Såg att även Flashbacks Erikbe har ett klipp från Brages möte med Inter där han hyllar Bengt Andersson. Dålig kvalitet på klippet men Bosse Hansson är i gott slag som kommentator.
Attraktiva Bengan mot FC Inter (1.08 min)
https://www.youtube.com/watch?v=_MG1T9sVZak
Jag försökte mejla reportern Andreas Jemn för att fråga hur det kunde bli så fel. Att intervjua Zenga om en match som denne inte ens deltog i är ganska häpnadsväckande uselt faktiskt. Mejlet gick dock inte fram. Jemn är nog frilansande & arbetar inte längre för Dala-Demokraten då mejladressen inte stämde.
På tal om Bengt Andersson så var han en jävla bra målvakt. Jag var tvungen att ta reda på om han stod i en annan match som jag nämnt på samma tema, angående alarmerande uselt research-arbete. Nämligen Tenerifes möte med Lazio i UEFA-cupen 1996.
Lazio tränades av Zdenek Zeman & blev utslaget av Jupp Heynckes Tenerife (som gick ända till semifinal). Året därpå kom Zeman till att träna Roma & stod där för ett av Serie A-historiens värsta felköp. Han ville ha en försvarare som han blivit imponerad av då Lazio mötte Tenerife. Zeman blandade dock ihop deras namn. Han ville ha argentinaren Pablo Paz men råkade värva den andre mittbacken från det mötet, nämligen Cesar Gomez. Det här är väl relativt belagt att det var på det viset. Att Zeman rörde ihop det & visste inte vem Cesar Gomez var då denne dök upp som Romas nyförvärv med drömkontrakt på fickan.
Det här var ju när Serie A var näringskedjans topp & Roma hörde till de som satsade hårdast. Cesar Gomez gjorde bara totalt 87 minuter för Roma men satt på ett bra kontrakt som han vägrade bryta då klubben ville sälja honom. Han stannade kvar kontraktet ut & lade sedan av med fotbollen som en rik man. Han hade startat en bilfirma i Rom så han var inte sysslolös trots att han aldrig spelade.
Det ska kanske sägas att Cesar Gomez nog inte var så dålig egentligen. Han passade nog bara inte Zeman & kom fel in i det då han uppenbart var ett misstag från första början. Fabio Capello sade att det var en bra back som han hade funderat på att värva. Om nu inte Capello också blandade ihop honom med någon annan....
I alla fall, Bengt Andersson satt på bänken mot Lazio 1996 då han mest var reserv i Tenerife.