Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Det är det jag menar med de allierade till rebellera...Vad du väljer att kalla dom är en annan femma.
Ditt scenario är inte jämförbar. IS kom till mycket senare, flera år dessutom, efter att Assadregimen sköt mot demonstranter. Gör om, gör rätt. Få det inte att framstå som om IS är början till inbördeskriget i Syrien.
Ingen sponsrar IS för tillfället. Du verkar tro att IS är den enda gruppen i Syrien.

Visst kom Daesh till mycket senare, men om vi tar ditt exempel så spelar det ändå ingen roll. Folk säger att FSA bildades när halva Assads arme deserterade. Okej vi säger att så är fallet, de lär ju ha skjutit upp all ammunition på en gång.
Men nej FSA hade hur mycket vapen och ammo som helst, en massa amerikanska tows och så vidare, det tog aldrig slut. Detta är ett stort tecken på att det redan då fanns utländska sponsorer. Så hur vi än vrider och vänder på det så är kriget i Syrien en attack på en suverän nation och Syrien har sin fulla rätt att be sina allierade om stöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
Så bekvämt för dig att du väljer att glömma att från början var det vanliga Syrier som tröttnat på diktatorn Assad som gjorde uppror precis som i Tunisien och Egypten.
Den militanta islamismen i form av IS, Al Nusra kom först senare.
Bara att acceptera att folket vill ha vare sig Assad eller islamisterna. Måste de välja mellan dessa två pest eller kolera-alternativ vill de nog ha Assad, trots allt.
Det är för att Assad har lyckats med att få till detta val i realiteten som han kommer vinna kriget.
Syriska folket är förlorare oavsett vinnare sedan oppositionen radikaliserades. Sorgligt.
Assad är ingen ängel, och jag tog Daesh som ett exempel bara. Men min poäng är att kriget i Syrien inte är ett inbördeskrig. Till en början tror jag att det var fredliga demonstrationer, men de kapades av muslimska brödraskapet på en gång.