2017-03-19, 06:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Sinnet förvillar och är subjektivt. Logiken är den objektiva verkligheten.

Nix. Logiken är människans sätt att formellt strukturera kausalitet.

Att "riktig"* logik sen är ett utomordentligt bra existentiellt verktyg är en annan sak. Men man måste veta vad logiken är och vad den "kan".

* Du skulle ta och lära dig riktig logik, istället för din skolastisk retorik pseudo-logik.
Citera
2017-03-19, 06:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja. Eller.
Logiken är verkligheten. Det vi upplever är en förvrängning av logiken.
Logiken är det som orsakar vår upplevda verklighet.

Så ser det ju ut i din new age pseudo-filosofi.

Och en kvalificerad gissning är att du försöker smussla in "Intelligent Design" och/eller "Finetuning" genom denna bakväg.
Citera
2017-03-19, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan DU inte se tidspilen som strikt axiomatisk?
Se? Vart är den?

Citat:

Att "riktig"* logik sen är ett utomordentligt bra existentiellt verktyg är en annan sak. Men man måste veta vad logiken är och vad den "kan".

Kausalitet är Logik.

Citat:
The principle has a variety of expressions, all of which are perhaps best summarized by the following:
For every entity X, if X exists, then there is a sufficient explanation for why X exists.
For every event E, if E occurs, then there is a sufficient explanation for why E occurs.
For every proposition P, if P is true, then there is a sufficient explanation for why P is true.
A sufficient explanation may be understood either in terms of reasons or causes.

Våra sinnen är begränsade och skeva, de ger inte en sann bild av verkligheten. En sann objektiv bild av verkligheten kan bara nås genom förnuftet, genom logik.

Tänk dig en karta som kan förklara allt genom logik. Till skillnad från våra upplevelser kan den ge förklaring till världen. Våra sinnen kan inte förklara någonting. Och logik kan påvisa strukturer vi inte kan uppfatta med våra sinnen. En karta byggd på logik är 100% objektiv, det är inte våra sinnen. Våra sinnen är begränsade och skeva, de ger inte en sann beskrivning av världen. Det kan bara logik göra. Logik har potentialen att förklara allt.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-03-19 kl. 08:41.
Citera
2017-03-19, 10:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej.
Vad menar du med axiomatisk observation? Är det en sinnesupplevelse?
Citera
2017-03-19, 10:58
Medlem
526s avatar
Citat:

* Du skulle ta och lära dig riktig logik, istället för din skolastisk retorik pseudo-logik.
(FB) Definiera Gud
Citera
2017-03-19, 12:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Se? Vart är den?

Jag kan alltså konstatera, att du tydligen INTE kan se tidspilen.

Citat:
Kausalitet är Logik.

Imponerande att du postulerar att kausalitet är identisk med logik ... när du inte ens kan se tidspilen. (1)

Citat:
Våra sinnen är begränsade och skeva, de ger inte en sann bild av verkligheten.

Citat:
En sann objektiv bild av verkligheten kan bara nås genom förnuftet, genom logik.

Kanske, kanske inte; det är ett alltför kategorisk postulat.

Men i vilket fall, så kan du inte uppnå detta med hjälp av den pseudo-logik (~sett från ett nutidig, västligt akademisk perspektiv) du använder.

Citat:
Tänk dig en karta som kan förklara allt genom logik.

Spekulativt semantik är DITT bord.

Citat:
Till skillnad från våra upplevelser kan den ge förklaring till världen. Våra sinnen kan inte förklara någonting. Och logik kan påvisa strukturer vi inte kan uppfatta med våra sinnen. En karta byggd på logik är 100% objektiv, det är inte våra sinnen. Våra sinnen är begränsade och skeva, de ger inte en sann beskrivning av världen. Det kan bara logik göra. Logik har potentialen att förklara allt.

Se (1).
Citera
2017-03-19, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad menar du med axiomatisk observation? Är det en sinnesupplevelse?

