Det var Krim-borna som startade den krimska våren, men det brukar inte Sputnik och RT (på engelska) berätta om, så vitt jag vet. Här får vi höra om sjävförsvarsstyrkorna och deras glädje när ryska soldater till slut efter väntan hjälpte dem. Artikeln stämmer väl med vad en västerlänning i Sevastopol har berättat (jag har postat om saken).
Poroshenko kom på besök, men många ägg kastades på honom och han åkte hem igen. Här berättar en man hur han slog ned Lyascko. Hur många gånger har den senare fått på nosen? Flera gånger i Rada.
Jag ser att SVD skriver ren propaganda. Det är sant att Moskva investerar stora pengar på Krim, men det är investeringar som betalar sig, som de är ämnade att göra (det är stor skillnad på kostnader och investeringar). Vägar, elnät, bron och mer. Krims budget-intäkter har också nästan fördubblats på bara några år, var händer sådant annars? De militära varven räddas och korvetter kommer att byggas där. Nya arbetstillfällen skapas och Krim absorberar rätt många ukrainska flyktingar tack vare det. Det finns förstås viss konkurrens om bostäder och arbeten, har min kontakt berättat, men flyktingarna tolereras. Alla vet ju hur det är i det lidande Ukraina.
Vad gäller Mejlis, så råder jag SVD att studera de länkar, som jag har postat. Många tatarer är sura på Mejlis efter att kraftledningarna sprängdes (Mejlis samarbetade med Högra sektorn). Nu finns en annan organisation, som talar för dem. Mejlis sökte tillstånd för ett TV-station, men fyllde konsekvent i papperna fel och nekades, som jag förstår saken. "Titta, vi censureras!"
Det är kul att kunna ta fake news i örat. Tatarera har nu de språk- och landrättigheter som Kiev nekade dem. De är också köpstarkare. De och andra Krim-bor har genomlevt flera elaka blockader och har inga höga tankar om Kiev.
Allt detta sagt, så återstår ett stort arbete, det ska ärligt sägas. Viss infra-struktur har inte underhållits sedan 70-talet. Det Ryssland nu gör är heroiskt. Investeringarna kostar pengar och det borde ju lugna trådens Ukraina-vänner. Ryssland tänker inte axla bördan Ukraina. Där får de ta itu med sin egen skit och kan ju börja med att söka reda på en klok ledare lik VP.
'Kremlin Special Agent' Reveals Unknown Pages of the Crimean Spring
https://sputniknews.com/russia/201703181051719935-crimean-spring-developments/