2017-03-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det blir väl samma som i USA. När "minoriteterna" tror att de har råd att köpa lika dyrt, och dessutom de inte kan nekas pga av den särställning de (PK-)kulturellt innehar, kraschar det. DÅ är det dags att flytta till Finland. Eller Island.
Det är är fria fantasier. Finns ingen lagstiftning i USA som hindrar en kreditgivare att neka lån om de ekonomiska förutsättningarna saknas.
2017-03-22, 19:14
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är är fria fantasier. Finns ingen lagstiftning i USA som hindrar en kreditgivare att neka lån om de ekonomiska förutsättningarna saknas.
Det har aldrig funnits någon sådan lagstiftning, så de som påstår att bolånebubblan i USA sprack på grund av att Clinton (han med cigarren och inte hans hustru) tvingat kreditinstituten att låna ut förmögenheter till socialfall stämmer inte. Bolånebubblan i USA sprack eftersom bolånebubblor alltid gör det, och för att ledningen för kreditinstituten var gravt inkompetenta och i många fall rent kriminella, och inte för att klåfingriga politiker lagt sig i.
2017-03-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Du får tänka på att bolånebubblan har massivt stöd av politikerna och Riksbanken. Ingen vill röra ROT/RUT eller ränteavdraget, trots att alla andra förmåner hotas och skatterna ska höjas.
Högre skattetryck skulle sänka BNP. Och det i sin tur lär sänka bostadspriserna. På det viset kan vi få det lika fint som i Nordkorea.

Citat:
Dessutom köper Ingves obligationer så att fingrarna blöder.
Blir så när man ordnat samhället så att Riksbanken med räntesänkning skall försöka få ned arbetslösheten samtidigt som facket ökar på den.

Citat:
Bolånebubblan är det enda som håller Sverige flytande, så nog fan håller politikerna den under armarna.
Det man möjligen kan säga är att stigande betalvilja för bostäder (på vissa ställen) gör att byggnads och andra fack enklare kan skruva upp lönerna.
2017-03-22, 19:27
Medlem
Citat:
Vi har inte kapitalism i västvärlden utan någon form av krypto-kommunism maskerad till nyliberalism. Bolånebubblorna, som för övrigt spruckit i alla världens länder utom i Sverige, är ett bombsäkert bevis för det.
Det är snarare så att du inte har någon koll.
Jag har förklarat att bostadspriserna faller när BNP/Capita faller. Betalförmågan minskar nämligen då. Och att bostadspriserna hämtar sig när BNP/Capita hämtar sig. Du kan se det t ex i USA.
Men i sunklandet Danmark har inte BNP/Capita återhämtat sig. Och bostadspriserna har inte det heller.

Citat:
Problemet är att Alpha et consortes inte fattar det, utan försvarar systemet med näbbar och klor.
Nej, jag förklarar hur verkligheten är beskaffad för er religiösa.

Men jag medger att jag har begränsad framgång. Men tröstar mig med att det är som att förklara för en muslim att denne går och släpar på förvirrade föreställningar. Och att det är dags att ge upp de.
2017-03-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/03/22/swedbank-bostadskopkraften-sjonk-under-4-kv-boindex.html
Citat:
Boindex är 100 när hushållen använder 30 procent av sin disponibelinkomst till boendekostnader. Historiska erfarenheter visar att när hushållens använder mer än 30 procent av sin disponibelinkomst till boendet uppstår problem på bostadsmarknaden.
30% det är där hyresgästerna är i snitt.

BR-innehavarna ligger på ca 19% i snitt, om jag inte missminner mig.
Och villaägarna på 15%

Ser ut som det finns plats för stora prisökningar på BR och än mer på villor.

Men hyreshusen får man ta det försiktigt med. Och det såg jag häromdagen att det är bara i centrala lägen man kan bygga hyreshus. Det är bara där man är villig att betala byggjobbarnas löner.
2017-03-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Har vi en planekonomi?
Nej det har vi inte. Man kan se det på att vi har tillväxt. Med planekonomi hamnar man i stagnation.
Vi saknar också den statliga styrning över vad som skall produceras för större delen av ekonomin, som man har vid planekonomi.

Men offentlig sektor är planekonomi. Alla som tycker den är väl fungerande och är effektiv lär ju önska sig mer statlig styrning.

Citat:
Jag önskar att vi hade mer av sådan.
Du har tittat på Nordkorea och skulle vilja flytta det.

Tja, var och en har sina preferenser men det verkar inte om så många i sitt dagliga agerande vill ha det så. De flesta använder så väl dator som mobiltelefon som TV och kamera.
Det gör man inte om man vill ha planekonomi. Ty med planekonomi finns ingen teknikutveckling. Där finns inga vinster som motiverar till utveckling.

Ingen som vill ha planekonomi kan använda dator eller mobiltelefon utan att vara hycklare.
Citat:
Som det är nu som flyger Sveriges finanser vid för våg. Magdalena Andersson är en nolla med noll koll.
Statsskulden minskade förra året.

Citat:
en - önskedröm - Gunnar Sträng.
Det var Sträng och Co som höjde skatterna så att vi fick 20 år utan reallöneökning.

Det vore lite enklare att du bara flyttade ut i något ödetorp och levde där med utedass och brunn på gården. Så kunde du låtsas att vi har planekonomi.
2017-03-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
På bostadsmarknaden halveras kronans köpkraft på bara 6 år med årliga prisuppgångar på 12%...
Attans har platt-tv då blivit dubbelt så dyra på 6 år.

Fö hur står är kapitalkostnaden för att bo i en ägd bostad.
Säg de senaste 6 åren. Dvs hur mycket är

kostnad = (Inköpspris - Försäljningspris) + kapitalkostnad + drift?

