2017-03-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Finns det någon anledning att rösta på M istället för SD om ens hjärtefråga är att kraftigt minska invandringen?

Det skulle kunna vara så att blir man övertygad om att (M) kommer att samarbeta med (SD) och att det blir (SD) politik som gäller i migrations/integrations-frågan, så kanske man föredrar att pengarna man sparar läggs på skattesänkningar istället för på utbyggd äldreomsorg eller bättre A-kassa som (SD) vill?

Tror att givet att väljarna börjar lita på att (M) menar allvar och tänker ta aktivt stöd, alternativt formellt regeringssamarbete med (SD), så kan nog en del föredra att (M) får en lite starkare röst i samarbetet.

Det bygger dock på att partiledningen lyckas bli trovärdiga i regeringsfrågan innan valet. Lite osäker på om jag själv skulle lita på AKB igen (efter DÖ särskilt).
2017-03-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror att Centerpartiets siffror är uppblåsta likt MPs var inför och under förra valrörelsens.
Dessutom måste partiet ta sig igenom tiden fram till riksdagsvalet på sin omöjliga politik,något som torde åskådliggöras i debatter o.d.

Visst har Centern tagit en hel del Reinfeldtälskande förrädarröster,men det finns egentligen bara nedsida för partiet nu.
Det tror jag också. Det är ju inte så att Centerpartiet helt plötsligt har börjat locka väljare med sin fantastiska politik. Det som händer är att väljare av olika anledningar flyr från Mp och M, och tror att C är deras räddning. Men när Annie Lööf tvingas börja förklara vad hennes politik går ut på, då lär hon tappa de flesta igen. Det är bara en tidsfråga.
2017-03-16, 22:11
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Det tror jag också. Det är ju inte så att Centerpartiet helt plötsligt har börjat locka väljare med sin fantastiska politik. Det som händer är att väljare av olika anledningar flyr från Mp och M, och tror att C är deras räddning. Men när Annie Lööf tvingas börja förklara vad hennes politik går ut på, då lär hon tappa de flesta igen. Det är bara en tidsfråga.

Jo..Det är ju vilsna okunniga och naiva personer som inte sätter sig in i politiken fullt ut som lockats. Jag är av någon anledning ganska säker på att dom flesta av dessa inte skulle gilla vad dom hörde om fick det svart på vitt vad C:s politik står för.
2017-03-17, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71

Det finns väl ingen svensk politiker som har varit tydligare än Annie Lööf det senaste året. Hon har verkligen växt. Hon behöver knappast förklara sig tydligare.

Tänk på att SD fick 13% och övriga 87% i valet 2014, trots Imamens asylbedrägerikatastrof. Det finns en enorm potential för Centerns fria invandring nu när de andra partierna stramar åt; AL kan plocka från hela sexklövern.

AL har på senare tid medvetet tagit till sig en falsk mittenprofil då hon ser att mittenpartiet M vacklar i sin hjärtefråga massinvandringen. Centern har annars varit högerextremt på senare år, men fyller man på med mittenväljare så blir politiken också mera mittenpolitik automatiskt. Tar man Ms väljare så blir man som M.

Jag tror att Centern får 10-20% i valet 2018. Efter detta kan C mycket väl bli mittenblockets största parti.

Det som skulle kunna hindra C är att M får ordning på kontoret, men jag tror inte det; Batra sitter till 2018. Det är Juholt-nivå på Batra, fast på ett eget sätt.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-03-17 kl. 04:54.
2017-03-17, 19:23
Medlem
Ny mätning, den här gången från Sentio

Citat:
Moderaterna 15,2 (16,7)
“Liberalerna” 3,9 (4,6)
Centerpartiet 11,0 (10,7)
Kristdemokraterna 2,4 (3,0)

Socialdemokraterna 24.1 (23,2)
Vänsterpartiet 8,9 (8,2)
Miljöpartiet 3,4 (3,6)

Sverigedemokraterna 26,0 (26,9)

Fi 3,0 (1,7)
Piratpartiet 1,2 (0,7)

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 9 och 13 mars. Totalt har 1000 personer intervjuats varav 737 uppgett partipreferenser.

http://nyheteridag.se/botten-ur-for-krisande-m-lagsta-uppmatta-stod-nagonsin-i-sentio/
2017-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz

http://nyheteridag.se/botten-ur-for-krisande-m-lagsta-uppmatta-stod-nagonsin-i-sentio/

Fascinerande siffror. Vid första blicken undrade jag lite var alla procent tagit vägen, för alla partier är ju fjuttiga.

Det var inte länge sedan S låg på 40% och M på 30, inte samtidigt förstås, men ändå; de är nästan halverade, medan övriga har ramlat ur riksdagen.

Om det där var valresultatet så skulle

SD få 30%
C få 12,7%
M få 17,6%
S få 27,9%
V få 10,3%

om man räknar bort de som fallit ur. M + SD skulle nästan få egen majoritet och det meningslösa kappvändarpartiet C skulle skulle kunna kohandla.

Antagligen skulle väl C stödja M+SD regering, men rösta emot förslag på minskad invandring. Om inte S har kommit lite till sans så skulle vi få en rätt förlamad regering. SD går knappast med på några liberala förändringar, och invandring skulle fortsätta.

Trevligt att se partier ramla ur i alla fall. Man kunde önska att de missade 4%-spärren allihop.
2017-03-17, 20:26
Medlem
Citat:

Moderaternas 15,2 är katastrofsiffror. Jag börjar tro att AKB kan avgå redan den här månaden om de andra instituten visar liknande tapp.
2017-03-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Moderaternas 15,2 är katastrofsiffror. Jag börjar tro att AKB kan avgå redan den här månaden om de andra instituten visar liknande tapp.

Ja, hur länge kan M acceptera kräftgången och vem kommer isåfall att efterträda AKB?
2017-03-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Kinberg är en av flera Reinfeldt-leftovers i partiet.

Sofia Arkelsten, Beatrice Ask, Fredrik Schulte, Tomas Tobé, Niklas Wykman är exempel på några andra av många Reinfeldtister som fortfarande finns kvar inom partiet.

Att de som parti skulle lagt om sin politik helt och gått ifrån Reinfeldtismen är bara snack.
2017-03-17, 22:16
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Moderaterna 15,2 (16,7)
“Liberalerna” 3,9 (4,6)

Vänsterpartiet 8,9 (8,2)
Miljöpartiet 3,4 (3,6)

Fi 3,0 (1,7)
Piratpartiet 1,2 (0,7)

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 9 och 13 mars. Totalt har 1000 personer intervjuats varav 737 uppgett partipreferenser.

Alliansen i riksdagen(M+C): 26.2%
SD 26.0%

Både L och KD utanför spärren. Blir så även valresultatet i riksdagen 2018, så har SD goda förutsättningar till att bli större än kvarvarande Alliansen.
2017-03-17, 22:43
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Kinberg är en av flera Reinfeldt-leftovers i partiet.

Sofia Arkelsten, Beatrice Ask, Fredrik Schulte, Tomas Tobé, Niklas Wykman är exempel på några andra av många Reinfeldtister som fortfarande finns kvar inom partiet.

Att de som parti skulle lagt om sin politik helt och gått ifrån Reinfeldtismen är bara snack.

"Reinfeldtism" är en synonym till "moderat politik". Moderaterna kommer inte att lägga om sin kurs från den.

Reinfeldt var bara bättre på att förklara vad partiet ville göra. Vilket gjorde att M fick ökat stöd, ända tills folk såg effekterna av politiken.

Om vi bortser från presentationen, hur långt tillbaka i Moderaternas politik måste man gå för att hitta en partiledare vars politik avviker från Reinfeldts i någon betydande aspekt? Detta är en ärligt ställd fråga.

Personer som ser på Moderaterna genom sina rosa, nostalgiska glasögon och tror att det finns någon större andel i partiet som står för annat än "Reinfeldtism" är önsketänkare.
2017-03-17, 23:31
Medlem
Citat:
Citat:
Moderaterna 15,2 (16,7)
“Liberalerna” 3,9 (4,6)

Vänsterpartiet 8,9 (8,2)
Miljöpartiet 3,4 (3,6)

Fi 3,0 (1,7)
Piratpartiet 1,2 (0,7)

L, MP & KD under fyra procent, Jag kommer bergis åka på skrumplever 2018...
Moderaterna 15,2... det bara till att vaska fram en ny partiledare så snabbt som möjligt.

Socialdemokraterna 24.1... sosseväljare är lite tröga, raset kommer snart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in