2017-03-21, 23:15
Medlem
ArzeniXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Vi säger att man jobbar på ica och ser någon snatta. Men man rycker på axlarna och fortsätter jobba utan att göra något. Kan man själv bli medskyldig till snatteriet på detta sätt?

Det skulle skulle vara brottsligt om du visste att snattaren skulle komma och därefter lät personen lämna med stöldgodset. Dock otroligt svårt att bevisa. Det som du nämner är ännu svårare att bevisa. Om vi utgår från att butiken använder sig av kameror för att bevaka butiken vilket de flesta gör, behöver du mer eller mindre hjälpa till att gömma varorna i snattarens jacka för att kunna bli åtalad.

Att plocka snattare var förövrigt ett mycket roligt inslag i det annars tråkiga livet som butiksbiträde. Det var alltid spännande att ertappa individer som tror sig kunna överlista personalen.
Citera
2017-03-22, 07:02
Medlem
RolfPeterAnderssons avatar
Om du jobbar på t.ex ICA så tycker jag att du gör helt rätt. Det är helt enkelt inte ditt problem och är inte värt risken.
Är det ens egna affär då blir det en helt annan sak skulle jag tro.
Citera
2017-03-22, 07:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Som vanligt i Juridik diskuterar vi juridik, vilket alltid förvirrar somliga. Jag vet, smått obegripligt egentligen, men läskunnighet är inte alla förunnat. Allmänna diskussioner om faktiskt handlande bland butiksägare och deras anställda är inte juridik.

/Mod
Citera
2017-03-22, 07:35
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är inte snatteri eller stöld innan man passerar kassan.

Du skrev visserligen snatteri och stöld, men vill ändå förtydliga.

Ifall personalen kan visa på att du gått långa mils väga i förberedelser, t.ex. krokar under en kjol/byxor, aluminiumfolie i väskan, "lönnhål" i ryggsäcken osv kan du dömas för försök till stöld ifall du lassat på dig massa saker av värde över 1000 kronor.

Värdet behöver inte ens överstiga 1000 kronor tror jag...
Citera
2017-03-22, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken

Så var det med det.

Finns för övrigt mängder med trådar på Flashback kring det här och även juridiska sajter, tex här.
Det jag menar är att du inte får använda dig av pl19, skyddsvisitation i syfte för att leta efter andra föremål än vad son kan anses vara fara för dig, den gripne eller allmänheten.
Citera
2017-03-22, 08:16
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testing90
Det jag menar är att du inte får använda dig av pl19, skyddsvisitation i syfte för att leta efter andra föremål än vad son kan anses vara fara för dig, den gripne eller allmänheten.
Haha, det var den sämstapudel jag sett! En riktig karl hade erkänt sig överbevisad.
Citera
2017-03-22, 08:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är inte snatteri eller stöld innan man passerar kassan.

Borde det inte bli försök till snatteri om man t.ex. stoppar ner en vara i sin väska?
Citera
2017-03-22, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Haha, det var den sämstapudel jag sett! En riktig karl hade erkänt sig överbevisad.
Ja eller så insåg du inte själv att du hade fel med det du svarat till _killah

Om du skall utföra ett envarsgrip så skall du vara 100% säker på att personen tagit en vara. Varför skall du då leta igenom personens fickor och väskor.
Senast redigerad av testing90 2017-03-22 kl. 09:09.
Citera
2017-03-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Borde det inte bli försök till snatteri om man t.ex. stoppar ner en vara i sin väska?
Tänk dig att du har bråttom in på affären och du glömmer korgen. Du plockar famnen full av 1.5l läsk. Du kommer på att du skulle ha haft en påse potatis men du får inte plats med den i famnen pga läsken, så du stoppar potatisen i väskan och går mot kassan.

Kan inte vara brottsligt.
Citera
2017-03-22, 09:05
Medlem
Citat:

Så alla som självscannar och packar sina varor direkt i shoppingväskor försöker snatta? Man borde väl få lägga grejerna i viljet emballage som helst under sin runda innan man betalar så länge man har avsikt att köpa varorna, annars bör ju hantering som förstör varan vara olämplig. T.ex köttfärs som bärs innanför jackan och blir varm.
Citera
2017-03-22, 09:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Försök till snatteri är inte straffbelagt.
Citera
2017-03-22, 09:47
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testing90
Ja eller så insåg du inte själv att du hade fel med det du svarat till _killah

Om du skall utföra ett envarsgrip så skall du vara 100% säker på att personen tagit en vara. Varför skall du då leta igenom personens fickor och väskor.
Om du går in i en diskussion och har fel så får du finna dig i att bli tillrättavisad.

Skyddsvisitationen syftar till att säkra att den gripne inte har några farliga föremål på sig. Skyddsvisitation syftar inte till att återfinna stulna föremål.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-22 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in