Har detta verkligen stigit de senaste 6 åren.
2017-03-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
En vanlig lägenhet i stockholm idag maxar ju utlåningstaket rätt bra på sina ca 2.7 mille. Vad kommer denna lägenhet kosta efter bostadskrashen(en tid efter)?
Det är väl mer en fråga om hur mycket de som jobbar med nyproduktion sänker sina löner.
Hur mycket kommer dom att sänka?
2017-03-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Majoriteten av alla lägenhetsköpare lånar till sina bostadsköp. Kontantkraven är 10% av köpeskillingen, eller är det 15%? För resonemanget spelar det mindre roll. Det viktiga är att bankernas vilja och förmåga att ge krediter är det som sätter taket för bostadspriserna.
15%.

Citat:
Det fanns faktiskt en tid på 90-talet när banker vägrade lån till bostäder - helt och hållet. Fundera på vad den verkligheten skulle göra med priserna.

Tänk också på att prisstatistiken endast tar upp de objekt som faktiskt säljs. Under 90-talskraschen var det många lägenheter som var osäljbara. Ägarna fick helt enkelt bita i det sura äpplet och bo kvar. Eller skänka bort bostaden. Eller till och med betala för att bli av med den.
När vägrade dom låna ut?
Var det några timmar då kanske?
Särskilt lång period var det inte. Jag har för mig att jag listade räntorna då, här i tråden. Var inget glapp eller ens anmärkningsvärd ränteändring.

Fastighetsprisindex visar ett prisfall på 15%. Värre än så var det inte.
Jag köpte för övrigt på toppen 1990 och sålde på botten 1994. (Och köpte nytt). Men trots denna urusla timing så sålde jag för högre pris 1994 än jag köpte för 1990. Värre prisfall än så var det inte.
Det var fö ett hus i utkanten av staden, så det går inte att vifta bort med att centrala lägen alltid står sig.
2017-03-22, 20:16
Medlem
Citat:
När du checkar in på best western i Borås för en natt, tycker du att du tar över en del av hotellets skuld, eller ingår du ett avtal med hotellet att du får bo där under en kortare tid mot betalning?

Jag darrar av förväntan på ditt briljanta svar.
Då betalar jag en andel av bolagets låneutgifter och amortering. Förstår du inte det?

Eftersom du inte klarade av att svara på det jag skrev, utan byter samtalsämne antar jag att detta är ditt sätt att skriva "Ja, Alpha du har rätt, och jag har fel".
2017-03-22, 21:02
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är snarare så att du inte har någon koll.
Jag har förklarat att bostadspriserna faller när BNP/Capita faller. Betalförmågan minskar nämligen då. Och att bostadspriserna hämtar sig när BNP/Capita hämtar sig. Du kan se det t ex i USA.
Men i sunklandet Danmark har inte BNP/Capita återhämtat sig. Och bostadspriserna har inte det heller

Jag tror att du får äta upp din egen spya:
Citat:
Priserna för ägarlägenheter i Köpenhamn är nu högre än de var 2006, då bostadsbubblan brast. [...] Sedan 2011 har priserna på lägenheter i Köpenhamn stigit med 60 procent. Skillnaden mot prisstigningen under den senaste bostadsbubblan är att ökningen den här gången gått långsammare, men å andra sidan pågått under längre tid.

Samtidigt varnar man för en ny bolånebubbla i Danmark. Är det inte ironiskt? När priserna återhämtat sig efter en bolånekrasch så börjar man varna för en ny bolånebubbla. När ska bolånetorskarna få tillfälle att vara glada och fira sina växande förmögenheter?
Citat:
Ekonomer från flera olika banker som Berlingske Business talat med ser en risk för att bubblan åter är på väg att spricka, inte minst om köparna betalar allt mer i övertygelse om att uppgången kommer att fortsätta

Övertygelse om att prisuppgången kommer att fortsätta, ja. Var har vi förut diskuterat det någonstans? Finns det inte en tråd här på Flashback som handlar om bolånetorskens fanatiska övertygelse om att prisuppgången är för evigt? Jag ska se om jag hittar den tråden...

Visst ja, länken ska ju klistras in också. Artikeln är för övrigt från förra veckan:
http://www.newsoresund.se/nationalbanken-varnar-for-bostadsbubbla-i-kopenhamn/
2017-03-22, 22:24
Medlem
Citat:
Jag tror att du får äta upp din egen spya:
Den info jag har visade att man inte återhämtat sig. Men antingen kan en drastisk ökning skett på senare tid. Vilket är tvärtemot vad som påstås. Eller så kan den bostadsformen påverkats av någon ändring i lagstiftning möjligen.

Citat:
Samtidigt varnar man för en ny bolånebubbla i Danmark. Är det inte ironiskt? När priserna återhämtat sig efter en bolånekrasch så börjar man varna för en ny bolånebubbla. När ska bolånetorskarna få tillfälle att vara glada och fira sina växande förmögenheter?
Jag tror mer det handlar om att bubbelpratarna inte klarar av att inte oja sig över bubblor. Livet blir som en påse utan bubblor. Dvs tom och innehållslöst.

Men här kanske dom har lite rätt. Om priserna stiger utan att BNP/Capital gör det så handlar det om en omallokering av utgifter. Den kan ju ändra sig tillbaka.

Citat:
Övertygelse om att prisuppgången kommer att fortsätta, ja. Var har vi förut diskuterat det någonstans? Finns det inte en tråd här på Flashback som handlar om bolånetorskens fanatiska övertygelse om att prisuppgången är för evigt? Jag ska se om jag hittar den tråden...
Bör inte gälla mig. Jag undviker att göra prognoser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in