2017-03-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror också att SD kommer att ta från S, jag tror att många av S:s kärnväljare känner sig besvikna nu och ännu mer i framtiden.
Men det uppvägs nog med råge av nytillkomna muslimer. Demografi, demografi..
2017-03-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
Alla goda kålsupare vågar dock inte fundera kring om SD överskattats i opinionsundersökningarna. Detta vore inte så konstigt med tanke på att flera i Alt right-rörelsen fallit ihop som en pannkaka. Det har vi sett i Österrike där motsvarigheten till Fridolin spöade skiten ur Åkesson i presidentvalet och igår i Nederländerna där Wilders fick se sig besegrad.

Mycket kan hända det kommande året. SD sitter tyst i båten och visst, de kanske tar några röster från moderaterna. Men kolla noga på opinionsundersökningarna. Sossarna ligger på 27 % trots att de har haft det tufft.

En annan trend som inte talar till SD:s fördel är vad professor Jonas Hinnfors påpekar, att färre vill se ett samarbete med SD. https://www.svd.se/statsvetare-sds-ovilja-att-kompromissa-paverkar-valjare

Men vill inte andra samarbeta med SD, då blir ju SD ett ännu tydligare alternativ. SD blir det enda oppositionspartiet, SD sitter i vinnarsits.

Och Sverige kommer inte att bli bättre för folket här, snart går inte längre exportindustrin på högvarv, snart höjs kommunalskatterna. Dom som får bita i det sura äpplet blir S när välfärden vacklar och högutbildat folk flyttar ifrån Sverige.

Även invandrargrupper som får minskade bidrag kommer att bli missnöjda med S. Jag vill påstå att S inte har någon bra framtid.
2017-03-16, 22:56
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jo det är klart att betongsossarna kan vara pragmatiska men skall dom fortsätta och ta hänsyn till sin vänsterflygel och sitt ungdomsförbund och dessutom fortsätta bilda den enda "feministiska" regeringen i världen, då klarar man inte av det.

Det skiljer mycket, vänsterflygeln är ganska rödmosig och betongsossarna påminner om SD.

Hur som helst, vinnaren är SD.

På sociala medier idag har många fått för sig att SD får för höga siffror i webb-baserade undersökningar. Man säger att SD sympatisörer har infekterat panelerna.

Men finns det inget filter eller metod för att få det rätt?

Vad ligger sanningen?

Tror knappast att webundersökningarna är infiltrerade av SD:are. Då hade man knappast nöjt sig med 24%. Då hade den stora trumman slagits på och vi hade mer eller mindre sett kaosartade opinionsmätningar med orimliga resultat för samtliga partier. Även om massmedia försöker påstå att det inte är trovärdiga undersökningar så är fallet inte så allvarligt som skenet de bedrar
2017-03-16, 23:01
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag kan tänka mig att S (om dom nu blir största parti, vilket väl ändå är troligt?) bildar regering själv och får större förhandlingsutrymme utan att ta en massa hänsyn. Det är det enda partiet egentligen klarar att vara pragmatiska i kritiska lägen. Mycket tack vare sin storlek historisk och därmed alla falanger som det fört med sig. Dom kommer inte samarbeta med SD såklart, men kan nog föra en politik dom blir ok nöjda med.

Det är förvisso rekommendabelt att följa den nuvarande opinionsutvecklingen för att undgå orealistiska spekulationer.

S är inte bara på fallrepet i Europa utan även i det här landet - naturligtvis!

I betraktande av att SD sannolikt redan är största partiet, kan nog S-vetsaren istället fundera på att kontakta Förmedlingen och vidareutbilda sig...

2017-03-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Efter valet 2018 kommer vi få se omkullkastningar mellan blocken och "Rödgröna" eller "Alliansen" kommer inte styra Sverige efter valet. Jag tror inte heller SD kommer ingå i någon regering. Även fast Moderaterna har närmat sig SD så kommer tabun fortfarande vara för stor att samarbeta med SD. Vad jag ser som det troligaste alternativet är att Socialdemokraterna och Moderaterna kommer att gå ihop och regera. De partierna kommer inte bry sig det minsta hur stora SD blir 2018. Löfven och Batra? kommer anse att det är "vår plikt att sköta landet i en svår politisk tid".

Ingen av blocken är ens i närheten av majoritet, MP och KD försvinner, Sossarna och Moderaterna kommer bilda regering med stöd av troligtvis alla andra partier utom SD. Vänsterpartiet kommer också stödja den konstellationen när Sjöstedt med gråten i halsen blev förvånad över SD:s starka stöd och vill till varje pris isolera SD från makten och det finns inget annat val än nyss nämnda alternativ.

