Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 18:07
  #469
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Vet inte hur du avser att den är retorisk. Svaret är knappast klart.

Enligt Wikipedia funkar den på AMOS (vilket betyder att den även funkar på NEMO)
https://en.wikipedia.org/wiki/Strix_mortar_round
https://en.wikipedia.org/wiki/AMOS

Strix är emellertid redan gammal teknik och ser inte ut att marknadsföras mera.
Snarare kommer det tillsatser till konventionell GRK ammo som försöker efterlikna den kapacitet Strix har. Strix gick ur modet när det sovjetiska massanfallet avskrevs som hotbild av alla utom Finland.
Nu visade det sig att finnarna tänkte rätt och resten av västvärlden fel, men det hjälper inte gällande system som skrotats eller som avförts från produktkatalogen.
Citera
2017-03-21, 18:16
  #470
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur ser det ut med eldledningen av de här vagnarna?

Nu är jag visserligen ingen artillerist, och inte ens markare, men jag tänker att eldledningssystem och inmätning måste vara bandburet och splitterskyddat också, för att eldledningen inte ska bli den svaga länken i systemet, eller?

Varje mekbataljon har ju redan 4st Eldledningspansarbandvagn 90, så på den fronten ser det rätt ok ut.
__________________
Senast redigerad av Nehej 2017-03-21 kl. 18:18.
Citera
2017-03-21, 22:33
  #471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur ser det ut med eldledningen av de här vagnarna?

Nu är jag visserligen ingen artillerist, och inte ens markare, men jag tänker att eldledningssystem och inmätning måste vara bandburet och splitterskyddat också, för att eldledningen inte ska bli den svaga länken i systemet, eller?

Det kommer ju säkerligen bli en blandning av den traditionelle eldledaren som häckar i skogen eller som följer med skytteplutonerna. Det finns ju också bandburet eldledning också med hjälp av Eldledningsvagn 90, vet dock inte hur många det finns inom försvaret nu. Sen ska ju även plutonerna ute vid fronten kunna eldobservera men dessa klarar inte av alla finesser som en utbildad eldledare klarar av att göra.

Blir ju intressant att se hur pass snabb systemet blir från eldsignaleringen kommer in och hur snabbt man får iväg bulorna.
Citera
2017-03-22, 07:08
  #472
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare kommer det tillsatser till konventionell GRK ammo som försöker efterlikna den kapacitet Strix har. Strix gick ur modet när det sovjetiska massanfallet avskrevs som hotbild av alla utom Finland.
Nu visade det sig att finnarna tänkte rätt och resten av västvärlden fel, men det hjälper inte gällande system som skrotats eller som avförts från produktkatalogen.

Har du missat att Sverige fortfarande använder Strix? En hel del skarpskjutningar har genomförts senaste åren.
Citera
2017-03-22, 13:30
  #473
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Har du missat att Sverige fortfarande använder Strix? En hel del skarpskjutningar har genomförts senaste åren.

Tycker det borde finnas en ordentlig potential för uppgradering av Strix. Sensorer och signalbehandling t ex. Mycket har hänt på 20 år.
Citera
2017-03-22, 13:53
  #474
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tycker det borde finnas en ordentlig potential för uppgradering av Strix. Sensorer och signalbehandling t ex. Mycket har hänt på 20 år.
Elektroniken på Strix är ju 80-talselektronik.

Det är klart att produkten kunde uppdateras, men någon skall betala en sådan utveckling. Sedan måste det finnas en realisisk marknad för produkten. Då det finns både svens-fransk Bonus och tysk Smart 155 mm ammunition vilka båda dessutom har två stridsdelar per granat, och vars räckvidd är mångdubbel jämfört med Strix, är jag tveksam om någon lyckas övertyga tillverkaren att börja med uppgradering.
Citera
2017-03-22, 17:54
  #475
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Har du missat att Sverige fortfarande använder Strix? En hel del skarpskjutningar har genomförts senaste åren.
Nej då det har jag inte missat, men det är ingen granat som nyproduceras vad jag har förstått.
Hade inte nedläggningen av FM skett hade vi antagligen haft Strix 2 i förband vid det här laget , med en 3:a under utveckling.
Citera
2017-03-22, 17:57
  #476
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Elektroniken på Strix är ju 80-talselektronik.

Det är klart att produkten kunde uppdateras, men någon skall betala en sådan utveckling. Sedan måste det finnas en realisisk marknad för produkten. Då det finns både svens-fransk Bonus och tysk Smart 155 mm ammunition vilka båda dessutom har två stridsdelar per granat, och vars räckvidd är mångdubbel jämfört med Strix, är jag tveksam om någon lyckas övertyga tillverkaren att börja med uppgradering.
Dock inte lika lätta att trycka ned i ett GRK rör antar jag?
Finns rätt mycket olika överlappande kapaciteter i olika kostnadslägen, men likt förbannat envisas alla arméer att använda stora mängder vapensystem likt 120 mm GRK som varit med sedan farfars födelse.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-03-22 kl. 18:11.
Citera
2017-03-22, 18:06
  #477
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej då det har jag inte missat, men det är ingen granat som nyproduceras vad jag har förstått.
Hade inte nedläggningen av FM skett hade vi antagligen haft Strix 2 i förband vid det här laget , med en 3:a under utveckling.

Nä men det finns nog många i förråd ett tag framöver. Mest troligt kommer en ny version baserad på den första tas fram kommande åren eftersom det är ett måste.
Citera
2017-03-22, 20:03
  #478
Medlem
longbow4ys avatar
Från en artikel om GRK i Artilleri och luftvärn nr 2009:

Citat:
Till exempel krävs det åtta granatkastare för att uppnå 50 % förluster på en yta av 100 x 100 meter. Som jämförelse kan nämnas att det krävs nio haubits 77 B för att uppnå samma effekt mot oskyddad trupp i öppen terräng
...
Inom parentes kan nämnas att vid de sista skjutningarna som genomfördes med AMOS sköts 18 STRIX mot 18 mål. Totalt träffades 17 mål. Sannolikt uppnås inte detta resultat med en dragen granatkastare men försöken visar att STRIX fortfarande har god förmåga mot hårda mål

Sedan är denna artikel intressant i ämnet:

Citat:
European Defence Agency utreder framtida behov av precisionsstyrd ammunition
...
Här konstaterades tidigt att det i princip bara har genomförts fyra kompletta program i Europa. Av dessa är tre svenska eller svenska samarbeten nämligen STRIX, BONUS och EXCALIBUR. Sverige har alltså en enastående ”track record” inom området!

http://www.artlvklubben.se/2012/07/0...rd-ammunition/

Sammantaget visar detta att inom styrd artilleri ammunition och kanske speciellt styrd GRK ammunition ligger Sverige långt framme då detta är på förband sedan många år.
Att vi ligger långt framme och varit tidigt ute kan väl ändå inte användas mot tekniken och Sverige om nu fler börjar fundera på samma koncept?

Mer som ett kvitto om att det varit rätt tänk om tekniken. Sedan att budgeten varit för liten är en helt annan sak.
Citera
2017-03-22, 20:09
  #479
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från en artikel om GRK i Artilleri och luftvärn nr 2009:



Sedan är denna artikel intressant i ämnet:



http://www.artlvklubben.se/2012/07/0...rd-ammunition/

Sammantaget visar detta att inom styrd artilleri ammunition och kanske speciellt styrd GRK ammunition ligger Sverige långt framme då detta är på förband sedan många år.
Att vi ligger långt framme och varit tidigt ute kan väl ändå inte användas mot tekniken och Sverige om nu fler börjar fundera på samma koncept?

Mer som ett kvitto om att det varit rätt tänk om tekniken. Sedan att budgeten varit för liten är en helt annan sak.

Grk är ett rätt okej vapensystem, billigt och lätt att hantera. Stor eldkraft också.

Har man Strix så behöver man inte besvära det tunga artilleriet med begäran om att skjuta Bonus eller något annat. Kompanierna klarar det själva.

Vapensystem skall överlappa, annars blir det för enkelt för fienden.
Citera
2017-03-22, 20:33
  #480
Medlem
Civvares avatar
Kanske redan har nämnts i tråden men vet någon vart FM hade tänkt placera dessa 40 st vagnar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback