2017-03-17, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, men idag borde vi ha en högre referensränta givet delta-KPI, om RB reglerat snabbt.

Men Riksbanken säger att detta inte är stabilt och vill ligga med negativ realränta tills delta-KPI stabiliserar sig.

Exakt, och detta ger den märkliga situation vi är i nu. Det är lite av en konstgjord situation där det självspelande pianot växlats över till manuell drift.
2017-03-17, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur mycket är EUR och hur mycket är USD? Jag skulle tro att mycket är EUR. Räntorna är högre i USD än EUR så jag skulle bli förvånat om särskilt mycket är i USD.

Vi kan nog inte göra mycket mer än gissa just nu men enligt RB var det 2012 tex 65% USD och 15% EUR i storbankernas utstående certifikat. Givetvis lånar de upp mer EUR om det blir billigare än USD men faktum är fortfarande att de sitter på massiva lån i USD. Så du får eventuellt förbereda dig på att bli förvånad.

Som sagt, poängen är att USD-räntehöjningar påverkar lånekostnader i sverige. Sen får vi väl se framgent till vilken grad.
2017-03-17, 10:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Då borde vi idag ha lönesänkningar?
Nädå. Löneökningarna tenderar att ligga väldigt nära inflationen.
2017-03-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nädå. Löneökningarna tenderar att ligga väldigt nära inflationen.

I teorin ja, men påstår du alltså att vi har haft en väldigt hög inflation de senaste 15 åren? Eftersom lönerna stigit rätt bra menar jag.

Riksbanken skulle nog gärna behövt den informationen om du nu ensam satt på den.
2017-03-17, 12:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
I teorin ja, men påstår du alltså att vi har haft en väldigt hög inflation de senaste 15 åren? Eftersom lönerna stigit rätt bra menar jag.

Riksbanken skulle nog gärna behövt den informationen om du nu ensam satt på den.
Nu är det visserligen rätt lurigt att mäta lönerna. Vissa löner ökar mer än andras. Lönespridningen verkar ha ökat de senaste 15 åren.

Fast jag ser att det är sant som du påpekar. Real lönen har ökat ganska stabilt i 20 år. Lönerna är dock inte ensam komponent när inflationen beräknas. Så håller trenden i sig så kommer real löneökningarna ligga ca 2% över inflationen. Marknadsräntorna ligger i nivå med inflationen och styrräntan 2% under inflationen. Jag ser ingen anledning till att denna relation kommer att förändras även om nivåerna kanske ändras.
2017-03-17, 14:11
Bannlyst
Citat:
Real lönen har ökat ganska stabilt i 20 år.

Hade det stämt hade vi inte diskuterat huruvida boprisbubbla föreligger. Gentemot inflationen har reallönerna sjunkit något, inte ökat. På 20 år har svenskarna blivit fattigare.
2017-03-17, 15:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hade det stämt hade vi inte diskuterat huruvida boprisbubbla föreligger. Gentemot inflationen har reallönerna sjunkit något, inte ökat. På 20 år har svenskarna blivit fattigare.
Det är givetvis per definition fel.

Reallönerna är per definition löneökning som är större än inflationen.

Du får nog tala för dig själv. Jag har i alla fall blivit betydligt rikare än för 20 år sedan. Vilket visserligen beror på att någon som är 20 år äldre vanligtvis har det bättre ställt.
Jag är också betydligt rikare än vad mina föräldrar var när de var i min ålder.
2017-03-17, 16:20
Bannlyst
Citat:
Det är givetvis fel. Reallönerna är per definition löneökning som är större än inflationen.

Du får nog tala för dig själv. Jag har i alla fall blivit betydligt rikare än för 20 år sedan. Vilket visserligen beror på att någon som är 20 år äldre vanligtvis har det bättre ställt. Jag är också betydligt rikare än vad mina föräldrar var när de var i min ålder.

Jag har aldrig fel när det gäller detta. Jag vet att ökningen av penningmängden har varit högre än löneökningarna. Svenskarna har alltså fallande reallöner. Du kan dra till med vad som helst men det ändrar inte ett jota. Bättre ge upp och inte försöka dig på en diskussion.

Och din tomte! Det spelar ingen som helst roll hur det går för dig privatekonomiskt. Det är helt irrelevant.
2017-03-17, 16:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag har aldrig fel när det gäller detta. Jag vet att ökningen av penningmängden har varit högre än löneökningarna. Svenskarna har alltså fallande reallöner. Du kan dra till med vad som helst men det ändrar inte ett jota. Bättre ge upp och inte försöka dig på en diskussion.

Och din tomte! Det spelar ingen som helst roll hur det går för dig privatekonomiskt. Det är helt irrelevant.
Jag är medveten om du ofta har fel angående det mesta och har väldigt svårt med definitioner.

På tal om irrelevant så pratade inte om penningmängden. Goddag yxskaft.

Här är en källa på reallönerna
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/70534/

Har du någon källa som bestrider detta?
2017-03-17, 17:06
Bannlyst
Citat:
Jag är medveten om du ofta har fel angående det mesta och har väldigt svårt med definitioner.

På tal om irrelevant så pratade inte om penningmängden. Goddag yxskaft.

Här är en källa på reallönerna
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/70534/

Har du någon källa som bestrider detta?

Den verkliga inflationen är densamma som ökningen av penningmängden. Finns inget goddag yxskaft från min sida. Du pratar bara en massa skit.

Inflationen de senaste 20 åren cirka är mellan 6-7%. Finns inga motsvarande reallöneökningar alls. Du kan lägga av nu för märker du inte? Ingenting du skriver stör mig. Jag har rätt och du är en bedragare.

Här är länken till de verkliga inflationssiffrorna åter. Jag har återkommande varit bussig och bjudit på dessa data.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/amnesovergripande-statistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/
Senast redigerad av Mertillen 2017-03-17 kl. 17:13.
2017-03-17, 18:31
Medlem
Scherings avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6654244
Citat:
Regeringen föreslår idag en begränsning av hur stor valutareserv som Riksbanken får låna upp.

Det är Riksdagen som ska ta över besluten. Och Riksbanken kommer att tvingas återbetala 250 miljarder kronor till staten vilket gör att den svenska statsskulden minskar med 20 procent. Samtidigt införs strikta regler för Riksbanken som enligt finansminister Magdalena Andersson stärker Riksbankens oberoende.
Kommer detta att påverka räntan på något vis?
2017-03-17, 20:01
Medlem
Citat:
Exakt, och detta ger den märkliga situation vi är i nu. Det är lite av en konstgjord situation där det självspelande pianot växlats över till manuell drift.
Vad består det märkliga i?
Vad är skillnaden mot tidigare?
Vad är konstgjort jämfört med tidigare?

När har det inte varit manuell drift?
När har det varit ett "självspelande piano"?

------------------------------------------------
Samma för andra centralbanker.
Jfr t ex FED's snabba räntehöjningar innan finanskrisen. Det var inget självspelande piano. Troligen var det grönhinken mfl som bestämt sig för att stoppa teaser rates. Men insåg inte i förväg vad dom skulle ställa till med. Hade dom inte höjt så snabbt så hade nog den sk finanskrisen fått ett betydligt lugnare förlopp.

Men det finns en massa föreställningar och tyckande kring hur en centralbank skall agera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in