2017-03-21, 00:47
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag vill få bekräftelse om det egentligen är positivt att jobba mycket. Så länge man känner att man orkar givetvis. Jag syftar framförallt om detvär något positivt för sin egna merit/CV.

Jag har massa olika extrajobb och så jobbar jag även på deltid under vardagar. Jag kommer mest troligt också hitta kvällsjobb, som jag kommer jobba några dagar i veckan. Mest troligt inte alla dagar i veckan.

Jag gillar att betala skatt, och jag tänker oftast vad skatteverket tänker om mig. Jag jobbar, och betalar skatt. Det blir en hel del skattebetalning, för att jag trots allt har många extrajobb, som jag går till, och givetvis jobbar man på vardagarna.

Vad tror ni skatteverket tänker, när de ser listan på mig. Att jag betalat skatt, varit duktig och jobbat en hel del? Både på helger, och på vardagar, under dagarna och vissa kvällar.

Jag undrar även, om jag tjänar egentligen på något av detta. Då syftar jag inte på pengarmässigt, utan på merit-mässigt.

Kan man även begära ut en lista vilka jobb man har jobbat och tjänat lön på?

Staten ser ner på dig som jobbar extra, är nån så dum så dom säljer mer än nödvändigt av sitt liv så straffar staten dig med högre skatt.

Hade dom tyckt att du var duktig så hade dom uppmuntrat fler att jobba mer med en skattesänkning, men istället så höjer dom skatterna för dig.
Citera
2017-03-21, 01:48
Medlem
Rolig tråd, men en rolig tanke vore om man kunde ladda ner ett diplom från Skatteverket där staten tackar för årets skatteinsats.
Mer än 0 kr men < 50,000 kr i skatt, räcker till ett ograderat diplom
50,000 kr i skatt räcker till ett Bronsdiplom
100,000 kr i skatt räcker till ett Silverdiplom
250,000 kr i skatt räcker till ett Gulddiplom
1,000,000 kr i skatt räcker till ett Platinadiplom

Sedan också något slags specialdiplom när man uppnår vissa summor ackumulerat som skattebetalare.

PS Avser här avdragen skatt som finns på inkomstdeklarationen. Moms, punktskatter, arbetsgivaravgifter ligger utanför.
Citera
2017-03-21, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Den listan har du på dina kontrolluppgifter och i din deklaration.
Hur kollar man på sina kontrolluppgifter och deklaration?
Citera
2017-03-21, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ja, det visar på att du inte är lat, alla arbeten ses som merit, ja så länge de inte blir snabbt avslutade av arbetsgivaren förstås, då är det mer ett tecken på att man inte sköter sig.

Du bör begära ett arbetsgivarintyg på de arbeten du haft så du har papper på att du faktiskt arbetat där. Alt anställningsavtal, eller att du kontaktar de ställen du arbetat på och ber de skriva något intyg till dig om att du arbetat där, arbetsuppgifter etc. Utan dokumentation så är det ingen merit!

I deklarationen står vilka som betalat lön och dragit skatt, jag skulle dock inte använda mig av dessa uppgifter som ett bevis att du arbetat där då det verkar konstigt att du inte har betyg och man ser inte varför de avslutades och därmed sämre merit.

Så kontakta de du arbetat hos och begär att få ett intyg på att du arbetat där, det dokumentet fungerar som merit för resten av livet!
Tack för ditt svar!

Det kommer bli väldigt kul att se på listan slutet av Januari nästa år. Läste en sådan inlägg i denna tråd. Att man kommer få en lista slutet sv Januari varje år, av sin arbetsgivare.

Jag försöker även finna extrajobb på kvällstider, så det gäller nog inklusiv de också. Så listan blir nog läng, och detvkommer bli kul att få läsa den.

Mänga har skrattat åt mig i denna tråd, men det får de göra. Jag är dessutom anonym, så det gör absolut ingenting.

Jag kan återigen säga att jag tycker om att arbeta, och gillar att betala skatt.
Citera
2017-03-21, 07:58
Medlem
Sikkans avatar
HAHA! sjukaste fundering jag läst på länge. Varför i helvete skulle skatteverket sitta å fundera på dig? LOLZ. Som många andra redan sagt, dom skiter nog i dig, ända tills den dagen du missar att betala in skatt!
Citera
2017-03-21, 11:26
Medlem
Citat:
Hur kollar man på sina kontrolluppgifter och deklaration?

via skatteverkets hemsida där du loggar in med bank id, annars får du vänta tills du får pappersdeklarationen
Citera
2017-03-21, 12:44
Medlem
Sane?s avatar
Fast man ser ju bara intjänade kronor, inte hur mycket man jobbat, så OT kommer nog bli besviken.
Citera
2017-03-21, 18:14
Medlem
cacas avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Det kommer bli väldigt kul att se på listan slutet av Januari nästa år. Läste en sådan inlägg i denna tråd. Att man kommer få en lista slutet sv Januari varje år, av sin arbetsgivare.

Jag försöker även finna extrajobb på kvällstider, så det gäller nog inklusiv de också. Så listan blir nog läng, och detvkommer bli kul att få läsa den.

Mänga har skrattat åt mig i denna tråd, men det får de göra. Jag är dessutom anonym, så det gör absolut ingenting.

Jag kan återigen säga att jag tycker om att arbeta, och gillar att betala skatt.
Samma här, men nuförtiden så har man lugnat ner sig och behöver inte fler arbeten då jag tjänar bra på det jag har.
En gång i tiden så var det inte så och rekordet var när man hade fyra olika lönespecar i brevlådan den 25. Arbetade heltid, hade en deltidstjänst och två olika andra arbeten par dagar/månad, det hela gick runt då jag även arbetade helger på heltidsarbetet och var ledig massa i veckor, men visst fan krockade det ibland och man gick direkt från det ena arbetet till nästa, rekordet var under 8 veckor så arbetade jag alla dagar och gick från det ena till nästa.
Vart bra löner och inga utgifter under dessa veckor minns jag och givetvis skatt, men jag anser också att det är något man bara betalar och inget jag ens reflekterar över.
Citera
2017-03-21, 20:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Det är gott att se att du fortsätter att leverera trådstarter av yppersta klass, har aldrig fått mig så många goda garv på FB som från dina galet roliga trådstarter

Vad gäller uppgifter från skattmasen och olika arbetsgivare, så kan du från masen givetvis när som helst begära ut de uppgifter som finns om dig själv. För info om hur mycket du tjänat behöver du alltså givetvis inte vänta på kontrollbesked. Likaså kan du när som helst efterfråga arbetsgivarintyg från arbetsgivare, men har då svårt peka på lagstöd som ger nån egentlig kraft. Men det finns givetvis ingen anledning för dom att neka dig, så frågar du så får du med största sannolikhet ut intyg.
Citera
2017-03-25, 12:13
Medlem
Citat:
via skatteverkets hemsida där du loggar in med bank id, annars får du vänta tills du får pappersdeklarationen
Jag har fått deklationen. Men det står bara siffror, inte vart jag jobbat och så.
Citera
2017-03-25, 16:20
Medlem
Citat:
Jag har fått deklationen. Men det står bara siffror, inte vart jag jobbat och så.

Det står vem som betalat ut och hur stort belopp, när du får pappersversionen ser du, eller alternativt logga in på skatteverkets hemsida.
Citera
2017-03-25, 20:12
Medlem
Citat:
Det står vem som betalat ut och hur stort belopp, när du får pappersversionen ser du, eller alternativt logga in på skatteverkets hemsida.
Det gör jag inte heller. Jag ser bara siffror, inte vem som betalat ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in