2017-03-21, 13:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, detta har diskuterats ett oändligt antal gånger i tråden.
USA planerade redan 2006 (eller om det rentav var tidigare) att störta Assad. Det ingår i deras övergripande plan att modellera om i MÖ. Man störtade Saddam i Irak och Kaddafi i Libyen av samma orsak. Utan denna plan hade det förblivit fred i Syrien (och Irak och Libyen), det är viktigt att komma ihåg det.
USA, deras allierade och deras terrorister bär det fulla ansvaret för kriget och kaoset i Syrien.
2006 planerades att finansiera en tv-kanal med regimkritiskt budskap. Det är inte samma sak som att starta ett uppror. Pajas. Även om det vore sant, närmade sig USA Syrien 2009 och var nära att öppna en amerikansk ambassad, tills Assad raserade allt med sin brutala slakt.

Om Assad är mån om att behålla "terroristerna" i fängelset, varför släppte islamister, som numera är ledare inom Ahrar al-Sham osv?
Citera
2017-03-21, 14:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
2006 planerades att finansiera en tv-kanal med regimkritiskt budskap. Det är inte samma sak som att starta ett uppror. Pajas. Även om det vore sant, närmade sig USA Syrien 2009 och var nära att öppna en amerikansk ambassad, tills Assad raserade allt med sin brutala slakt.

Om Assad är mån om att behålla "terroristerna" i fängelset, varför släppte islamister, som numera är ledare inom Ahrar al-Sham osv?
Förnekar du att USA planerade att störta Assad långt innan demonstrationerna 2011?
Citera
2017-03-21, 14:38
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Rebellerna kom till efter att man skjutit mot demonstranter. Du verkar ha problem med tidslinjen.

Det verkar som om det är du som har problem med tidslinjen. "Rebellerna" är inget annat än en proxyarmé och detta har bevisats gång på gång de senaste åren.

General Wesley Clark: Wars Were Planned - Seven Countries In Five Years - 2007
https://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw
Citera
2017-03-21, 15:02
Medlem
ErikPontis avatar
Israel kräver att Ryssland begränsar irans inflytande i Syrien. Var väl iofs inte helt oväntat..

Källa:
https://twitter.com/ReutersWorld/status/844175816137326594

Citat:
"When it comes to Iran, the United States, Russia and other powers need to understand that (growing Iranian influence in Syria) is going to be a constant source of friction," said Tzuriel, adding that it could reduce Moscow's own influence in the region and set back the gains it has made in Syria.

"Russia has a vested interest in keeping that threat contained."
Senast redigerad av ErikPonti 2017-03-21 kl. 15:05.
Citera
2017-03-21, 15:05
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Förnekar du att USA planerade att störta Assad långt innan demonstrationerna 2011?
Jag har inte sett några belägg, vare sig av dig eller av någon annan, om att "USA planerade att störta Assad". Notera att störta en regim är inte samma sak som underminera eller destabilisera den. Du brukar dra alltför långtnående slutsatser baserade på förvränga tolkningar av uttalande, dokument och annat relevant.

Eftersom jag svarade på din fråga vill jag att du gör detsamma. Det är endast så kommunikation fungerar. Förnekar du att USA förbättrade sina relationer med Assad och tänkte återöppna sin ambassad i Syrien strax före revolutionen?
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-03-21 kl. 15:09.
Citera
2017-03-21, 15:08
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det verkar som om det är du som har problem med tidslinjen. "Rebellerna" är inget annat än en proxyarmé och detta har bevisats gång på gång de senaste åren.

General Wesley Clark: Wars Were Planned - Seven Countries In Five Years - 2007
https://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw
Nej. Till skillnad från dig kan jag skilja på vanliga demonstranter och, det som följde efter av att regimen attackerade demonstranterna, rebeller.

Betecknar du på allvar dessa som rebeller?
https://www.youtube.com/watch?v=BhfQeXtyGrI

Fjant. Någon gräns måste väl det finns vad gäller dumhet.
Citera
2017-03-21, 16:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag har inte sett några belägg, vare sig av dig eller av någon annan, om att "USA planerade att störta Assad". Notera att störta en regim är inte samma sak som underminera eller destabilisera den. Du brukar dra alltför långtnående slutsatser baserade på förvränga tolkningar av uttalande, dokument och annat relevant.
Gör inte detta till en semantisk fråga, är du snäll.
Att underminera och destabilisera ett annat lands regering är verkligen inte heller ok. De ville bli av med Assad och det vet du, eller hur? Självklart provar man då olika sätt, ett av dem blev att beväpna kriminella och rekrytera folk från olika håll. Därmed uppstod de s k rebellerna; dvs terrororganisationer som IS och Nusra m fl.