Jag tror inte på SD+M+KD som många här på flashback gör. Den påstådda normaliseringen av SD är på inte på långa vägar över för etablissemanget, PK-eliten måste ta sin sista motattack och kommer att hylla den fortsatta isoleringen av SD trots två miljoner röstare. De tänker inte ge sig redan 2018. Den nya regeringen kommer att föra SD-politik men huvudsyndromet, partiet självt kommer inte hamna vid makten
Jag tror inte riktigt på en regeringsbildning med Sossarna och Moderaterna, inte ens för att stänga ute SD. Sossarna som största parti skulle inneha statsministerposten och det skulle antagligen vara spiken i kistan för Moderaterna. Dom skulle bli betraktade som ett simpelt stödparti till S och väljarna skulle fly partiet rakt i famnen på Jimmie.

Och eftersom Centern gjort klart att man inte kommer ingå i en regering som på något sätt är beroende av SD så är enda chansen för Moderaterna att gå ihop med SD och KD.
2017-03-16, 23:21
Medlem
Inlägg från en annan tråd:

Citat:
Min gissning för riksdagsvalet är att SD blir största parti i större delen av Skåne. Undantagen blir Malmö, Lund, Lomma, Vellinge, Höganäs, Båstad, Ängelholm och möjligtvis att Ystad, Helsingborg och Staffanstorp kan bli svåra.

I Blekinge kan de också ta åtminstone Sölvesborg, Ronneby och Olofström, möjligtvis Karlshamn.

Småland: Markaryd, Tingsryd, Torsås, Alvesta, Uppvidinge, Högsbo, Sävsjö och Nässjö. Möjligtvis Oskarshamn och Lessebo.

Halland: Möjligtvis Laholm och Hylte

Västra Götaland: Dalslandskommunerna förutom Åmål. Munkedal, Lilla Edet och Svenljunga. Möjligtvis Bollebygd, Herrljunga, Falköping, Karlsborg och Töreboda.

Östergötland: Kanske Valdemarsvik.

Värmland: Filipstad. Kanske även Säffle, Årjäng, Storfors, Grums och Eda

Dalarna: Älvdalen, Orsa, Säter, Ludvika, Avesta. Möjligtvis även Malung, Gagnef, Borlänge, Hedemora och Smedjebacken

Övriga Bergslagen+Närke: Ljusnarsberg, Lindesberg, Fagersta och Norberg. Kanske Hällefors, Köping, Kungsör, Skinnskatteberg, Surahammar, Lekeberg, Laxå, Askersund

Ockelbo, Älvkarleby och Vingåker kan de nog ta, kanske även Nykvarn, Bollnäs och Ovanåker. Säkert några till. Men dessa är de mest troliga om man tar valresultatet från 2014 och multiplicerar med ökningen sedan valet 2014 i OU. Kanske inte den mest vetenskapliga metoden, men kan ju ge en någorlunda överblick. Finns dock säkert kommuner där de kommer öka mycket mer från att ha legat under snittet 2014. Säkert bland kommuner där de hade mindre stöd i Värmland, Bergslagen och Småland samt Norrland.

Rimligt?
2017-03-17, 05:36
Medlem
Arnstadokratins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
Alla goda kålsupare vågar dock inte fundera kring om SD överskattats i opinionsundersökningarna. Detta vore inte så konstigt med tanke på att flera i Alt right-rörelsen fallit ihop som en pannkaka. Det har vi sett i Österrike där motsvarigheten till Fridolin spöade skiten ur Åkesson i presidentvalet och igår i Nederländerna där Wilders fick se sig besegrad.

Mycket kan hända det kommande året. SD sitter tyst i båten och visst, de kanske tar några röster från moderaterna. Men kolla noga på opinionsundersökningarna. Sossarna ligger på 27 % trots att de har haft det tufft.

En annan trend som inte talar till SD:s fördel är vad professor Jonas Hinnfors påpekar, att färre vill se ett samarbete med SD. https://www.svd.se/statsvetare-sds-ovilja-att-kompromissa-paverkar-valjare

Artikeln du länkar till är från september 2016 när SD hade minskat under våren sen stått still. Nu har SD ökat i januari, stort i februari samt möjligen mars, vi får se. Inviten från borgerligheten har även kommit, delvis.
Senast redigerad av Arnstadokratin 2017-03-17 kl. 05:40.
2017-03-17, 06:52
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är Aftonbladet som beställt undersökningen.
Men priset man betalar brukar vara löjligt billigt ca 5-10 kkr, då mätinstituten använder detta i sin egen marknadsföring.
Pengar tjänar man sedan på olika sorters marknadsundersökningar.

Jag vet att det är Aftonbladet som brukar publicera Inizio, men jag undrade eftersom jag inte hittade ett spår av den aktuella OU på deras sida efter att ha sett siffrorna här. Det krävdes aktiv googling för att finna artikeln. Men om det är så billigt som du säger förstår jag att de inte bryr sig om att utnyttja siffrorna om de är misshagliga.
2017-03-17, 07:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Utan tvekan är SD inne i en stark period just nu, för första gången någonsin så blev ju SD i februari näst största parti när alla mätningar vägs samman.

Och det pekar uppåt i de flesta opinionsmätningar, SD snittar nu på ca 21% vilket innebär ca 25% i verkligheten om det vore val. En av fyra!

