2017-02-23, 18:48
Medlem
I en tidigare trd s var jag intresserad av att infrskaffa en pse eller tv av Red Man. Dock s sljs det inte i Sverige lngre, en ny lag i USA har tydligen gjort det olaglig att exportera tuggtobak till EU. D mste man importera det direkt ifrn USA som privatperson, vilket r det jag gjorde. Jag kpte tv psar av Northerner.com och r supernjd med grejerna, det r billigt ocks.

Dock, s nr grejerna vl kom till Sverige s fick jag ett mejl av posten dr de berttade att jag, fr att f ut varorna var tvungen att betala importtull fr tobaken. Nr allt var klar s fick jag fan pruta ut hela 280kr bara fr att f ut grejerna, lgger man till kostnaden fr tobaken och shipping s snackar vi nrmare 500kr fr tv psar Red Man. Detta r ekonomiskt omjlig fr mig i alla fall att fortstta med.

Det jag undrar dock r, hamnar allting fast i tullen eller hade jag bara otur denna gngen? Fr jag har fr mig att tullen kan inte ta allting, utan r det inte s att de gr sdana hr "spot checks" p olika saker, och det kan vara s att nsta gng jag kper av Northerner s slipper jag betala tullen?

Vet ni ngonting om det hr?
Citera
2017-02-23, 19:07
Medlem
Vallasands avatar
Har bestllt sn dr dipping tobacco frn USA tv gnger och en gng krnglade det med tullen, s det kanske r random. Men jag vet inte.
Citera
2017-02-24, 12:56
Medlem
Tattarhunters avatar
Har ocks kpt av dom fick tull p ca 280kr.
Ingen id att frska via dom
Citera
2017-03-06, 04:28
Medlem
GreenStuffs avatar
Nr saker fastnat i Tullen & man fr betala skatt... s skall Posten ha 100kr & sedan lggs det p straffskatt.... man kan kallt rkna med ca 35% pslag ovanp vad man betalat fr varan + fraktkostnad.

S.... man fr nog bestlla bra fler n tv st Redman fr att de andra kostnaderna skall minska... utslaget per pse.

Bsta alternativet r ju att ta en trip ver till USA & inte se resan som en kostnad utan frena semester med "nytta" som inkpsresa & fylla vskorna med godsaker.

Senast jag kpte tuggtobak i USA s kpte jag fyra olika mrken/psar & alla var jmfrbara i smak & kvalit med Redman.... priset jag betalade fr ngra f r sedan var drygt $5 styck. Ett 50 tal psar tar inte alltfr mycket plats i vskan..... & innan de r slut s har man en urskt att ka ver igen
Citera
2017-03-07, 17:23
Medlem
bennyzs avatar
Har bestllt ifrn us.northerner.com 5ggr o aldrig ngon tull,sist var det en rejl laddning (5st Stoker's bigpack,5st Levi Garrett och 3st Beech Nut)
Citera
2017-03-16, 19:40
Bannlyst
jag har fr mig att det brukar va ca 20% risk att tuggtobaken fastnar i tullen.
Citera
2017-03-17, 21:01
Medlem
Jag kte i tullen trots jag bestllt frn en frmodat svensk sajt. De kunde inte gra ngot men skulle ge rabatt vid nsta bestllning. Jag struntade i att hmta ut varorna...
Citera
2017-03-17, 23:59
Medlem
Tattarhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kte i tullen trots jag bestllt frn en frmodat svensk sajt. De kunde inte gra ngot men skulle ge rabatt vid nsta bestllning. Jag struntade i att hmta ut varorna...

Villl du sga vilken sajt?
Citera
2017-03-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattarhunter
Villl du sga vilken sajt?

Northerner
Senast redigerad av Snobird 2017-03-20 kl. 20:22.
Citera
2017-03-21, 19:13
Medlem
Garderobs avatar
Mitt paket med tobak frn Cornell & Diehl i USA fastnade tyvrr i tullen. 200 kr kostade det att kvittera ut. :-(
Citera
2017-03-21, 19:14
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennyz
Har bestllt ifrn us.northerner.com 5ggr o aldrig ngon tull,sist var det en rejl laddning (5st Stoker's bigpack,5st Levi Garrett och 3st Beech Nut)
Konstigt. Hur frpackar de det? Mste ju vara luktfrtitt.
Citera
2017-03-21, 20:25
Medlem
bennyzs avatar
I ett stort paket, med text: Chew och ett klistermrke som det str:
"Goods not fulfilling the conditions prescribed by Articles 9 and 10 of the Treaty establishing the European Economic Community"

Luktfrtitt ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in