Pentagon-dokumenten visar tydligt vad USA höll på med. Och det var detta som gjorde att Syrien snabbt översvämmades av väpnade grupper.
Här har du belägg:
(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

Citat:
Eftersom jag svarade på din fråga vill jag att du gör detsamma. Det är endast så kommunikation fungerar. Förnekar du att USA förbättrade sina relationer med Assad och tänkte återöppna sin ambassad i Syrien strax före revolutionen?
Nej, det har jag inte hört talas om. Däremot vet jag att USA försökte muta en massa folk inom administrationen för att de skulle vända sig mot Assad och det lyckades väldigt dåligt. Det visade sig att folk var mer lojala mot Assad än man hade förutsett.
Senast redigerad av humanlife 2017-03-21 kl. 16:18.
Citera
2017-03-21, 16:59
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Gör inte detta till en semantisk fråga, är du snäll.
Att underminera och destabilisera ett annat lands regering är verkligen inte heller ok. De ville bli av med Assad och det vet du, eller hur? Självklart provar man då olika sätt, ett av dem blev att beväpna kriminella och rekrytera folk från olika håll. Därmed uppstod de s k rebellerna; dvs terrororganisationer som IS och Nusra m fl.

Pentagon-dokumenten visar tydligt vad USA höll på med. Och det var detta som gjorde att Syrien snabbt översvämmades av väpnade grupper.
Här har du belägg:
(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

Nej, det har jag inte hört talas om. Däremot vet jag att USA försökte muta en massa folk inom administrationen för att de skulle vända sig mot Assad och det lyckades väldigt dåligt. Det visade sig att folk var mer lojala mot Assad än man hade förutsett.
Det är inte en semantisk fråga. Underminera eller destabilisera kan man göra för att "tvinga" ett land till att kompromissa eller följa en annan politik. Regimbyte är en helt annan åtgärd med ett annat syfte.

Din hänvisning till Pentangonrapporten är irrelevant eftersom det är något som skedde UNDER kriget i Syrien, inte innan. Ditt påstående var att USA försökt föra regimbyte innan kriget. Titta här:
Citat:
Jag uppskattar för övrigt att du faktiskt erkänner att det var demonstrationer 2011.

VAd gäller USA:s normalisering med Syrien innan upproret kan jag upplysa dig eftersom det är allmänt känt att så skedde:
Citat:
The Obama administration initiated a policy of rapprochement with Syria. However, with Damascus' violent response to the Syrian civil war, relations have cooled dramatically and senior American officials, including President Obama himself, have repeatedly called for Syrian President Bashar al-Assad to resign.

Lifting of travel restrictions[edit]
In February 2010 the US travel advisory for American citizens traveling to Syria was lifted.[15] The advisory had been in place since the 2006 embassy bombing attempt. The US Embassy in Syria reported that, "After carefully assessing the current situation in Syria, we determined that circumstances didn't merit extending the travel warning.” This move was seen by many as one of the first steps towards better bilateral relations.

Re-engagement[edit]
On February 17, 2010, U.S. President Barack Obama appointed American diplomat Robert Stephen Ford to serve as the new U.S. Ambassador to Syria, the first since 2005 in the aftermath of the Hariri assassination.[16]

Shortly after Ford's appointment, Under Secretary of State for Political Affairs William Burns arrived in Damascus and hosted talks with President Bashar al-Assad in an attempt to revive relations. The talks were described as "candid" and that common ground was met on those issues pertaining to Iraq and Lebanon.[17]

In July 2010, Senator Arlen Specter met with al-Assad in attempts to further continue the new dialogue. In meetings revolved around discussing “specific steps to promote regional stability, revive Syria-Israel peace talks, and strengthen U.S.-Syrian bilateral relations.” [18]

https://en.wikipedia.org/wiki/Syria%E2%80%93United_States_relations#2001.E2.80.9 32008
Eftersom du inte verkar känna till detta allmänt kända förhållande bör man fråga sig om du vet vad du pratar om överhuvudtaget.
Citera
2017-03-21, 17:37
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Det är det jag menar med de allierade till rebellera...Vad du väljer att kalla dom är en annan femma.

Ditt scenario är inte jämförbar. IS kom till mycket senare, flera år dessutom, efter att Assadregimen sköt mot demonstranter. Gör om, gör rätt. Få det inte att framstå som om IS är början till inbördeskriget i Syrien.

Ingen sponsrar IS för tillfället. Du verkar tro att IS är den enda gruppen i Syrien.
Visst kom Daesh till mycket senare, men om vi tar ditt exempel så spelar det ändå ingen roll. Folk säger att FSA bildades när halva Assads arme deserterade. Okej vi säger att så är fallet, de lär ju ha skjutit upp all ammunition på en gång.
Men nej FSA hade hur mycket vapen och ammo som helst, en massa amerikanska tows och så vidare, det tog aldrig slut. Detta är ett stort tecken på att det redan då fanns utländska sponsorer. Så hur vi än vrider och vänder på det så är kriget i Syrien en attack på en suverän nation och Syrien har sin fulla rätt att be sina allierade om stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Så bekvämt för dig att du väljer att glömma att från början var det vanliga Syrier som tröttnat på diktatorn Assad som gjorde uppror precis som i Tunisien och Egypten.

Den militanta islamismen i form av IS, Al Nusra kom först senare.

Bara att acceptera att folket vill ha vare sig Assad eller islamisterna. Måste de välja mellan dessa två pest eller kolera-alternativ vill de nog ha Assad, trots allt.

Det är för att Assad har lyckats med att få till detta val i realiteten som han kommer vinna kriget.

Syriska folket är förlorare oavsett vinnare sedan oppositionen radikaliserades. Sorgligt.

Assad är ingen ängel, och jag tog Daesh som ett exempel bara. Men min poäng är att kriget i Syrien inte är ett inbördeskrig. Till en början tror jag att det var fredliga demonstrationer, men de kapades av muslimska brödraskapet på en gång.
Citera
2017-03-21, 17:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Visst kom Daesh till mycket senare, men om vi tar ditt exempel så spelar det ändå ingen roll. Folk säger att FSA bildades när halva Assads arme deserterade. Okej vi säger att så är fallet, de lär ju ha skjutit upp all ammunition på en gång.
Men nej FSA hade hur mycket vapen och ammo som helst, en massa amerikanska tows och så vidare, det tog aldrig slut. Detta är ett stort tecken på att det redan då fanns utländska sponsorer. Så hur vi än vrider och vänder på det så är kriget i Syrien en attack på en suverän nation och Syrien har sin fulla rätt att be sina allierade om stöd.
Ja, efter att FSA började ta form som en paramilitär, började vapenleveranser till dessa och det är inget som på något sätt stödjer ditt resonemang. När FSA började ta form hade Assadregimen redan "avlossat första skottet". Vad som händer därefter är en reaktion mot Assadregimens brutalitet. Det vore som att anklaga en den som försvarar sig för våldsanvändning. Klart som fan att en regim som använder våld mot demonstranter kommer att trigga grupper att formera sig emot regimen militärt.
Citera
2017-03-21, 17:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Nej. Till skillnad från dig kan jag skilja på vanliga demonstranter och, det som följde efter av att regimen attackerade demonstranterna, rebeller.

Jag frågar som humanlife, förnekar du att det fanns en plan innan 2011 att avsätta al-Assad?

Citat:
Betecknar du på allvar dessa som rebeller?
https://www.youtube.com/watch?v=BhfQeXtyGrI

Fjant. Någon gräns måste väl det finns vad gäller dumhet.

Nyttiga idioter. Samma sak som i Benghazi, Libyen 2011.
Citera
2017-03-21, 17:47
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ja, efter att FSA började ta form som en paramilitär, började vapenleveranser till dessa och det är inget som på något sätt stödjer ditt resonemang. När FSA började ta form hade Assadregimen redan "avlossat första skottet". Vad som händer därefter är en reaktion mot Assadregimens brutalitet. Det vore som att anklaga en den som försvarar sig för våldsanvändning. Klart som fan att en regim som använder våld mot demonstranter kommer att trigga grupper att formera sig emot regimen militärt.

Det finns uppgifter som säger att demonstranterna sköt först.
Men det resonemanget håller fortfarande inte, det är som att några as i Rinkeby börjar skjuta mot polisen, som sen tillkallar militär och när militären anländer har USA pumpat in vapen och pengar till ligisterna i Rinkeby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in