2017-03-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Av de självrekryterade ligger YouGov och Sentio en bra bit högre än Inizio, vad avser Sd. Varför då? På grund av att Åsa Linderborg bli sur annars??

Nej tror inte det. Det behövs viktning av rådata för att nå ett bra resultat i en självrekryterad webbpanel. Viktningen ersätter det slumpmässiga urvalet i telefonundersökningen. Sedan finns det nog ingen bra metod för att resonera sig fram till hur viktningen borde gå till.

Vissa hamnar rätt andra inte. Att Sentio haft mest rätt hittils hindrar inte att väljarna ändrar beteende så att Inizo hamnar mest rätt nästa gång. Vad jag vet finns det ingen bra vetenskaplig metod för att beräkna lämpliga vikter utan att man använder hand-på-läggning under beräkningarna och öppnar upp för godtycke baserat på personliga åsikter/gissningar. Inte så att man gör det medvetet.

Val händer för sällan för att man skall kunna vikta med någon out-put-least-squares metod. Eller med Kalmanfilter som partimodellen.

Tror helt enkelt att även om alla institut (utom Demoskop och SIFO som uppenbarligen håller fast vid något som de måste inse inte fungerar) är seriösa och försöker så blir det fel. Bäst är väl att titta på om det går upp eller ner i respektive institut och bilda sig en uppfattning. Men det kan bli spännande på valdagen.

Själv både tror, och hoppas, jag på att (C) råkar ut för samma baksmälla som "tredje störta partiet" (MP) fick 2014 men det syns inte i OI siffrorna alls. Vad som händer med (SD) vet jag inte egentligen.
2017-03-17, 10:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Inlägg från en annan tråd:

Rimligt?

Det är väl rimligare att köra med ökad takt där SD varit svaga (kanske 2,5-3,0) och (något) minskad takt (kanske 1,6) där SD redan är starka. Så var i alla fall utvecklingen för valdistrikt/kommuner mellan valet 2010 och valet 2014.
2017-03-17, 10:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Där har ni Hazarerna, den folkgrupp som kommer att utgöra en hel generation av "Sveriges befolkning".

En hel årskull menar du väl? En generation är flytande men jag räknar det som minst tio årskullar.
2017-03-17, 14:21
Medlem
Returpappers avatar
[quote=FBerntsson|60185019]Nej tror inte det. Det behövs viktning av rådata för att nå ett bra resultat i en självrekryterad webbpanel. Viktningen ersätter det slumpmässiga urvalet i telefonundersökningen. Sedan finns det nog ingen bra metod för att resonera sig fram till hur viktningen borde gå till.

Vissa hamnar rätt andra inte. Att Sentio haft mest rätt hittils hindrar inte att väljarna ändrar beteende så att Inizo hamnar mest rätt nästa gång. Vad jag vet finns det ingen bra vetenskaplig metod för att beräkna lämpliga vikter utan att man använder hand-på-läggning under beräkningarna och öppnar upp för godtycke baserat på personliga åsikter/gissningar. Inte så att man gör det medvetet.
QUOTE]

Det slumpmässiga ersätter ingenting alls. Den förutsätter att alla beter sig lika inför instituten och det vet vi att de inte gör.
Något traditionsbundet institut tror det var Sifo har sagt att socialdemokrater har det största bortfallet. OBS! inte Sd. Ändå misslyckas de inte alls lika mycket med sossarna som med Sd.

Skulle snarast tro att de självrekryterande använder sina grunddata och inte viktar. Men om de har 10-20 000 i sin väljarbas så frågar de kanske bara var 10;e gång. Det vet jag !

Alla kan kalibrera med valresultatet och skaffa sig omräkningsfaktorer i förhållande till sina egna grunddata. Men de envisas ju med att inte använda det.
2017-03-17, 14:58
Medlem
8711s avatar
Ingen Yougov idag i Metro, så då blir det en sen mätning den här månaden då det på måndag redan är den 20:e mars. Sverigedemokraterna lär öka stort i Yougov om institutet ska hänga med i utvecklingen.

