 30... att man då går efter distans cupen eftersom de åxå är en WC avslutning..

Ok, vet inte hur mycket skillnad det gör egentligen mellan en lite ouppdaterat distansranking och distanscup för startpositioner >30. Rankingen är hyggligt stabil ändå, men visst görs det hopp ibland(Haag som nämnts).

Men oavsett är vi nog eniga om att masstarter andra dagen på en minitour inte är någon höjdare. Minitourer i sig kväver egentligen en hel grupp åkare. För egen del tycker jag att avslutningen ska ha åtskilda lopp. Distanscupen borde inte (potentiellt) kunna bestämmas av startpositioner baserat på ett sprintlopp. Minitourer duger fint till att mjukstarta en säsong.
2017-03-22, 22:39
Medlem
Ja masstart andra dagen har jag skrivet om flera gånger inte är helt rättvist

Haag blev helt klart lidande men vet inte hur mkt kanske ett start led framåt hade hon kunnat komma om man uppdaterat rankingen eller gått på distancupen efter topp 30.. men alla positioner man kan få bättre där bak är otroligt viktiga att få..

Nu löste de ju sig ändå otroligt bra för Haag men ett galet system oavsett vem de drabbar
2017-03-23, 10:23
Medlem
Hur tror ni det går på 5 milen och 3 milen?
Individuell start!

Startlistor:
http://ta.skidor.com/EntryList.aspx?eventid=7629&competitionid=12945&or gid=80

Damer 30km Fristil:
1. Kalla
2. Ebba
3. Haag

Herrar 50km Fristil:
1. Hellner
2. Bruman (J.Olsson)
3. D. Rickardsson (Calle)

Inom (parentes) de som tagit placeringen om de bästa varit med
Senast redigerad av it98hahe 2017-03-23 kl. 10:51.
2017-03-23, 10:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe

Reservation för såna som inte är med, hittar inga startlistor!!

Eftersom loppet går först på lördag så finns det inga startlistor ännu. Däremot finns det ju anmälningslistor.
2017-03-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Eftersom loppet går först på lördag så finns det inga startlistor ännu. Däremot finns det ju anmälningslistor.

Hittade anmälningslistor nu så redigerade mitt inlägg efter det.
Hur tror ni det går?
2017-03-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Hur tror ni det går på 5 milen och 3 milen?

Hellner, Burman, Johansson.
Kalla, Haag, Andersson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in