2017-03-20, 09:39
Medlem
Är Zaida muslim? Tänkte på hennes ordval på sin fb på en av hennes tavlor:
Citat:
Love it. Want to see all of them <3
Älskar det. Vill se dem alla <3
Automatisk översättning
1 · den 12 juli 2015 kl. 16:12
Zaida Catalán
Zaida Catalán Aw, my dear. <3 Inshallah I get the courage to put them here.
Åh, min kära. <3 insha ' allah jag få mod att sätta dem här.
Automatisk översättning
2 · den 12 juli 2015 kl. 16:37
Citera
2017-03-20, 10:03
Medlem
Du får det att låta som hon vart i Kongo oavbrutet i 6 år. Har jag vart i USA sedan 1992 bara för jag var där då och några gånger till?

Vi får väl se vad som händer. Hittas hon slaktad så slipper vi ju spekulera om det var någon form av uppmärksamhet dom är ute efter. Både FN och svenska politiker saknar all trovärdig så allt är möjligt.

Sedan att man är utsänd av FN säkerhetsråd och reser runt på moppe är ju bara för mycket. Möjlighet att någon ville bli av med henne finns ju också. Var hon inte i Israel och besökte Palestina relativt nyligen? Det öppnar ju för spekulationer i båda riktningar, eller var det före 2010 eftersom hon vart i Kongo sedan dess?

Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Borde ha varit en väldigt lång komplott då Zaida har jobbat i Kongo sen 2010.

Men själv tycker jag att det blir alltmer uppenbart att hon har mördats direkt eller indirekt av den kongolesiska regeringen. Fallet är fortfarande högst oklart och allt känns väldigt hysch-hysch samt den kongolesiska sidan känns inte så ivriga att finna gruppen eller hjälpa till i sökandet.
Citera
2017-03-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Nu var det myndigheterna som jag menar inte skulle dölja denna informationen.
Varför skjuta eller som du skriver mörda någon om man inte har en orsak till detta.
Terrorhandlingar eller för att man vill skrämma bort några kräver att man visar upp resultatet.

Ok, men om det nu är myndigheterna som ligger bakom försvinnandet (ev dödandet) så kan man väl tänka sig att de försöker dölja sitt dåd?
Ja självklart dödar man inte 6 pers helt utan någon anledning. Men för några Kalasnikovutrustade påtända barnsoldater krävs det kanske inte så värst mycket för att avtryckarfingret skall aktiveras.
Nja, säg att de aldrig påträffas; skulle inte det kunna fungera som en tillräcklig skrämseltaktik, för alltid försvunna uti intet, i djup mörk djungel?
Bara funderingar.
Citera
2017-03-20, 10:47
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du får det att låta som hon vart i Kongo oavbrutet i 6 år. Har jag vart i USA sedan 1992 bara för jag var där då och några gånger till?

Vi får väl se vad som händer. Hittas hon slaktad så slipper vi ju spekulera om det var någon form av uppmärksamhet dom är ute efter. Både FN och svenska politiker saknar all trovärdig så allt är möjligt.

Sedan att man är utsänd av FN säkerhetsråd och reser runt på moppe är ju bara för mycket. Möjlighet att någon ville bli av med henne finns ju också. Var hon inte i Israel och besökte Palestina relativt nyligen? Det öppnar ju för spekulationer i båda riktningar, eller var det före 2010 eftersom hon vart i Kongo sedan dess?

Hon har väl huserat i Kongo till och från 2010 i relativt långa perioder?

Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Nu var det myndigheterna som jag menar inte skulle dölja denna informationen.
Varför skjuta eller som du skriver mörda någon om man inte har en orsak till detta.
Terrorhandlingar eller för att man vill skrämma bort några kräver att man visar upp resultatet.

Att folk försvinner spårlöst är en väldigt effektiv skrämselmetod som har används flitigt genom historien. Så nej det krävs inte alltid att man behöver visa resultatet för att skrämmas.
Citera
2017-03-20, 10:55
Medlem
Gizurs avatar
Vad är anledningen till att familjen fortfarande vädjar om att hemlighålla hennes namn? Redan innan Expressen skrev att det var Catalán som blivit kidnappad hade det nämnts i massor av utländska tidningar, sökbara via google.

Ska anledningen vara att kidnapparna inte ska förstå vem de har kidnappat? I så fall är ju det redan kört sedan länge. Eller finns det andra skäl?
Citera
2017-03-20, 11:05
Medlem
kidnapparna kan ju ha sina giriga släktingar här....
Citera
2017-03-20, 11:47
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Vad är anledningen till att familjen fortfarande vädjar om att hemlighålla hennes namn? Redan innan Expressen skrev att det var Catalán som blivit kidnappad hade det nämnts i massor av utländska tidningar, sökbara via google.

Ska anledningen vara att kidnapparna inte ska förstå vem de har kidnappat? I så fall är ju det redan kört sedan länge. Eller finns det andra skäl?

Jag kan gissa att det är oerhört jobbigt för anhöriga att läsa i tidningarna om henne och se bilder på henne med spekulationer om vad som hänt. Det kan vara därför de bett media att inte publicera namn och bild. Nu är hon bara en anonym person som försvunnit. Kanske är det lättare att bearbeta.
Citera
2017-03-20, 12:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Spänningar mellan FN och RDC. FN överväger en förlängning av MOnuscos mandat, och Monusco klagar över att FARC (regeringsarmén) sätter restriktioner på deras rörelsefrihet i Kananga och i Kasai.

Enligt Monusco ledde sammandrabbningarna mellan rebellerna och FARC natten mellan den 14:e och 15:e till "ett större antal offer".

Och så framgår det att regeringen har väldigt starkt intresse av att "slippa" hålla val i år, samtidigt som man vill undvika sanktioner och indraget bistånd.

This is Africa.

http://www.latempete.info/20435-2/
Citera
2017-03-20, 12:47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Kamuina Nsapus anhöriga har ingått förlikning med regeringens representant, vilket kanske innebär att stridigheterna upphör.

"Kanske" för det är oklart vilket inflytande de anhöriga har.

Ett sextiotal milismän gav upp igår. På lördag skall FARDC inleda en offensiv mot de sista motståndsfickorna.

http://www.latempete.info/20430-2/

Regeringen jobbar stenhårt på att sminka upp sig inför säkerhetsrådets möte imorgon, arresterar militärpoliser igår, ingår förlikning idag. "Hittar" Sharp/Catalán imorgon?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-20 kl. 12:49.
Citera
2017-03-20, 13:44
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag tror inget, det var därför jag skrev som jag gjorde. Jag tänker inte "tro" att det är Zaida de pratar om. Jag vill veta.

Ja du, en svenska har blivit kidnappat tillsammans med en amerikan och fyra kongoleser. Hon är där på uppdrag av FN att utreda en massaker. Expressen har publicerat hennes namn, men inte Aftonbladet eftersom de anhöriga inte vill att det ska göras. Du "tror ingenting". Du vill "veta" att dagens Aftonbladetartikel handlar om Zaida och inte om något annat fall. Hur korkad får man lov att vara?
Citera
2017-03-20, 14:23
Medlem
theMowgs avatar
Intervju med person frun UD på p4 extra med Lotta Brommé just nu angående Zaida.

Han ville inte kommentera uppgifterna som cirkulerar angående den förmodade kidnappningen​.
Anledningen var flera, men främst att man inte har 100% bekräftelser på vad som skett.
I övrigt har man underrättelser från området, men för att inte röja eventuella uppgiftslämnare så är man mycket restriktiv med information. Sen vill man i respekt till anhöriga inte spekulera i media.
Verkar vara vettigt om man inte har så mycket information att gå på.
Citera
2017-03-20, 15:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pågår förhandlingar eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Jag har på känn att dom ändå har något spår och därför är det tyst. Nu har det gått en vecka och skulle dom inte hört något alls tror jag att dom skulle rapportera mer. Nu känns det som att man inte vill störa förhandlingar som pågår.

I dag är det precis en vecka sedan Catalan, Sharp och fyra kongoleser försvann när de var ute och åkte motorcykeltaxi.

Att inget rapporteras kan förstås bero på att det pågår ev. förhandlingar. Fast detta kan lika gärna bero på att det inte finns något att rapportera om. Alltså inga spår vad som kan hänt dem och var de nu kan befinna sig.

Ingen av oss vet vad som ev. kan pågå bakom kulisserna. Om det nu överhuvudtaget pågår något alls?

Vi får vänta på ytterligare information om vad som kan ha hänt dessa sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in