2017-03-19, 18:34
Medlem
Min fundering är om kniven var ett "hemmabygge" av ett material som tagits ur ett så kalla kallsågblad. En fundering till, mördaren måste ha känt hunden väl, en spets är inte lätt att fånga för en obekant.
Citera
2017-03-19, 18:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Du menar sin f.d. husse och sin nu döda tillfälliga matte. "Tyst nu Laban och lägg dig i baksätet och var tyst." Knappast. Den extremt uppskruvade stämningen i bilen, bloddoften och allas adrenalinutsöndring skulle få vilken hund som helst att springa på väggarna.

Ja då får vi väl stryka den teorin, såvida BÅ inte körde hunden.
Citera
2017-03-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast varför skulle man tysta ned det om så nu är fallet, eftersom man ändå lagt sig vunn om att försöka få det att se ut som om random maniac är skyldig? Det hade väl inte skadat om hon i sådant fall faktiskt varit berusad, kanske varit störig när hon skjutsades? Klart man kan inte påstå något som obduktionen eventuellt kan vederlägga.
Ibland utgår man från sig själv- bjuder man hem tre damer en kväll så brukar det väl betyda middag med dryck- helst blir ingen berusad, här informerades det om att man drack, och någon middag var det kanske inte, då. Har någon fått tag i fel sorts sprit så kan gästerna ha blivit sjuka-fulla eller vem vet-men att bli berusad och köra runt där på småvägar kan väl bli nog problematiskt-
-MEN det kan förklara varför Eva klev ut bilen, dessutom kan också konflikt ha uppstått.
Vad vet vi
-det blir bara spekulationer. Så klart inga uppgifter om gruppens alkoholintag gjorts, det är en bagatell i mordutredningen, kan man tycka - men det kan ha haft viss betydelse för Evas-död-
är man berusad så kanske man blir mindre uppmärksam både vad man själv säger och vad man gör. Mindre på sin vakt .
Citera
2017-03-19, 18:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Att det sägs att en kniv användes vid dödandet av både hunden och Eva behöver inte alls betyda att det var samma kniv.
Moshes skrev att enligt polis har bara en kniv använts- samma kniv för både Eva och hunden. Menar du att Moshes kan ha hört fel?
(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987
Citera
2017-03-19, 18:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad har dessa frågor att göra med vad jag har skrivit??
Är det verkligen så att du inte förstår poängen med det man skriver eller skriver du bara text för att fylla ut?
Jag har inte några synpunkter på vad personer får säga i TV-program eller ej.
Åter igen, frågan var hur hon kunde göra den kopplingen. Dina förklaringsmodeller hittills är långt ifrån någon förklaring. De går i stort sett ut på att hon tänkte så och det får vi nöja oss med!
Det finns ett alternativ till och det är att det är en efterkonstruktion.

Några motfrågor.
Ingick PG i den kamratgrupp som Anneli, Eva och paj var en del i?
Om hon gjorde det, varför i så fall om hon t.o.m. ansåg honom kunna vara en person som kunde mörda?
Om inte hur kunde hon känna till honom så bra att hon kunde göra en sån specifik reflektion?

Nu gör vi så här, för fridens skull så säger jag att det var en efterkonstuktion av PG för att sätta dit P-A J som hon har ett personligt agg och hat mot,

Jag tror verkligen det, hur går vi vidare nu 'habet'?
Citera
2017-03-19, 18:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det där var ett dåligt exempel. Man kan inte bara köra en bil rätt ut i skogen, det måste finnas utrymme för den och OM någon ser den så blir det ju extra stor risk om den står märkligt till. Ur den aspekten bör paj ha varit extremt säker på att ingen ser bilen, så fanns det något sådan ställe? 'Marpet1' får som sagt gärna upplysa oss om det skulle vara möjligt att dölja en Volvo kombi där efter vägen.

Se mitt svar angående cykeln i mitt förra inlägg.

Nattetid? Kl. var ca 11 på en fredag kväll. Vi har redan konstaterat att inom en halvtimme utifrån den tid paj enligt dig ska ha befunnit sig på platsen så är det 4 personer som på något sätt förflyttat sig förbi fyndplatsen och även du själv ansett det självklart att han måste "ligga lågt ett tag".

Det här börjar bli tröttsamt men du svarar inte på det som diskuteras.
Frågan var. Skulle paj (enligt dig) ha tänkt att om han inte hade arrangerat brottsplatsen som ett sexualbrott så skulle misstankarna riktas mot honom? Alltså i större utsträckning än om det "bara" var ett knivöverfall?

Där är också risk för upptäckt. Att inte Eva och hunden syns från vägen där de ligger döda är inget märkligt även hyfsat låg markvegetation kan nog dölja bra. Men efter att ha jobbat inom sjukvård och klätt på och av människor med mycket begränsad rörelseförmåga, som inte kan hjälpa till, så är det också ett lite besvärligt moment, avklädningen, även om personen använder blus eller skjorta som kan öppnas helt på någon sida och inte måste dras över huvudet.
Något är udda om man antar mordet skett där, jag uppfattar inte vägen som väldigt ödslig. Som jag antar faller sig den vägen tämligen naturlig om man exempelvis skulle mellan Bruket och Kramm eller något av områdena söder om Industrivägen? Det är förvisso i utkanten av Kramfors, än mer så måhända för 30år sedan (?) men ödsligt att ingen passerar där är det väl inte?
Citera
2017-03-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Moshes skrev att enligt polis har bara en kniv använts- samma kniv för både Eva och hunden. Menar du att Moshes kan ha hört fel?
Se inslaget och dra din egen slutsats, vetja.
Citera
2017-03-19, 18:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
Min fundering är om kniven var ett "hemmabygge" av ett material som tagits ur ett så kalla kallsågblad. En fundering till, mördaren måste ha känt hunden väl, en spets är inte lätt att fånga för en obekant.
'Echoesofglory' har också varit inne på att mordvapnet kan ha varit ett hemmabygge. Finns det någon särskild anledning att tro att det skulle ha varit det?

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Se inslaget och dra din egen slutsats, vetja.
Om polisen sade att det var samma kniv så var det väl det. Det lät lite konstigt bara.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-19 kl. 19:01.
Citera
2017-03-19, 18:59
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tänk så här.

Person A mördades 1947, person B 2013. En kniv användes i bägge fallen.

Alltså inte samma kniv utan en kniv.

Klarnar det?
Citera
2017-03-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Tänk så här.

Person A mördades 1947, person B 2013. En kniv användes i bägge fallen.

Alltså inte samma kniv utan en kniv.

Klarnar det?
ja det är betoningen som är avgörande..Såg du programmet?
Citera
2017-03-19, 19:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du svarar ju aldrig på det som diskuteras! Här var det att det kunde ses som riskabelt att hantera ett mordoffer som skulle lyftas ut ur en bil placeras ut och du skriver alltså själv att din tänkte mördare måste "ligga lågt en stund" därför att det var trafik på vägen - inte så perfekt då.
Jo svaret är att platsen är perfekt, det är mitt svar.

Citat:
paj skulle alltså ha börjat med att placera ut cykeln på vägen så att de som körde förbi måste väja för den och samtidigt skulle han kört in bilen (i skogen?) precis mitt emot med ett lik i bilen? I ditt scenario har han fortfarande inte placerat ut offret när ungdomarna far förbi.
Det är omöjligt att svara på, den kanske redan låg där när han kom, om han nu anlände till platsen efter det att flickan hade passerat.
Det hela kan ha gått till på många olika sätt, alternativen är flera, så därför är det omöjligt för mig att säga exakt hur det skulle ha gått till, förstår du inte det? Om BÅ lämnade lägenheten en kvar efter Anneli och Eva bragdes om livet redan kl. 21:45 så kan P-A ha åkt ut och placerat kroppen vid Långbacken före flickan passerar, innan cykeln ses för första gången och före det att ungdomarna passerar platsen med bil. Däremot kan han efter det att han har placerat ut kroppen ha åkt tillbaka till lägenheten för att hämta Laban, eller om hunden kanske tillfälligt var hos BÅ om hon nu också är inblandad. P-A åker sedan ensam med Laban till platsen för att arrangera kroppen och släppa lös Laban.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-19 kl. 19:40.
Citera
2017-03-19, 19:04
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja det är betoningen som är avgörande..Såg du programmet?
Nej, hade det varit intentionen att poängtera att det var samma kniv hade man sagt samma kniv.
Senast redigerad av Marsken 2017-03-19 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in