I exempelvis augusti 2016 skiljde det 6,9 procentenheter mellan Inizio och Yougov. I februari i år skiljde det bara 2,4 procentenheter. Så instituten positionerar sig just nu när valet börjar närma sig. Ett och ett halvt år kvar ungefär.
2017-03-17, 15:01
Medlem
8711s avatar
Nästa mätning bör vara Sifo på söndag. Ska dom hänga med någorlunda och ses som något att ta hänsyn till måste det till en ökning för Sverigedemokraterna. Allt under 18% måste idag ses som rent trams och önsketänkande från instituts och medias sida. Även 18% är såklart en stor underskattning som innebär 23-25% i verkligheten.
2017-03-17, 15:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Själv både tror, och hoppas, jag på att (C) råkar ut för samma baksmälla som "tredje störta partiet" (MP) fick 2014 men det syns inte i OI siffrorna alls. Vad som händer med (SD) vet jag inte egentligen.

C är ju det nya Mp, så man kan nog räkna med att de är rätt rejält överskattade. Sen så vet vi ju såklart att SD är underskattade, men frågan är väl om inte även M nu har åkt på samma fenomen.

Moderaterna och Kinberg-Batra är väl förvisso inte en hit i opinionen, men att de skulle rasa så mycket bara pga att de öppnat upp för samtal med SD är ju naturligtvis rent bullshit. Om det finns en verklig minskning i mätningarna, så lär det handla om skämsfaktorn och då ska man komma ihåg att den bara påverkar hur folk säger att de ska rösta. Inte hur de verkligen röstar. Tveklöst är SD idag ett betydligt större parti än M, men jag tror fortfarande att en moderatregering, möjligen med KD och L och med gediget stöd av SD är den troligaste regeringen 2018.

Det är inte helt omöjligt att M och SD hamnar nära egen majoritet och då utesluts alla andra alternativ.
Senast redigerad av fernebo 2017-03-17 kl. 15:47.
2017-03-17, 15:58
Medlem
Finns egentligen bara en enda riktigt vital frågeställning inför riksdagsvalet 2018.
Vilka blir största parti?
Det är ett two horse race och mina pengar ligger i skrivande stund på SD.
Sossarnas trend pekar långsiktigt entydigt bara i en enda riktning,nedåt.
De är ju nuförtiden tillfreds med opinionssiffror som skulle gett Sahlin och Juholt kicken direkt.
Diametralt motsatt gäller för SD.
Jag förväntar mig faktiskt att SD kommer att passera sossarna redan tidigt i valrörelsen.

Idag finns det bara ett enda politiskt parti i Sverige som har potential att uppnå trettio procent i valet 2018.
2017-03-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Finns egentligen bara en enda riktigt vital frågeställning inför riksdagsvalet 2018.
Vilka blir största parti?
Det känns inte som någon viktig fråga. Man får inget pris för att man blir största parti.

Betydligt viktigare är frågan om SD+M får egen majoritet. I så fall blir det svårt för Moderaterna att göra något annat än bilda regering med SD eller med stöd av SD. Avståndet till egen majoritet har legat ganska konstant på 4-7 procentenheter i ett par år, men i en valrörelse kan allt hända.

En annan viktig fråga är hur stora S+M blir. I senaste Inizio blev den siffran 44,8. I senaste Sentio 39,9. Ju lägre den siffran är desto bättre. Om Sentios siffror blir valresultat så blir det väldigt svårt att bilda regering utan SD.
2017-03-17, 16:42
Medlem
Svithjods avatar
SD har så smått börjat klättra uppåt, vi får väl se om om det blir en liten dipp nedåt före den verkliga hissresan uppåt under hösten/våren 2017/2018.
2017-03-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
SD har så smått börjat klättra uppåt, vi får väl se om om det blir en liten dipp nedåt före den verkliga hissresan uppåt under hösten/våren 2017/2018.

Enligt SD kuriren har de sin valupptakt första helgen i juni. Med en konferens i Norrköping. De lär vara flitiga efter det, och det ska bli intressant att följa deras OU - siffror året som kommer. Bra eller dåligt att starta så tidigt?

Sämst vore om de andra tar efter som de gjort i allt annat. Speciellt om siffrorna pekar starkt uppåt. Vi får väl se om Åkessons landsturne har inverkat på opinionssiffrorna.
2017-03-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
.
.
Tveklöst är SD idag ett betydligt större parti än M, men jag tror fortfarande att en moderatregering, möjligen med KD och L och med gediget stöd av SD är den troligaste regeringen 2018.

.
.

Trist på ett sätt. Själv ser jag varken SD eller mig själv som "till höger om M" och hade hellre sett någon form av "mittenregering". Men det är ju uteslutet med tanke på den politik som C o L för.

Hur ser SD på sig själva??
Hur ser majoritetesväljaren på partiet??

Alltså var det befinner sig på den politiska skalan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in