2017-03-17, 23:49
  #54457
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Utjämningsmandat? Skulle man inte plocka bort det nu när man ser att SD håller på att bli en dominerande maktfaktor?
Jag har också för mig att detta varit uppe för ett tag sedan.
2017-03-17, 23:52
  #54458
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Blir ungefär 106-107 mandat om Sentios undersökning skulle bli valresultat. Räknar då att L, Kd och Mp hamnar under spärren.

Det är rätt sjukt, på ett bra sätt, att tänka sig att Sverigedemokraterna om Sentios mätning vore valresultat skulle ha 106-107 riksdagsledamöter. Över 100(!!!!) stycken, det är fantastiskt många i Sveriges högsta lagbeslutande församling.
2017-03-17, 23:56
  #54459
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har också för mig att detta varit uppe för ett tag sedan.

Jag tror dock att det är försent för etablissemanget att göra förändringar för att stoppa SD. Exempel att införa valkretsar där vinnaren tar allt, det skulle man behövt införa då SD låg runt 10-15% för att det skulle ha effekt.

Sen kräver ju denna typ av ändringar att de klubbas igenom i två separata riksdagar med val emellan.

Men jag utesluter inte att S och M odemokratiskt inför någon form av skendemokrati om SD börjar klättra upp mot 30-35%, allt för att behålla sin älskade mångkulturalismen och MENA-invandring.
2017-03-18, 00:07
  #54460
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är rätt sjukt, på ett bra sätt, att tänka sig att Sverigedemokraterna om Sentios mätning vore valresultat skulle ha 106-107 riksdagsledamöter. Över 100(!!!!) stycken, det är fantastiskt många i Sveriges högsta lagbeslutande församling.

Mm, det är ju fint. Men det betyder inget om de övriga 243 bestämmer sig för att de hellre vill blockera SD än föra sin politik. M är de enda som sagt att de närmar sig SD och de har straffats brutalt. AKB saknar ryggrad och kommer vika sig eller åka ut. Det är utmärkt att SD med all säkerhet är största parti både i OU och i verkligheten, men om de inte lyckas erhålla egen majoritet räcker det inte om de inte kan bilda ett block med ett annat parti. Om detta sker kommer proppen gå ur PK-bubblan och allt är möjligt, annars är regeringsmakt en ren fantasi.
2017-03-18, 00:29
  #54461
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Enligt SD kuriren har de sin valupptakt första helgen i juni. Med en konferens i Norrköping. De lär vara flitiga efter det, och det ska bli intressant att följa deras OU - siffror året som kommer. Bra eller dåligt att starta så tidigt?

Sämst vore om de andra tar efter som de gjort i allt annat. Speciellt om siffrorna pekar starkt uppåt. Vi får väl se om Åkessons landsturne har inverkat på opinionssiffrorna.

Det är jag alldeles säker på att den gör. Dels träffar Jimmie Åkesson dagligen tusentals personer på dessa resor, han håller möten för hundratals sympatisörer, han besöker arbetsplatser, han syns i media och lokalmedia över hela landet, folk i allmänhet ser att han reser runt och besöker platser. Det är en del av uppgången vi ser redan nu då turnén pågått sedan i januari.

Utöver det är det all kriminalitet vi ser, främst alla sexbrott, våldtäkter och gruppvåldtäkter - Framför alt förskräckligt tycker folk det är när det handlar om småflickor på 13 år som det varit i flera fall i skolgruppvåldtäkter och liknande. Men även alla mord och skjutningar vi sett senaste månaden, där flera dubbelmord skett och där vittnen till ett grovt brott avrättades i sitt hem. Folk tänker själva att man aldrig skulle vara dum nog att vittna, man vet i många områden att det vore en dödsdom i värsta fall om man pratat med polisen och deltar med sitt namn som vittne i en rättegång oavsett vad för brott det handlar om.

Det är verkligen urspårat det här landet och värre kommer det bli, så länge det här fortsätter kommer det bara bli värre och värre, i fler och fler områden och fler och fler kommer rösta på Sverigedemokraterna i valet 2018 och valet 2022.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-03-18 kl. 00:40.
2017-03-18, 00:43
  #54462
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
En intressant tanke: det kan vara så att Yougov och Sentio är lite försiktiga gällande SD:s stöd med tanke på att nämnda institut ändå visar överlägsna SD-siffror jämfört med övriga institut. Sentio och Yougov har ingen anledning att visa för höga SD-siffror, snarare tvärtom - det räcker ju med att mäta SD minst fel för att vara mest trovärdig.

Det enda vi har att gå på är jämförelsen med förra valet, som säger att Sentio underskattade SD med 0,2%, i deras undersökning med under 1000 personer inom ramen för statistisk osäkerhet. Det är ingen "intressant tanke" att hävda något annat utan något konkret argument. Vad vi vet är att Sentio antagligen ligger närmast SDs faktiska resultat, detta är baserat på den enda vettiga mätpunkt vi har: förra valet.

Sentios beställare är för övrigt Nyheter Idag, så ingen risk för anti-SD jäv där

Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Sentio är förmodligen tillsammans med Yougov och Inizio de som bäst "träffar" opinionen om det vore val idag, lite problematiskt med Sentio är dock att bara ca 700 uppgett partipreferens. Det ger upphov till stora variationer mellan månaderna i a f för de mindre partierna. Men som sagt, vore det val idag är det nog ganska sannolikt att det SD skulle vara största parti eller i vart fall skulle det vara jämnt mellan SD och S. Om siffrorna står sig, det är snart bara ett år kvar till valet, blir det förmodligen det mest omvälvande valet på mycket länge. Vilket är behövligt. Det behövs politiska reformer på många plan.

