2017-03-19, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du tycker det? Kan förvisso vara på det sättet som du skriver, men det kan också vara som så att det finns inget att rapportera om? Alltså att inga nya uppgifter har framkommit.

Jag har på känn att dom ändå har något spår och därför är det tyst. Nu har det gått en vecka och skulle dom inte hört något alls tror jag att dom skulle rapportera mer. Nu känns det som att man inte vill störa förhandlingar som pågår.
Citera
2017-03-20, 00:01
Medlem
Vad har FN sagt i frågan, var transportsättet och utflykten sanktionerad eller ett eget intiativ? Visste FN om deras färdplan, och var de var eller kom det som en överraskning först när de försvunnit?

Lite underligt att det inte står ett enda ord på FNs hemsida om det....
Senast redigerad av martinator 2017-03-20 kl. 00:06.
Citera
2017-03-20, 00:25
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad har FN sagt i frågan, var transportsättet och utflykten sanktionerad eller ett eget intiativ? Visste FN om deras färdplan, och var de var eller kom det som en överraskning först när de försvunnit?

Lite underligt att det inte står ett enda ord på FNs hemsida om det....

Inget efter detta som kom i førra veckan. Tror inte att de skulle kommentera vare sig det ena eller andra beträffande val av besøksplatser før undersøkningarna de hade i uppdrag att utføra.

https://monusco.unmissions.org/la-monusco-poursuit-activement-ses-recherches-des-personnes-port%C3%A9es-disparues-au-kasa%C3%AF
Citera
2017-03-20, 07:52
Medlem
Jag tror tystnaden beror på att antingen så är de döda (mest troligt) och media har inte så mycket att rapportera om. Alternativt så pågår förhandlingar med kidnapparna i det dolda, säkert för att inte uppmuntra till kidnappning av andra FN-arbetare, det får ju inte framstå som allt för lönsamt, men min magkänsla tror på det förstnämnda.

Jag tror några galningar som struntar att Zaida eventuellt arbetade för FN fått tag i dem och som bara vill ha ett ligg och när det är avklarat så har de skjutit Zaida&co. Att man våldtar en vit kvinna kanske är en maktgrej, en slags "postkolonial hämnd".
Citera
2017-03-20, 08:00
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
Hittade detta precis nu, men vet inte hur trovärdigt det är, så ta det med en stor nypa salt:

DRC: Ny stats brott?
Två experter från FN och fyra kongoleser som följde dem hittades döda för fyra dagar sedan men regeringen och MONUSCO gömmer noggrant nyheten.

Men vi ifrågasätter varför Sidikou M inte säger vad som är känt för fyra dagar i diplomatiska kretsar i Kongo, att de två experterna, en amerikansk och en svensk, plus tre cyklister och en kongolesiska översättare, mördades på samma dag som de bortförandet på vägen från Kananga-Tshimpulu, Kasai.

http://lagencedinformation.com/108-rdc-nouveau-crime-d-etat.html

Kan detta vara sant... Och isåfall att FN och Svenska regeringen vet om det...

Om det varit sant borde det finnas en trovärdig källa som han kan hänvisa till.
Kongo är ett land där allt är till salu, borde funnits bildbevis på avrättningen om någon informerat honom att den redan är utförd.
Om alla redan är avrättade så finns det ingen orsak för någon att försöka att dölja detta.
Citera
2017-03-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Kongo är ett land där allt är till salu, borde funnits bildbevis på avrättningen om någon informerat honom att den redan är utförd.
Om alla redan är avrättade så finns det ingen orsak för någon att försöka att dölja detta.

Betvivlar inte alls att Kongo är ett land präglat av korruption/våld etc men nog kan väl det ändå finnas all anledning för mördarna att inte skylta med sitt dåd (om denna uppgift nu skulle vara sann)?
Citera
2017-03-20, 08:26
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
FN har stora tillgångar till både pansarfordon och helikoptrar i Congo.
Zaida var ganska ny på sitt arbete här i Congo, så skyll inte på henne för att hon inte införstod att det kunde vara livsfarligt att resa utan ordentligt skydd.

Citat från vårat högkvarter i FN:

61. Priority will also continue to be given to deterrence and prevention in dealing with election-related violence. I would therefore encourage the Security Council to consider authorizing the deployment of two additional formed police units and associated enablers to increase the readiness of MONUSCO to protect civilians, monitor the human rights situation and assist national authorities in public order management, especially in Kananga and Lubumbashi, where there is a high risk of urban violence in the upcoming electoral period. The need for those additional formed police units would be reviewed as soon as the elections are concluded with a view to phasing them out.
62. I am deeply disturbed by the sharp increase in human rights violations,

64. The year 2017 will be crucial for the Democratic Republic of the Congo. The presence of MONUSCO in the country therefore remains essential to help keep the political process on track, preserve the gains made and shore up the prospects for stability in the country. I therefore recommend that the Security Council extend the mandate of MONUSCO for a period of one year, until 31 March 2018, taking into account the recommendations regarding MONUSCO support to the electoral process and adjustments to the force, and increase the authorized ceiling for the police component from 1,050 to 1,370 personnel. In the meantime, MONUSCO will continue to make adjustments to its priorities, posture and presence, as outlined in paragraphs 38 to 50 of the present report.

