2017-03-18, 21:33
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Okej. Men jag trodde åtal kunde väckas innan den var klar?

Helt ärligt så vet jag faktiskt inte om man kör det parallellt??
Citera
2017-03-18, 21:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Helt ärligt är det mycket du inte vet. Naturligtvis kan man inte väcka åtal och låta försvaret och den misstänkte ta del av förundersökningen medan RPU pågår. Antingen görs RPU efter erkännande och före åtal, eller så blir det åtal och rättegång före RPU.
Citera
2017-03-18, 21:45
Medlem
5549s avatar
Citat:
Jag är ingen expert jag heller. I fallet Ida Johansson gjorde man i alla fall den stora sinnesundersökningen efter att åtalet lämnats in om jag mins rätt.

(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår
Citera
2017-03-18, 21:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag är ingen expert jag heller. I fallet Ida Johansson gjorde man i alla fall den stora sinnesundersökningen efter att åtalet lämnats in om jag mins rätt.

Där skedde det väl på advokatens initiativ, även där fanns ju känd problematik hos GM.
Citera
2017-03-18, 21:48
Medlem
Citat:

Hmm, han hade erkänt va?
Citera
2017-03-18, 21:52
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Där skedde det väl på advokatens initiativ, även där fanns ju känd problematik hos GM.
Tror inte att det spelar roll på vems initiativ den begärs.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hmm, han hade erkänt va?
Han erkände delar av gärningen, dock inte mord. Igen, jag är ingen expert, men det borde spela roll.
Citera
2017-03-18, 21:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Om du minns fel avslutades RPU 2 december och åtal väcktes 7 december.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-mordare-inte-psykiskt-sjuk-1
http://www.expressen.se/nyheter/i-dag-vantas-atal-for-mordet-pa-ida-i-runby/
Citera
2017-03-18, 21:55
Medlem
fraumauras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning

Domstolen beslutar om RPU, och bedömning om övertygande bevisning har förebragts sker vid rättegång. Har SP erkänt eller har rättegången varit?
"Övertygande bevisning" Klappat å klart då. Det finns väl ingen av dessa avskräden till människor som erkänner. Din favorit ifrån Boden är ett utmärkt exempel. Detta är ett utmärkt bottenskrapsexempel som aldrig ska se utsidan av en mur och integrera med normala människor som inte funderar på att skära halsen av folk framför sig i kön på ICA maxi. Totalt jä__a rubbad. Synd om Simon's familj som totalt har försvunnit ifrån sociala sammanhang.
Citera
2017-03-18, 21:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraumaura
"Övertygande bevisning" Klappat å klart då. Det finns väl ingen av dessa avskräden till människor som erkänner. Din favorit ifrån Boden är ett utmärkt exempel. Detta är ett utmärkt bottenskrapsexempel som aldrig ska se utsidan av en mur och integrera med normala människor som inte funderar på att skära halsen av folk framför sig i kön på ICA maxi. Totalt jä__a rubbad. Synd om Simon's familj som totalt har försvunnit ifrån sociala sammanhang.
Bedömningen av "övertygande bevisning" görs vid rättegång. Har det varit någon sådan?
Citera
2017-03-18, 22:13
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bedömningen av "övertygande bevisning" görs vid rättegång. Har det varit någon sådan?

Där har Du fel igen!
Citera
2017-03-18, 22:14
Medlem
fraumauras avatar
Simon har svängt ifrån inte varit i Råbo överhuvud taget till minns inte samtidigt som bevisen ramlat in. Känner du igen scenariot quarrel ? Jag gör det. Du är jävligt lik dessa 08 fjantar som kommer till Norrlands skogarna med sina raybands å hippsterskägg å dänger ner en stackars 70+ s_ren å märker han för resten av livet. Och ja...fallet är nerlagt efter anmälan. Nationella fjollstyrkan kan ju ge sig på folk i sin egen fjollträskstyrka nästa gång 💪
Citera
2017-03-18, 22:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Där har Du fel igen!
När görs bedömningen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto