2017-03-16, 21:31
  #54397
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Aftonbladet (Schibsted)

De verkar inte gillat det som de beställt för jag hade svårt att finna det där.
2017-03-16, 21:42
  #54398
Medlem
catforwardpowers avatar
Efter valet 2018 kommer vi få se omkullkastningar mellan blocken och "Rödgröna" eller "Alliansen" kommer inte styra Sverige efter valet. Jag tror inte heller SD kommer ingå i någon regering. Även fast Moderaterna har närmat sig SD så kommer tabun fortfarande vara för stor att samarbeta med SD. Vad jag ser som det troligaste alternativet är att Socialdemokraterna och Moderaterna kommer att gå ihop och regera. De partierna kommer inte bry sig det minsta hur stora SD blir 2018. Löfven och Batra? kommer anse att det är "vår plikt att sköta landet i en svår politisk tid".

Ingen av blocken är ens i närheten av majoritet, MP och KD försvinner, Sossarna och Moderaterna kommer bilda regering med stöd av troligtvis alla andra partier utom SD. Vänsterpartiet kommer också stödja den konstellationen när Sjöstedt med gråten i halsen blev förvånad över SD:s starka stöd och vill till varje pris isolera SD från makten och det finns inget annat val än nyss nämnda alternativ.

Jag tror inte på SD+M+KD som många här på flashback gör. Den påstådda normaliseringen av SD är på inte på långa vägar över för etablissemanget, PK-eliten måste ta sin sista motattack och kommer att hylla den fortsatta isoleringen av SD trots två miljoner röstare. De tänker inte ge sig redan 2018. Den nya regeringen kommer att föra SD-politik men huvudsyndromet, partiet självt kommer inte hamna vid makten
2017-03-16, 21:45
  #54399
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
De verkar inte gillat det som de beställt för jag hade svårt att finna det där.

Du kan söka på "Aftonbladet - Ny motgång för AKB – rasar i ny mätning" på Google, där får du upp det. Och du har nog rätt, Aftonbladet verkar inte gilla att SD hamnar på dryga 22% eftersom de knappt nämner det i sina kommentarer utan fokuserar mest på Centern och moderaternas stora tapp...
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-03-16 kl. 21:48. Anledning: Kompletterande uppgift
2017-03-16, 22:05
  #54400
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Viktigt för framtiden blir att SD kan ta från S. Siffrorna nu behöver nog analyserar mycket mer. Den olösliga pensionsfrågan blir en nöt där kanske SD kan vinna mark utan att förlora ungdomarna i opinionen.


SD är sannolikt redan största partiet!

Men framtiden ser också mycket ljus för ut för SD när man betraktar sossarna tillbakagångar i Europa.
I holländska valet går nu S från 24,8 % till katastrofala och fantastiska 5,7 %.

Det finns stor anledning att tro på någon liknande utveckling för oss fram till valet.

Det betyder med största sannolikhet betydande övergångar från S till SD

2017-03-16, 22:11
  #54401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Efter valet 2018 kommer vi få se omkullkastningar mellan blocken och "Rödgröna" eller "Alliansen" kommer inte styra Sverige efter valet. Jag tror inte heller SD kommer ingå i någon regering. Även fast Moderaterna har närmat sig SD så kommer tabun fortfarande vara för stor att samarbeta med SD. Vad jag ser som det troligaste alternativet är att Socialdemokraterna och Moderaterna kommer att gå ihop och regera. De partierna kommer inte bry sig det minsta hur stora SD blir 2018. Löfven och Batra? kommer anse att det är "vår plikt att sköta landet i en svår politisk tid".

Ingen av blocken är ens i närheten av majoritet, MP och KD försvinner, Sossarna och Moderaterna kommer bilda regering med stöd av troligtvis alla andra partier utom SD. Vänsterpartiet kommer också stödja den konstellationen när Sjöstedt med gråten i halsen blev förvånad över SD:s starka stöd och vill till varje pris isolera SD från makten och det finns inget annat val än nyss nämnda alternativ.

Jag tror inte på SD+M+KD som många här på flashback gör. Den påstådda normaliseringen av SD är på inte på långa vägar över för etablissemanget, PK-eliten måste ta sin sista motattack och kommer att hylla den fortsatta isoleringen av SD trots två miljoner röstare. De tänker inte ge sig redan 2018. Den nya regeringen kommer att föra SD-politik men huvudsyndromet, partiet självt kommer inte hamna vid makten

Jag tror du har rätt här! Man försöker stänga ute SD från all makt, jag tror till och med gamle Göran Persson har funderat i dom banorna att S och M slår ihop påsarna utan ballar... ...

Ja för att styra landet. Men dom partier som då säljer ut sin själ kommer att få sota för det. Det motsvarar DÖ och om invandringspolitiken neuatraliseras som slagträ för SD kommer andra frågor upp och många människor blir ilskna och besvikna.

SD kommer att få livsrum av missnöjet och kommer att växa.

Hur skall det sluta?... ....min kristallkula har brister, det blir oroliga och spännande tider.
2017-03-16, 22:13
  #54402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
SD är sannolikt redan största partiet!

Men framtiden ser också mycket ljus för ut för SD när man betraktar sossarna tillbakagångar i Europa.
I holländska valet går nu S från 24,8 % till katastrofala och fantastiska 5,7 %.

Det finns stor anledning att tro på någon liknande utveckling för oss fram till valet.

Det betyder med största sannolikhet betydande övergångar från S till SD



Jag tror också att SD kommer att ta från S, jag tror att många av S:s kärnväljare känner sig besvikna nu och ännu mer i framtiden.
2017-03-16, 22:18
  #54403
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror du har rätt här! Man försöker stänga ute SD från all makt, jag tror till och med gamle Göran Persson har funderat i dom banorna att S och M slår ihop påsarna utan ballar... ...

Ja för att styra landet. Men dom partier som då säljer ut sin själ kommer att få sota för det. Det motsvarar DÖ och om invandringspolitiken neuatraliseras som slagträ för SD kommer andra frågor upp och många människor blir ilskna och besvikna.

SD kommer att få livsrum av missnöjet och kommer att växa.

Hur skall det sluta?... ....min kristallkula har brister, det blir oroliga och spännande tider.
Jag kan tänka mig att S (om dom nu blir största parti, vilket väl ändå är troligt?) bildar regering själv och får större förhandlingsutrymme utan att ta en massa hänsyn. Det är det enda partiet egentligen klarar att vara pragmatiska i kritiska lägen. Mycket tack vare sin storlek historisk och därmed alla falanger som det fört med sig. Dom kommer inte samarbeta med SD såklart, men kan nog föra en politik dom blir ok nöjda med.
2017-03-16, 22:18
  #54404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vem har beställt undersökningen?

Det är Aftonbladet som beställt undersökningen.
Men priset man betalar brukar vara löjligt billigt ca 5-10 kkr, då mätinstituten använder detta i sin egen marknadsföring.
Pengar tjänar man sedan på olika sorters marknadsundersökningar.
2017-03-16, 22:36
  #54405
Medlem
8711s avatar
Det borde väl börja närma sig nästa Yougov nu? Kan den kanske komma redan inatt? Förra månaden hade vi ju mätvakor i tråden, man kanske skulle ha en inatt om Yougov kommer. Redan den 17:e mars imorgon. Så chansen finns att den finns med i morgondagens tidning.

Den här gången väntar vi oss en betydande ökning hos Yougov!!
2017-03-16, 22:41
  #54406
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror du har rätt här! Man försöker stänga ute SD från all makt, jag tror till och med gamle Göran Persson har funderat i dom banorna att S och M slår ihop påsarna utan ballar... ...

Ja för att styra landet. Men dom partier som då säljer ut sin själ kommer att få sota för det. Det motsvarar DÖ och om invandringspolitiken neuatraliseras som slagträ för SD kommer andra frågor upp och många människor blir ilskna och besvikna.

SD kommer att få livsrum av missnöjet och kommer att växa.

Hur skall det sluta?... ....min kristallkula har brister, det blir oroliga och spännande tider.

Ja självklart kommer det göda SD ännu mer. Det blir som en DÖ fast på en ytterligare nivå, helt sjukt egentligen. Men politiker är maktgalna och ideologi spelar ingen som helst roll när det gäller att behålla makten. Folket kan bara vara i vägen, inte hjälpa dem till makten
2017-03-16, 22:44
  #54407
Medlem
Schweinmunds avatar
Alla goda kålsupare vågar dock inte fundera kring om SD överskattats i opinionsundersökningarna. Detta vore inte så konstigt med tanke på att flera i Alt right-rörelsen fallit ihop som en pannkaka. Det har vi sett i Österrike där motsvarigheten till Fridolin spöade skiten ur Åkesson i presidentvalet och igår i Nederländerna där Wilders fick se sig besegrad.

Mycket kan hända det kommande året. SD sitter tyst i båten och visst, de kanske tar några röster från moderaterna. Men kolla noga på opinionsundersökningarna. Sossarna ligger på 27 % trots att de har haft det tufft.

En annan trend som inte talar till SD:s fördel är vad professor Jonas Hinnfors påpekar, att färre vill se ett samarbete med SD. https://www.svd.se/statsvetare-sds-ovilja-att-kompromissa-paverkar-valjare
2017-03-16, 22:45
  #54408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag kan tänka mig att S (om dom nu blir största parti, vilket väl ändå är troligt?) bildar regering själv och får större förhandlingsutrymme utan att ta en massa hänsyn. Det är det enda partiet egentligen klarar att vara pragmatiska i kritiska lägen. Mycket tack vare sin storlek historisk och därmed alla falanger som det fört med sig. Dom kommer inte samarbeta med SD såklart, men kan nog föra en politik dom blir ok nöjda med.


Jo det är klart att betongsossarna kan vara pragmatiska men skall dom fortsätta och ta hänsyn till sin vänsterflygel och sitt ungdomsförbund och dessutom fortsätta bilda den enda "feministiska" regeringen i världen, då klarar man inte av det.

Det skiljer mycket, vänsterflygeln är ganska rödmosig och betongsossarna påminner om SD.

Hur som helst, vinnaren är SD.

På sociala medier idag har många fått för sig att SD får för höga siffror i webb-baserade undersökningar. Man säger att SD sympatisörer har infekterat panelerna.

Men finns det inget filter eller metod för att få det rätt?

Vad ligger sanningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in