2017-03-22, 14:55
Medlem
ecu971s avatar
En vanlig lägenhet i stockholm idag maxar ju utlåningstaket rätt bra på sina ca 2.7 mille. Vad kommer denna lägenhet kosta efter bostadskrashen(en tid efter)?
2017-03-22, 15:07
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
En vanlig lägenhet i stockholm idag maxar ju utlåningstaket rätt bra på sina ca 2.7 mille. Vad kommer denna lägenhet kosta efter bostadskrashen(en tid efter)?

Gissar på 2,7 mille

Upp 20-30% till, sedan en korrigering. Om man sedan kan kalla det krasch vet jag inte.
2017-03-22, 15:47
Medlem
ecu971s avatar
2.7m efter en krash, knappast, lär hamna på kanske 1-2 mille.
2017-03-22, 16:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Per definition skulle jag säga halva värdet för att det ska räknas om en rejäl krasch.

Det betyder dock inte att sannolikheten är särskilt hög för att det sker.
2017-03-22, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Per definition skulle jag säga halva värdet för att det ska räknas om en rejäl krasch.

Det betyder dock inte att sannolikheten är särskilt hög för att det sker.

Majoriteten av alla lägenhetsköpare lånar till sina bostadsköp. Kontantkraven är 10% av köpeskillingen, eller är det 15%? För resonemanget spelar det mindre roll. Det viktiga är att bankernas vilja och förmåga att ge krediter är det som sätter taket för bostadspriserna.

Det fanns faktiskt en tid på 90-talet när banker vägrade lån till bostäder - helt och hållet. Fundera på vad den verkligheten skulle göra med priserna.

Tänk också på att prisstatistiken endast tar upp de objekt som faktiskt säljs. Under 90-talskraschen var det många lägenheter som var osäljbara. Ägarna fick helt enkelt bita i det sura äpplet och bo kvar. Eller skänka bort bostaden. Eller till och med betala för att bli av med den.
2017-03-22, 16:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Majoriteten av alla lägenhetsköpare lånar till sina bostadsköp. Kontantkraven är 10% av köpeskillingen, eller är det 15%? För resonemanget spelar det mindre roll. Det viktiga är att bankernas vilja och förmåga att ge krediter är det som sätter taket för bostadspriserna.

Det fanns faktiskt en tid på 90-talet när banker vägrade lån till bostäder - helt och hållet. Fundera på vad den verkligheten skulle göra med priserna.

Tänk också på att prisstatistiken endast tar upp de objekt som faktiskt säljs. Under 90-talskraschen var det många lägenheter som var osäljbara. Ägarna fick helt enkelt bita i det sura äpplet och bo kvar. Eller skänka bort bostaden. Eller till och med betala för att bli av med den.
Varför skulle jag ens fundera på effekten av dina fantasi scenarion?

Börja med att härleda varför det skulle inträffa på ett logiskt och rationellt sätt. Jag har tex fortfarande inte sett någon förklara varför styrräntan skulle stiga. Ändå baserar folk sina fantasier på att en ökning är självklar.
2017-03-22, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Varför skulle jag ens fundera på effekten av dina fantasi scenarion?

Börja med att härleda varför det skulle inträffa på ett logiskt och rationellt sätt. Jag har tex fortfarande inte sett någon förklara varför styrräntan skulle stiga. Ändå baserar folk sina fantasier på att en ökning är självklar.

- En motfråga. Menar du att min beskrivning av 90-talskrisen var en fantasi?

Vad i mitt resonemang om banker och kreditgivning är fel?
2017-03-22, 18:33
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Som du också kom fram till, politiker är det de sista vill en bristande bostadsbubbla. Och du, ränteavdrag och rot har alltid funnits i en eller annat form tidigare, det är ett bra sätt stimulera ekonomin.
Du har på ett lysande sätt lyft fram själva essensen i dagens krypto-kommunistiska ekonomi, nämligen att den kräver stimulanser för att överhuvud taget kunna existera. Sveriges ekonomi, där bolånebubblan är en väsentlig bärande pelare, är ett ruttnande kadaver som ständigt måste hållas inkopplat till hjärt- och lungmaskinen som minusräntan, ränteavdragen, ROT och RUT tillsammans utgör. Ta bort dessa stimulanser och korthuset rasar ihop innan du hinner blinka.

Vi kommer nu, i massinvandringens och de därtill hörande kostnadernas spår, få se den paradoxala situationen där man höjer skatterna och skär ner på välfärd och samhällsservice, samtidigt som bolånetorskarna får behålla sina unika privilegier, bara för att kunna hålla det ruttnande kadavret bostadsbubblan vid konstgjord andning.

Massinvandring, bolånebubbla och kulturmarxism är inga bra fundament att bygga ett samhälle på. Alpha applåderar dock hysteriskt denna utveckling medan landet sjunker. EU-byråkraterna och alla tunga finansiella institutioner tar sig för pannan.
2017-03-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Så kan man väl inte se på saken? En hyresgäst kan aldrig bli återbetalningsskyldig i fastighetsbolagets ställe.
Hyresgästen betalar Fastighetsbolagets räntor och amorteringar. Hur ska vi se på den saken menar du?

Citat:
"Lånar indirekt" - den var fin. Märkliga lån då som man kan slippa betala av på bara genom att säga upp sitt kontrakt. Du pratar bara trams.
Det var precis så det var när jag köpte min första villa. Jag tog över säljarens på lån bostaden. (Precis som den nya hyresgästen tar över betalning av ränta och amortering på Fastighetsbolagets lån). Och när jag sålde den villan tog köparen över mina lån. (Gick till så då).
Att du kallar detta trams är mer en indikation på bristande tankeförmåga eller bristande verklighetskontakt.
2017-03-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Någon som funderat på vad Anders Borg använde för sin "gissning"?
Var det en gissning?
Är det dippen vart 8-10 år han använde för sin analys? Nej, tror inte det va.

Vad använde Borg för inputs i sin analys?

Vad jag tror? Svensken är fullbelånad 2018 helt enkelt.
Detta handlar om en (tonårig?) ETC-murvel som lyckades prata sig in på en presentation som Dagens Industri ordnat där Borg talade om finanspolitiken.

Sagda murvel var helt betagen av att de som var där var allvarliga och seriös och inte betedde sig som en åk 9 skolklass. Sedan lyckades hon snappa upp en fras av Borg "2018 smäller det".

Ingen av all media som var på plats har kommenterat detta. Utom ETC-tjejen. Men frasen har krampaktigt kramats av virrpannorna på Flashback. Ingen av dom vet vad Borg talade om. Om det var ett seriös scenario, eller om han skämtade om någon vänsterpolitik i något land. Det senare är väl mer troligt eftersom ingen annan i media har haft någon kommentar om det.

Men det senare är ju rationalitet och sådan bryr sig inte virrpannorna om. Det förstår sig bara på fraser. Och detta är en fras dom omhuldar.
2017-03-22, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hyresgästen betalar Fastighetsbolagets räntor och amorteringar. Hur ska vi se på den saken menar du?

Det var precis så det var när jag köpte min första villa. Jag tog över säljarens på lån bostaden. (Precis som den nya hyresgästen tar över betalning av ränta och amortering på Fastighetsbolagets lån). Och när jag sålde den villan tog köparen över mina lån. (Gick till så då).
Att du kallar detta trams är mer en indikation på bristande tankeförmåga eller bristande verklighetskontakt.

När du checkar in på best western i Borås för en natt, tycker du att du tar över en del av hotellets skuld, eller ingår du ett avtal med hotellet att du får bo där under en kortare tid mot betalning?

Jag darrar av förväntan på ditt briljanta svar.
2017-03-22, 19:02
Medlem
Citat:
Det finns ett famöst inlägg på Cornucopia från 2011 där bloggaren Wilderäng spår bostadskrasch omgående. ALLA indikatorer signalerade det.

Det märkliga var att han hade rätt. Enda skillnaden mot nu är sex års ytterligare uppgång.
Hur mycket rasade det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in