53. The General Assembly, in its resolution 70/274, appropriated the amount of $1,235.7 million for the maintenance of MONUSCO for the period from 1 July 2016 to 30 June 2017. My proposed budget in the amount of $1,234.6 million for the maintenance of the Mission for the period from 1 July 2017 to 30 June 2018 has been submitted to the Assembly for its consideration during the second part of its resumed seventy-first session. Should the Security Council decide to extend the mandate of MONUSCO beyond 31 March 2017, the cost for maintaining the Mission would be limited to the amounts approved by the Assembly.
Citera
2017-03-20, 08:37
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Betvivlar inte alls att Kongo är ett land präglat av korruption/våld etc men nog kan väl det ändå finnas all anledning för mördarna att inte skylta med sitt dåd (om denna uppgift nu skulle vara sann)?
Nu var det myndigheterna som jag menar inte skulle dölja denna informationen.
Varför skjuta eller som du skriver mörda någon om man inte har en orsak till detta.
Terrorhandlingar eller för att man vill skrämma bort några kräver att man visar upp resultatet.
Citera
2017-03-20, 09:08
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Av de uppgifter som är nya, finns det väl bara två scenarion kvar i Catalán-fallet.

1) Alla sex är döda.
2) De hålls fånga som exempel och släpps om några månader.

Eftersom de har undersökt fallet kring regeringstrogna soldater som mördade civila så blir det väl alltmer troligt att just lokala myndigheter eller regeringen ligger bakom. Då de även har chansen att peka ut milisen som skurkarna så blir det betydligt enklare att försöka sopa igen spåren.

Jag tror att det är ett beställningsjobb av regeringen för att få bort dessa två samt sätta skräck i andra så att de kan agera ostört i området. Vi kommer nog aldrig få reda på vad som verkligen har hänt och antagligen aldrig hitta kropparna, då det lutar sig mot alternativ 1, vilket blir alltmer uppenbart. Om det skulle varit ett kidnappningsfall så skulle det redan varit känt.

Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2017-03-20, 09:09
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN

Jag tvivlar också på att de blivit avrättade. Men om de har blivit det så finns det en ganska självklar anledning till varför inga kroppar är hittade och varför de ansvariga inte tänker berätta om det.

Jag misstänker att allt har varit planlagt från första stund som Zaida Catalán steg av flyget till Kongo.
Citera
2017-03-20, 09:16
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag tvivlar också på att de blivit avrättade. Men om de har blivit det så finns det en ganska självklar anledning till varför inga kroppar är hittade och varför de ansvariga inte tänker berätta om det.

Jag misstänker att allt har varit planlagt från första stund som Zaida Catalán steg av flyget till Kongo.

Borde ha varit en väldigt lång komplott då Zaida har jobbat i Kongo sen 2010.

Men själv tycker jag att det blir alltmer uppenbart att hon har mördats direkt eller indirekt av den kongolesiska regeringen. Fallet är fortfarande högst oklart och allt känns väldigt hysch-hysch samt den kongolesiska sidan känns inte så ivriga att finna gruppen eller hjälpa till i sökandet.
Citera
2017-03-20, 09:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror de är en gisslan inför att säkerhetsrådet imorgon skall diskutera RDC och eventuella sanktioner mot president Kabila och några till.

FN:s platschef i RDC varnade för allvarliga konsekvenser för kidnapparna om de kom till skada på något sätt, och det hade han inte gjort om han trott på att det var drogade barnsoldater som låg bakom. Såna kan man inte hota. Och gerillan som sådan har Monusco inga muskler att hota. De enda som FN kan hota är RDC:s regering, som får problem om de drababs av personliga sanktioner och RDC, så länge de försöker skjuta upp valen, får mindre pengar i bistånd.

Å andra sidan hade det varit idiotiskt att döda en värdefull förhandlingsbricka. Så de dyker nog upp, beroende på vad säkerhetsrådet bestämmer sig för imorgon.

Igår arresterades sju militärpoliser för inblandning i massakerna som filmades. Det plus att Sharp/Catalán dyker upp helskinnade hoppas regeringen i Kinshasa skall blidka FN och få dem att låta bli att införa sanktioner.

Sharp/Catalán kan bli "hittade" och "befriade" av FARC lagom före säkerhetsrådets session.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-20 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in