Citat:
Nej tror inte det. Det behövs viktning av rådata för att nå ett bra resultat i en självrekryterad webbpanel. Viktningen ersätter det slumpmässiga urvalet i telefonundersökningen. Sedan finns det nog ingen bra metod för att resonera sig fram till hur viktningen borde gå till.
Vissa hamnar rätt andra inte. Att Sentio haft mest rätt hittils hindrar inte att väljarna ändrar beteende så att Inizo hamnar mest rätt nästa gång. Vad jag vet finns det ingen bra vetenskaplig metod för att beräkna lämpliga vikter utan att man använder hand-på-läggning under beräkningarna och öppnar upp för godtycke baserat på personliga åsikter/gissningar. Inte så att man gör det medvetet.
Val händer för sällan för att man skall kunna vikta med någon out-put-least-squares metod. Eller med Kalmanfilter som partimodellen.
Tror helt enkelt att även om alla institut (utom Demoskop och SIFO som uppenbarligen håller fast vid något som de måste inse inte fungerar) är seriösa och försöker så blir det fel. Bäst är väl att titta på om det går upp eller ner i respektive institut och bilda sig en uppfattning. Men det kan bli spännande på valdagen.
Själv både tror, och hoppas, jag på att (C) råkar ut för samma baksmälla som "tredje störta partiet" (MP) fick 2014 men det syns inte i OI siffrorna alls. Vad som händer med (SD) vet jag inte egentligen.