Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
C har ännu inte svarat på hur de egentligen tänkt sig, detta har trots allt M givit besked om. Om M tänkt sig en hårdare linje och C står i rak kontrast mot detta kommer det givetvis bli svårt.
Det C verkar pyssla med nu är att båda ha kvar kakan och äta den. Det kommer inte hålla i längden, förr eller senare måste C ge tydligare besked om vad som gäller.
Som jag skrev tidigare finns det också skäl att tro att siffrorna för C kan vara uppblåsta likt de var för MP föregående val. Detta är det garanterat också andra som har sett.
Det kommer hålla hela vägen i mål. Se den politiska verkligheten och se de faktiska alternativen.
Du missar också den ack så berömda om än så länge dolda usvängen som C nu är på väg in i kring flyktingfrågan. För att kunna regera med S.
Det här skrev jag för över en månad sedan. Innan C.s uppgång ens diskuterades. Det inlägget hamnade i papperskorgen. (Jag hade rätt och tänker satan i min lilla låda stämma någon moderator som jag glömt namnet på)
De väljare som nu rör sig mot C är väljare från
MP (liket rör sig knappt)
Stora delar av Reinfeldtgänget
Liberals in general
SD har nu kommit ut som ett tydligt borgerligt parti (och ett så inihelvete borgerligt parti) Vi som är hyfsat insatta har kanske liksom fattat. Nu är det dock offentligt för den stora massan.
SD kommer INTE komma upp i de siffror som var dem givna om de i vanlig ordning suttit med armarna i kors och låtit andra göra jobbet. Åt dem. SD är som bäst när de håller käften och låter andra banka på dem.
SD hade legat på siffror närmare 33- 36% i kommande val om de inte gått i allians med M.
Genom att de nu
bryter illusionen om att SD är ett parti
"för alla" förlorar de nämligen en rad LO och S röster.
Jag tror du är mycket illa insatt i det motstånd som finns inom socialdemokratin mot M. Det ligger så att säga på cellnivå. Inte heller är du insatt i det mycket breda spann av falanger inom S från höger, grå till röd sossar.
De som grävt ner sig i identitetspolitik, intersektionalitet, strukturell diskriminering och annat krafs hänger på V och i viss mån (dock en krympande skara) på FI. Inte i S.
Av olika skäl som jag inte orkar gå in på kommer du inte få se en allians mellan S och V även om V i praktiken kommer fortsätta fungera som stödparti liksom SD tidigare i praktiken fungerat som stödparti åt M.
Vad L och KD överhuvudtaget har för funktion börjar bli ytterst oklart vilket också speglas i opinions siffrorna. KD kommer dock att överleva spärren (det gör de alltid)
Jag tror dock S med C tar hem spelet!
(ett försiktigt närmande har varit på gång länge om vi nu skall håll oss till politiska termer istället för FBs slafsiga och hafsiga språkbruk)
Som jag SKREV OM innan det blev offentligt. Fan vad jag längtar back home.
Där kunde man stämma folk för prick allt! Även anonyma inlägg på någon skitsida...
Att SD blir största parti och hamnar rätt exakt under 30% kommer knappast rädda M.
Och så har vi återigen samma politisk förlamning. Business as usual med andra ord...