2017-03-18, 22:28
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När görs bedömningen då?

Beslut om RPU får meddelas om den misstänkte har erkänt handlingen ELLER
OM ÖVERTYGANDE BEVISNING FÖREBRAGTS ATT HAN HAR BEGÅTT DEN
Citera
2017-03-18, 22:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Ja, precis som jag skrev:
Citat:
Bedömningen av "övertygande bevisning" görs vid rättegång. Har det varit någon sådan?
Du skrev att jag hade fel, så jag frågar igen, när görs bedömningen?
Citera
2017-03-18, 23:50
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ja, precis som jag skrev:
Du skrev att jag hade fel, så jag frågar igen, när görs bedömningen?

Precis som Kollega KommisarieBeck skrev och som även du tidigare delvis har nämnt
Citat:

Det skulle vara väldigt mysigt om du besparade oss din så äckligt arroganta attityd och kom ner till jorden och upp till vår nivå för att delta i en annars intressant men djupt tragisk tråd.
Citera
2017-03-19, 00:55
Medlem
5549s avatar
Jag tror att det Quarrel försöker säga är att, förutom om den misstänka har erkänt, så får en RPU endast begäras om bevisen är starka, vilket man först kan säga att dom är efter en rättegång. Är det det fetmarkerade som det ordas om?
Citera
2017-03-19, 01:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tror att det Quarrel försöker säga är att, förutom om den misstänka har erkänt, så får en RPU endast begäras om bevisen är starka, vilket man först kan säga att dom är efter en rättegång. Är det det fetmarkerade som det ordas om?

Det kan ju förvisso finnas goda skäl för att det borde vara just så. Eljest finns väl överhängande risk, eller misstanke, att man kanske försöker vårda fram ett erkännande.
Citera
2017-03-19, 06:50
Medlem
Marre1976s avatar
Ganska lätt att ta reda på fakta om RPU.

Första träffen på google säger:

När någon anhålls eller häktas kan frågan om hur personen mår psykiskt förr eller senare uppstå. Om misstanken om att någon mår psykiskt dåligt växer kan en domstol besluta om att en rättspsykiatrisk undersökning ska genomföras. I första hand är det oftast fråga om en paragraf sju-utredning, till vardags kallad liten sinnesundersökning.

I Sverige genomförs cirka 1 500 små rättspsykiatriska undersökningar och 550 stora per år, varav hälften i Stockholmsområdet.
Av dem som genomgår en stor rättspsykiatrisk utredning är cirka 75 procent häktade och cirka 25 procent på fri fot.

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/
Citera
2017-03-19, 08:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Precis som Kollega KommisarieBeck skrev och som även du tidigare delvis har nämnt

Det skulle vara väldigt mysigt om du besparade oss din så äckligt arroganta attityd och kom ner till jorden och upp till vår nivå för att delta i en annars intressant men djupt tragisk tråd.
Eftersom KomissarieBeck inte svarar kan du svara. När görs bedömningen om bevisningen är övertygande om den inte sker i en rättegång?
Citera
2017-03-19, 08:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Ganska lätt att ta reda på fakta om RPU.

Första träffen på google säger:

När någon anhålls eller häktas kan frågan om hur personen mår psykiskt förr eller senare uppstå. Om misstanken om att någon mår psykiskt dåligt växer kan en domstol besluta om att en rättspsykiatrisk undersökning ska genomföras. I första hand är det oftast fråga om en paragraf sju-utredning, till vardags kallad liten sinnesundersökning.

I Sverige genomförs cirka 1 500 små rättspsykiatriska undersökningar och 550 stora per år, varav hälften i Stockholmsområdet.
Av dem som genomgår en stor rättspsykiatrisk utredning är cirka 75 procent häktade och cirka 25 procent på fri fot.

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/
Där beskrivs när en §7-undersökning utförs, inte när en RPU utförs.
Citera
2017-03-19, 08:43
Medlem
5549s avatar
Citat:
Eftersom KomissarieBeck inte svarar kan du svara. När görs bedömningen om bevisningen är övertygande om den inte sker i en rättegång?
Kan du inte bara svara ja eller nej på min fråga ovan - och om du svarar nej - i klarhet förklara exakt vad det är du syftar på. Och utan att säga något i stil med "jag har redan förklarat exakt vad jag menar", för det har du inte då diskussionen uppenbarligen fortfarande är igång. Inte första gången i tråden du har en flera sidor lång diskussion som egentligen bara handlar om vem som sagt vad och på vilket sätt.
Citera
2017-03-19, 08:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja
Citera
2017-03-19, 08:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ja
Tack, då kan vi avsluta denna diskussion. Simon har alltså erkänt gärningen i förhör alternativt så har åklagaren begärt om mer tid för att slutföra undersökningen.
Citera
2017-03-19, 08:56
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Där beskrivs när en §7-undersökning utförs, inte när en RPU utförs.

Läste du inlägget????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in