Då ska man betänka att detta kommer då redan övriga partier anammat en mycket mer restriktiv flyktingpolitik. Men svensken tycker inte det är nog! Det räcker inte att stänga gränserna för fler ensamkommande, när vi redan ca 1/3 av hela befolkningen i vårt land i åldern 15-17 år är folkgruppen Hazarer från Afghanistan! Då måste något drastiskt göras. Se er omkring: om ni går i valfri citykärna så är sannolikheten stor att en ganska stor andel av de personer ni ser är killar i gränslandet övre tonåren till unga män, med ett "halvasiatiskt" utseende. Ni vet; de som är klädda i nyaste dunjackorna och fingrar på sina iPhone 7, pysslar med småkriminalitet och muckar bråk med secuitasvakterna (som plötsligt har ploppat upp överallt). Där har ni Hazarerna, den folkgrupp som kommer att utgöra en hel generation av "Sveriges befolkning".

Numera är det nog sådaa funderingar som gör att SD växer. Man tänker att "post-flyktingkatastrofen"; hur blir det NU då. Vad ska vi egentligen göra?
2017-03-17, 08:19
Medlem
Kulturkrasherna är en sida av myntet men jag vidhåller att sjuklöverns verkliga ättestupa blir den ekonomiska situationen ute i kommunerna när kostnaderna för massinvandringen skall vältras över på dem.
Varje svensk medborgare kommer personligen att känna av dessa konsekvenser och därigenom öppnas en ny och kraftig potentialkanal för SD.

Har tidigare alltid sagt icke under 25 procent i valet 2018.Nu tror jag mera på omkring 30 procent.
2017-03-17, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Socialdemokratisk vänsterflygel.

Hindrar inte att Aftonbladet/Inizo är seriösa när de gör sina mätningar. Åtminstone verkar ju Aftonbladet vara öppna inför möjligheten att nästa val blir en ren slakt på (S).

Grundantagandet bör ju vara att alla OI är seriösa och ärligt vill mäta så korrekt som möjligt. Vad jag vet har väl ingen anklagat Inizo för att ha en politisk agenda som de driver genom att fejka siffror? Detsamma gäller väl Novus?

Visst rena skämt institut som Demoskop och SIFO kör ju på med sina Telefonmätningar trots att de givetvis inser att de inte fungerar med 60% svarsbortfall. Tror inte på en agenda här heller egentligen. Snarare så tjänar de så lite pengar på mätningarna att det inte är värt besväret att försöka förbättra dem.

Sedan tror jag själv att det är kört att försöka bygga upp fler nya webbpaneler. De flesta som är intresserade är redan med i en eller två. Inte särskilt troligt att man skulle gå med i fler. Särskilt inte ifall metoden bygger på att man deltar i fler undersökningar än bara partisympatifrågor. Ifall SIFO försöker bygga upp en panel med bara partisympatifrågor lär de ju bli riktigt lättmanipulerade.
2017-03-17, 09:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hindrar inte att Aftonbladet/Inizo är seriösa när de gör sina mätningar. Åtminstone verkar ju Aftonbladet vara öppna inför möjligheten att nästa val blir en ren slakt på (S).

Grundantagandet bör ju vara att alla OI är seriösa och ärligt vill mäta så korrekt som möjligt. Vad jag vet har väl ingen anklagat Inizo för att ha en politisk agenda som de driver genom att fejka siffror? Detsamma gäller väl Novus?

Visst rena skämt institut som Demoskop och SIFO kör ju på med sina Telefonmätningar trots att de givetvis inser att de inte fungerar med 60% svarsbortfall. Tror inte på en agenda här heller egentligen. Snarare så tjänar de så lite pengar på mätningarna att det inte är värt besväret att försöka förbättra dem.

Sedan tror jag själv att det är kört att försöka bygga upp fler nya webbpaneler. De flesta som är intresserade är redan med i en eller två. Inte särskilt troligt att man skulle gå med i fler. Särskilt inte ifall metoden bygger på att man deltar i fler undersökningar än bara partisympatifrågor. Ifall SIFO försöker bygga upp en panel med bara partisympatifrågor lär de ju bli riktigt lättmanipulerade.

Vi har en klar skillnad på WEBB- och Tellefoninstituten även om de inte kan indelas så enkelt.
SCB skickar brev till utvalda genom en slumpgenerator?? Även det tvivlar jag på när min fru fått SCB två gånger i rad. Hon erbjuds svara per brev telefon eller web. Alltså hur hon vill.

Men med WEBB menar man att man rekryterat sig själv. Även om Inizio tackar nej i bland, de skrev ungefär "vi har för många av din sort"! Efter att jag hade nobbat dom 20 gånger, så ville jag vara med.

Man kanske ska kalla dem självrekryterade när man villigt anmäler sig, vilket är klockrent. Och utvalda om man är utvald av instituten på oklar grund.

Av de självrekryterade ligger YouGov och Sentio en bra bit högre än Inizio, vad avser Sd. Varför då? På grund av att Åsa Linderborg bli sur annars??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in