Inlägg från en annan tråd:
Citat:
Min gissning för riksdagsvalet är att SD blir största parti i större delen av Skåne. Undantagen blir Malmö, Lund, Lomma, Vellinge, Höganäs, Båstad, Ängelholm och möjligtvis att Ystad, Helsingborg och Staffanstorp kan bli svåra.
I Blekinge kan de också ta åtminstone Sölvesborg, Ronneby och Olofström, möjligtvis Karlshamn.
Småland: Markaryd, Tingsryd, Torsås, Alvesta, Uppvidinge, Högsbo, Sävsjö och Nässjö. Möjligtvis Oskarshamn och Lessebo.
Halland: Möjligtvis Laholm och Hylte
Västra Götaland: Dalslandskommunerna förutom Åmål. Munkedal, Lilla Edet och Svenljunga. Möjligtvis Bollebygd, Herrljunga, Falköping, Karlsborg och Töreboda.
Östergötland: Kanske Valdemarsvik.
Värmland: Filipstad. Kanske även Säffle, Årjäng, Storfors, Grums och Eda
Dalarna: Älvdalen, Orsa, Säter, Ludvika, Avesta. Möjligtvis även Malung, Gagnef, Borlänge, Hedemora och Smedjebacken
Övriga Bergslagen+Närke: Ljusnarsberg, Lindesberg, Fagersta och Norberg. Kanske Hällefors, Köping, Kungsör, Skinnskatteberg, Surahammar, Lekeberg, Laxå, Askersund
Ockelbo, Älvkarleby och Vingåker kan de nog ta, kanske även Nykvarn, Bollnäs och Ovanåker. Säkert några till. Men dessa är de mest troliga om man tar valresultatet från 2014 och multiplicerar med ökningen sedan valet 2014 i OU. Kanske inte den mest vetenskapliga metoden, men kan ju ge en någorlunda överblick. Finns dock säkert kommuner där de kommer öka mycket mer från att ha legat under snittet 2014. Säkert bland kommuner där de hade mindre stöd i Värmland, Bergslagen och Småland samt Norrland.
Rimligt?