UM och YouGov var bäst inför förra valet. Inizio går inte att jämföra då de inte gjorde någon relevant undersökning innan förra valet.

Men om man jämför de kända systematiska felen från förra valet så är Inizio antagligen inte så illa, nä.
2017-03-18, 00:48
  #54463
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Det enda vi har att gå på är jämförelsen med förra valet, som säger att Sentio underskattade SD med 0,2%, i deras undersökning med under 1000 personer inom ramen för statistisk osäkerhet. Det är ingen "intressant tanke" att hävda något annat utan något konkret argument. Vad vi vet är att Sentio antagligen ligger närmast SDs faktiska resultat, detta är baserat på den enda vettiga mätpunkt vi har: förra valet.

Sentios beställare är för övrigt Nyheter Idag, så ingen risk för anti-SD jäv där



UM och YouGov var bäst inför förra valet. Inizio går inte att jämföra då de inte gjorde någon relevant undersökning innan förra valet.

Men om man jämför de kända systematiska felen från förra valet så är Inizio antagligen inte så illa, nä.

Det konkreta argumentet är taktik. Likt att Nate Silver fegade och hade Trump på runt 30 % chans så finns inget värde i att försöka vara exakt med risken för överskattning, istället för att safea och nöja sig med att vara klart bäst ändå. Folk skrattade nästan åt Nate - han hade ingen anledning att dra upp Trump ännu mer.
2017-03-18, 01:54
  #54464
Medlem
Svarade nyss på YouGov's opinionsundersökning fick mailet för mindre än 8 timmar sedan.

Så Yougov är på ingång närmaste dagarna. Kanske måndag/tisdag.
2017-03-18, 04:17
  #54465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Svarade nyss på YouGov's opinionsundersökning fick mailet för mindre än 8 timmar sedan.

Så Yougov är på ingång närmaste dagarna. Kanske måndag/tisdag.
Nej, YouGov publicerar i regel mellan onsdag em/kväll och torsdag morgon.

De lägger sina mätperioder över veckoslut, så att de börjar på en fredag och slutar på en måndag, men drar ibland över till tisdag när det inte kommit in tillräckligt många svar på måndagen.

17-20 februari 2017: 20/2 = måndag
12-16 januari 2017: 16§2 = måndag
16-20 december 2016: 20/12 = tisdag
11-14 november 2016: 14/11 = måndag
14-18 oktober 2016: 18/10 = tisdag
16-19 september 2016: 19/9 = måndag

Så vad som händer just nu är förmodligen att insamling pågår fredag 17 till måndag 20 mars. Sedan lägger Metro ut det tidigast onsdag kväll.
2017-03-18, 08:23
  #54466
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Svarade nyss på YouGov's opinionsundersökning fick mailet för mindre än 8 timmar sedan.

Så Yougov är på ingång närmaste dagarna. Kanske måndag/tisdag.

Finns de som vittnat om att de fick frågan av YouGov för en vecka sedan.
2017-03-18, 09:06
  #54467
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
En intressant tanke: det kan vara så att Yougov och Sentio är lite försiktiga gällande SD:s stöd med tanke på att nämnda institut ändå visar överlägsna SD-siffror jämfört med övriga institut. Sentio och Yougov har ingen anledning att visa för höga SD-siffror, snarare tvärtom - det räcker ju med att mäta SD minst fel för att vara mest trovärdig.

Tror absolut att de är försiktiga när de ändå ligger i topp avseende Sd. Men det finns inget sätt att få veta hur det exakt ligger till före valet.
Att S+Mp regeringen skulle avsättas av alliansen och Sd och därmed ställa till med nyval, är grusat tack vara flyktingströmmen från M till C. Men vad fan vill dessa väljarflyktingar egentligen, ha kvar nuvarande regering?
Att det finns flyktiga missnöjda som inte är Sd väljare står klart och tydligt, de fladdrar mellan Fi, Mp, C, M och styrs av olika olust & missnöjeskänslor.

Att YouGov fortfarande håller på att samla in är lite överraskande men med de som sagts ovan de kanske fick en "överdos" med Sd positiva och byter ut en del av sitt frågeunderlag. Det är mer än tillräckligt att redovisa 27% för Sd, även om det skulle vara över 30%.

Alla M flyktingar har inte gått till C, lika många borde markera med Sd. Även om de bara vill markera i en opinionsundersökning så är det konstigt om inte den reaktionen finns där. Eller så gör den det och instituten viktar bort den.
2017-03-18, 09:41
  #54468
Medlem
svenabs avatar
Jag har lite svårt att känna mig glad inför dessa siffror. Det enda parti, som har sagt, att samarbete med SD inte är helt uteslutet, backar. Tillsammans har M+SD bara 41,2%
Visserligen ogillar jag både L och KD, men inte skall vi väl behöva dras med Sossarna en lång, dryg, mandatperiod till.

Jag tror att det finns ytterligare tänkbart SD-stöd att hämta från vänstersympatisörer. "Välfärdssamhället" är deras skötebarn. Viljan att betala höga skatter borde upphöra tvärt, när medborgarna märker att de inte får den samhällsservice de är vana vid och som även motiverat dem att inte klaga för mycket på skatterna.
Försvaret, skolan, våden, polisen,vägar, järnvägar etc. Folk kan ju inte vara lojala in absurdum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in