Har jag redan svarat på. Men jag kan upprepa svaret eftersom ditt minne tydligen är selektivt: Strikt axiomatik är inte exklusivt empirisk (~i betydelsen av mänsklig sinnesupplevelse).
Citera
2017-03-19, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
(FB) Definiera Gud

Det är ju inte ens essentiellt för ditt ille kamuflerade försök på att smussla in "Intelligent Design" hurvida logik är identisk med kausalitet.

Den samma kritik som alltid kan riktas mot detta: Kausalitet är endast validerat inom deterministiska förlopp i det observerbara* kosmos.

*Och fråga mig nu IGEN om jag med "observerbar" avser empiri. Det har blivit en rutin för dig.
Citera
2017-03-19, 19:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är ju inte ens essentiellt för ditt ille kamuflerade försök på att smussla in "Intelligent Design" hurvida logik är identisk med kausalitet.

Den samma kritik som alltid kan riktas mot detta: Kausalitet är endast validerat inom deterministiska förlopp i det observerbara* kosmos.

*Och fråga mig nu IGEN om jag med "observerbar" avser empiri. Det har blivit en rutin för dig.
Det är bara svammel. Du duckar för att förklara dig och försöker verka som att du förstår något vi inte förstår. Vilket inte är fallet.

Förklara vad "pilen" är? Förklara hur en "axiomatisk" observation går till, och vad den baseras på?
Och förklara hur det motsäger det vi pratar om?
Citera
2017-03-20, 09:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förklara vad "pilen" är?

"Tidspilen" är observationen av att något sker före något annat. Något som ... i fall där det kan påvisas ett tydligt samband mellan det som sker först och det som sker sen ... betecknas som kausalitet.

Men denna observation har du kanske inte gjort?

(Lite humoristisk: För dig kommer 08,45 på klockan kanske före 07,45 samma dag?)

Citat:
Så i Förklara hur en "axiomatisk" observation går till, och vad den baseras på?

Observationer kan ha antingen enkelt empiriska eller mere sofistikerade teknologiska underlag. Om observationer av samma fenomen har mycket, mycket, mycket, mycket stor éntydighet är den strikt axiomatisk.

(Jag opererar ju som kanske bekant inte med absolut metafysik).

Citat:
Och förklara hur det motsäger det vi pratar om?

Det jag talar om är helt enkelt definition och tillämpning av vad kausalitet är ... vilket implicerar när (eller inte) kausalitet kan användas i verklighets-sökande/-beskrivande.
Citera
2017-03-20, 10:11
Bannlyst
Citat:
Nej verkligen inte. Det var därför jag frågade om du kan peka ut den åt mig eftersom du verkar se den. Om vi kunde se tid, så borde du väl kunna peka ut den.

Citat:
"Tidspilen" är observationen av att något sker före något annat. Något som ... i fall där det kan påvisas ett tydligt samband mellan det som sker först och det som sker sen ... betecknas som kausalitet.
Hur vet du att det förekommer ett samband. Du gör ju ett logiskt antagande?

Citat:
Observationer kan ha antingen enkelt empiriska eller mere sofistikerade teknologiska underlag. Om observationer av samma fenomen har mycket, mycket, mycket, mycket stor éntydighet är den strikt axiomatisk.
Det här är ett logiskt antagande.
Citera
2017-03-20, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej verkligen inte.

För mig är (samma dag) 07,45 på klockan före 08,45. Men kanske inte för dig?

Citat:
Hur vet du att det förekommer ett samband.

Det är en del av proceduren i strikt axiomatisk observation. Håll en tändsticka i handen, sleppa greppet om tändstickan och notera att den (utan påverkan av t.ex. kraftiga luftrörelser) sen "fallar neråt".

Tändstickor kan däremot inte observeras falla p.g.a. att du t.ex. tar dig en kopp te.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in